Leffe & Co lijden onder Franse biertaks

Leffe & Co lijden onder Franse biertaks
De invoering van de Franse biertaks - Frankrijk trok de accijnzen op bier met liefst 160% op - heeft wel degelijk gevolgen voor de verkoop van Belgische bieren. AB InBev moest zelfs tijdelijke werkloosheid invoeren in enkele vestigingen.

Vooral Leffe zwaar getroffen

De Fransman drinkt wel degelijk minder bier sinds de Franse regering de accijnzen op bier flink verhoogd heeft. Vooral Leffe, het favoriete Belgische bier van de Fransen, krijgt klappen. In die mate zelfs dat AB InBev in enkele vestigingen tijdelijke werkloosheid heeft moeten invoeren in april en mei.

 

"We hebben van de overcapaciteit gebruikgemaakt om enkele productielijnen stil te leggen en een aantal investeringsprojecten te implementeren. Toch heeft dit niet kunnen verhinderen dat we in een aantal van onze brouwerijen periodiek economische werkloosheid hebben moeten invoeren", zegt Karen Couck, woordvoerster van AB InBev België, in zakenkrant De Tijd.

 

"Leffe wordt in Leuven gebrouwen, maar wordt verpakt in Jupille. In die vestigingen is er dus economische werkloosheid geweest", bevestigt Karen Couck.

 

Effect duidelijk voelbaar

Behalve Leffe verkoopt AB InBev in Frankrijk ook Hoegaarden, Jupiler, Belle-Vue en Stella Artois. Wat de invloed was op de verkoop van die bieren, wil AB InBev niet zeggen: "Wij bevestigen dat wij in het eerste kwartaal het effect hebben gevoeld van de accijnsverhoging in Frankrijk", zegt de woordvoerster.

 

Ook de andere Belgische brouwers voelen de maatregel, al vinden zij het nog wat te vroeg om daarover nu al cijfers te geven. "Ergens hopen we dat het slechte weer ook een rol heeft gespeeld in de daling van de bestellingen. Daarom wachten we met conclusies", zegt Annelore Marynssen, pr-verantwoordelijke van Alken Maes, dat het abdijbier Affligem in Frankrijk op de markt heeft.

 

De Fransen zijn onze grootste afnemers (goed voor bijna een derde van onze bierexport), nog vóór de Duitsers, de Nederlanders en de Amerikanen. Maar sinds de Franse accijnsverhoging daalt de verkoop van vooral abdijbieren en speciaalbieren, want net die categorieën worden - gezien hun hogere alcoholgehalte - het meest geraakt door de accijnsverhoging.

 

Tegen de accijnsverhoging is trouwens een formele klacht ingediend door de Belgische brouwers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top