Leffe & Co lijden onder Franse biertaks | RetailDetail

Leffe & Co lijden onder Franse biertaks

Leffe & Co lijden onder Franse biertaks
De invoering van de Franse biertaks - Frankrijk trok de accijnzen op bier met liefst 160% op - heeft wel degelijk gevolgen voor de verkoop van Belgische bieren. AB InBev moest zelfs tijdelijke werkloosheid invoeren in enkele vestigingen.

Vooral Leffe zwaar getroffen

De Fransman drinkt wel degelijk minder bier sinds de Franse regering de accijnzen op bier flink verhoogd heeft. Vooral Leffe, het favoriete Belgische bier van de Fransen, krijgt klappen. In die mate zelfs dat AB InBev in enkele vestigingen tijdelijke werkloosheid heeft moeten invoeren in april en mei.

 

"We hebben van de overcapaciteit gebruikgemaakt om enkele productielijnen stil te leggen en een aantal investeringsprojecten te implementeren. Toch heeft dit niet kunnen verhinderen dat we in een aantal van onze brouwerijen periodiek economische werkloosheid hebben moeten invoeren", zegt Karen Couck, woordvoerster van AB InBev België, in zakenkrant De Tijd.

 

"Leffe wordt in Leuven gebrouwen, maar wordt verpakt in Jupille. In die vestigingen is er dus economische werkloosheid geweest", bevestigt Karen Couck.

 

Effect duidelijk voelbaar

Behalve Leffe verkoopt AB InBev in Frankrijk ook Hoegaarden, Jupiler, Belle-Vue en Stella Artois. Wat de invloed was op de verkoop van die bieren, wil AB InBev niet zeggen: "Wij bevestigen dat wij in het eerste kwartaal het effect hebben gevoeld van de accijnsverhoging in Frankrijk", zegt de woordvoerster.

 

Ook de andere Belgische brouwers voelen de maatregel, al vinden zij het nog wat te vroeg om daarover nu al cijfers te geven. "Ergens hopen we dat het slechte weer ook een rol heeft gespeeld in de daling van de bestellingen. Daarom wachten we met conclusies", zegt Annelore Marynssen, pr-verantwoordelijke van Alken Maes, dat het abdijbier Affligem in Frankrijk op de markt heeft.

 

De Fransen zijn onze grootste afnemers (goed voor bijna een derde van onze bierexport), nog vóór de Duitsers, de Nederlanders en de Amerikanen. Maar sinds de Franse accijnsverhoging daalt de verkoop van vooral abdijbieren en speciaalbieren, want net die categorieën worden - gezien hun hogere alcoholgehalte - het meest geraakt door de accijnsverhoging.

 

Tegen de accijnsverhoging is trouwens een formele klacht ingediend door de Belgische brouwers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.