RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Delhaize ziet verkoop van Belgische wijnen exploderen

icon
Food8 september, 2020

De coronacrisis beïnvloedt ook de wijnverkoop bij Delhaize. De retailer legt in zijn komende wijnfestival het accent op wijnen zonder toegevoegd sulfiet, biologische wijnen, zelf gebottelde wijnen en Belgische wijnen.

 

Nieuwe trend: wijn in zakken

Door een verschuiving van de wijnconsumptie van de horeca naar thuis is de wijnverkoop in de supermarkten het afgelopen halfjaar gestegen, vertelt inkoper Pieter-Jan Cuyvers van Delhaize. Dat geldt zelfs voor de champagnes: hoewel er geen of nauwelijks feesten konden plaatsvinden, zijn de Belgen toch champagne blijven drinken. Die vaststelling staat wat in contrast met de recente alarmerende berichten uit Frankrijk. Cava heeft het wel wat moeilijker door de sluiting van de horeca, maar prosecco profiteert van de populariteit van Aperol Spritz, een aperitief dat mensen vaker thuis maken.

 

Delhaize ziet grote regionale verschillen in de wijnconsumptie, en die worden zelfs nog groter: Vlamingen drinken meer nieuwewereldwijnen en witte wijn, in het zuiden drinkt men meer rood en rosé en zijn de traditionele wijnlanden populairder. Sinds maart heeft Delhaize al een half miljoen ‘bag in box’-wijnen meer verkocht dan het jaar voordien. Die dozen komen nu ook in het nieuwe formaat van 2,25 liter (het equivalent van drie flessen).

 

Een echte trend zijn de zogenaamde ‘pouches’ of soepele draagzakken van anderhalve liter. Delhaize installeerde in de eigen bottelarij een nieuwe machine voor dit type verpakking, dat perfect hersluitbaar is en minder plaats inneemt dan een doos. Ook de verkoop van de zelf gebottelde wijnen kende een sterke stijging: consumenten zijn niet ongevoelig voor de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

 

Lokaal en transparant

Het aantal onlinebestellingen voor wijn steeg significant, net als voor de andere boodschappen: Delhaize maakt werk van de ‘look & feel’ van zijn webwinkelpagina’s en van de datakwaliteit. In de winkels zet Delhaize in op advies en beleving, met proeverijen en duidelijke pictogrammen. De retailer ziet sinds de coronacrisis een nog grotere vraag naar lokale producten en transparantie. De verkoop van Belgische wijnen – een kleine niche – kent een stevige boost: dit jaar verwacht de supermarktketen liefst 50.000 inlandse flessen te verkopen, tegenover 20.000 vorig jaar.

 

Biowijnen en wijnen zonder toegevoegd sulfiet worden steeds belangrijker voor Delhaize. De retailer lanceert bijvoorbeeld Spaanse biologische instapwijnen onder het nieuwe eigen merk Plaza Mayor en introduceert onder andere een Bordeaux zonder toegevoegd sulfiet (Coeur de Vigne van Château Lanbersac). Met Tasmanië en Marokko voegt de supermarktketen twee nieuwe regio’s toe. De samenwerking met trouwe partners wordt nog versterkt: denk aan namen als Duval-Leroy, Codorniu of Altano (Symington). Voor wie een wijn wil proeven alvorens te kopen komt de retailer met nog een leuke nieuwigheid: ontdekkingskits met wijnbuisjes van 10 cl (één glas). Er is een doosje met twee Belgische wijnen en een foodpairing kit met twaalf tubes.

 

Het traditionele najaars-wijnfestival loopt bij Delhaize van 17 september tot en met 14 oktober. Gedurende deze periode kunnen shoppers een selectie van meer dan 200 wijnen (en nog eens 50 exclusief online) kopen tegen 25% korting of met 2+1 en 1+1 promoties.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN