Leffe & Co lijden onder Franse biertaks | RetailDetail

Leffe & Co lijden onder Franse biertaks

Leffe & Co lijden onder Franse biertaks
De invoering van de Franse biertaks - Frankrijk trok de accijnzen op bier met liefst 160% op - heeft wel degelijk gevolgen voor de verkoop van Belgische bieren. AB InBev moest zelfs tijdelijke werkloosheid invoeren in enkele vestigingen.

Vooral Leffe zwaar getroffen

De Fransman drinkt wel degelijk minder bier sinds de Franse regering de accijnzen op bier flink verhoogd heeft. Vooral Leffe, het favoriete Belgische bier van de Fransen, krijgt klappen. In die mate zelfs dat AB InBev in enkele vestigingen tijdelijke werkloosheid heeft moeten invoeren in april en mei.

 

"We hebben van de overcapaciteit gebruikgemaakt om enkele productielijnen stil te leggen en een aantal investeringsprojecten te implementeren. Toch heeft dit niet kunnen verhinderen dat we in een aantal van onze brouwerijen periodiek economische werkloosheid hebben moeten invoeren", zegt Karen Couck, woordvoerster van AB InBev België, in zakenkrant De Tijd.

 

"Leffe wordt in Leuven gebrouwen, maar wordt verpakt in Jupille. In die vestigingen is er dus economische werkloosheid geweest", bevestigt Karen Couck.

 

Effect duidelijk voelbaar

Behalve Leffe verkoopt AB InBev in Frankrijk ook Hoegaarden, Jupiler, Belle-Vue en Stella Artois. Wat de invloed was op de verkoop van die bieren, wil AB InBev niet zeggen: "Wij bevestigen dat wij in het eerste kwartaal het effect hebben gevoeld van de accijnsverhoging in Frankrijk", zegt de woordvoerster.

 

Ook de andere Belgische brouwers voelen de maatregel, al vinden zij het nog wat te vroeg om daarover nu al cijfers te geven. "Ergens hopen we dat het slechte weer ook een rol heeft gespeeld in de daling van de bestellingen. Daarom wachten we met conclusies", zegt Annelore Marynssen, pr-verantwoordelijke van Alken Maes, dat het abdijbier Affligem in Frankrijk op de markt heeft.

 

De Fransen zijn onze grootste afnemers (goed voor bijna een derde van onze bierexport), nog vóór de Duitsers, de Nederlanders en de Amerikanen. Maar sinds de Franse accijnsverhoging daalt de verkoop van vooral abdijbieren en speciaalbieren, want net die categorieën worden - gezien hun hogere alcoholgehalte - het meest geraakt door de accijnsverhoging.

 

Tegen de accijnsverhoging is trouwens een formele klacht ingediend door de Belgische brouwers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top