Leffe & Co lijden onder Franse biertaks | RetailDetail

Leffe & Co lijden onder Franse biertaks

Leffe & Co lijden onder Franse biertaks
De invoering van de Franse biertaks - Frankrijk trok de accijnzen op bier met liefst 160% op - heeft wel degelijk gevolgen voor de verkoop van Belgische bieren. AB InBev moest zelfs tijdelijke werkloosheid invoeren in enkele vestigingen.

Vooral Leffe zwaar getroffen

De Fransman drinkt wel degelijk minder bier sinds de Franse regering de accijnzen op bier flink verhoogd heeft. Vooral Leffe, het favoriete Belgische bier van de Fransen, krijgt klappen. In die mate zelfs dat AB InBev in enkele vestigingen tijdelijke werkloosheid heeft moeten invoeren in april en mei.

 

"We hebben van de overcapaciteit gebruikgemaakt om enkele productielijnen stil te leggen en een aantal investeringsprojecten te implementeren. Toch heeft dit niet kunnen verhinderen dat we in een aantal van onze brouwerijen periodiek economische werkloosheid hebben moeten invoeren", zegt Karen Couck, woordvoerster van AB InBev België, in zakenkrant De Tijd.

 

"Leffe wordt in Leuven gebrouwen, maar wordt verpakt in Jupille. In die vestigingen is er dus economische werkloosheid geweest", bevestigt Karen Couck.

 

Effect duidelijk voelbaar

Behalve Leffe verkoopt AB InBev in Frankrijk ook Hoegaarden, Jupiler, Belle-Vue en Stella Artois. Wat de invloed was op de verkoop van die bieren, wil AB InBev niet zeggen: "Wij bevestigen dat wij in het eerste kwartaal het effect hebben gevoeld van de accijnsverhoging in Frankrijk", zegt de woordvoerster.

 

Ook de andere Belgische brouwers voelen de maatregel, al vinden zij het nog wat te vroeg om daarover nu al cijfers te geven. "Ergens hopen we dat het slechte weer ook een rol heeft gespeeld in de daling van de bestellingen. Daarom wachten we met conclusies", zegt Annelore Marynssen, pr-verantwoordelijke van Alken Maes, dat het abdijbier Affligem in Frankrijk op de markt heeft.

 

De Fransen zijn onze grootste afnemers (goed voor bijna een derde van onze bierexport), nog vóór de Duitsers, de Nederlanders en de Amerikanen. Maar sinds de Franse accijnsverhoging daalt de verkoop van vooral abdijbieren en speciaalbieren, want net die categorieën worden - gezien hun hogere alcoholgehalte - het meest geraakt door de accijnsverhoging.

 

Tegen de accijnsverhoging is trouwens een formele klacht ingediend door de Belgische brouwers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.