Lidl beboet voor lokvogelpraktijken.

Lidl beboet voor lokvogelpraktijken.

Lidl moet een boete van 27.500 euro betalen voor misleidende reclame.  Zo heeft de Gentse rechtbank van eerste aanleg geoordeeld. De supermarktketen zou steeds te weinig producten voorradig hebben van sterk geadverteerde producten.


In de periode tussen eind 2007 en maart 2010 hield Lidl frequent acties waarbij bepaalde producten tijdelijk aan promotieprijzen in het aanbod werden opgenomen. Consumentenorganisaties beweerden echter dat er consequent onvoldoende voorraad van de geadverteerde producten in de winkels aanwezig was. Klanten zouden dus onder valse voorwendselen naar de supermarkten zijn gelokt door misleidende reclame.


Inspecties door de federale overheidsdienst van Economie bevestigden tekorten in de winkelpunten. Het probleem zou zijn vastgesteld bij 160 soortgelijke acties. Lidl verdedigde zich echter met het argument dat er wel voldoende voorraad zou zijn voorzien voor de vraag op nationaal vlak, maar dat de bevoorrading van de winkels misschien in sommige gevallen onvoldoende was omdat de vraag per vestiging niet goed in te schatten bleek.


De Gentse rechtbank heeft het Duitse supermarktenseigne in eerste aanleg niettemin in het ongelijk gesteld. Lidl wordt verplicht een boetesom van 27.500 euro neer te tellen.

Lidl moet een boete van 27.500 euro betalen voor misleidende reclame.  Zo heeft de Gentse rechtbank van eerste aanleg geoordeeld. De supermarktketen zou steeds te weinig producten voorradig hebben van sterk geadverteerde producten.


In de periode tussen eind 2007 en maart 2010 hield Lidl frequent acties waarbij bepaalde producten tijdelijk aan promotieprijzen in het aanbod werden opgenomen. Consumentenorganisaties beweerden echter dat er consequent onvoldoende voorraad van de geadverteerde producten in de winkels aanwezig was. Klanten zouden dus onder valse voorwendselen naar de supermarkten zijn gelokt door misleidende reclame.


Inspecties door de federale overheidsdienst van Economie bevestigden tekorten in de winkelpunten. Het probleem zou zijn vastgesteld bij 160 soortgelijke acties. Lidl verdedigde zich echter met het argument dat er wel voldoende voorraad zou zijn voorzien voor de vraag op nationaal vlak, maar dat de bevoorrading van de winkels misschien in sommige gevallen onvoldoende was omdat de vraag per vestiging niet goed in te schatten bleek.


De Gentse rechtbank heeft het Duitse supermarktenseigne in eerste aanleg niettemin in het ongelijk gesteld. Lidl wordt verplicht een boetesom van 27.500 euro neer te tellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mars investeert 34 miljoen in Uncle Ben’s rijstfabriek

19/05/2017

De Uncle Ben’s-rijstfabriek in Olen viert haar 40ste verjaardag. Eigenaar Mars kondigt een bijzonder ambitieus investeringsplan aan om innovatiekracht en duurzaamheid in de toekomst te verzekeren.

Zo vinden merken en foodbloggers elkaar

19/05/2017

FMCG-merken onderhouden graag relaties met creatieve foodbloggers, maar de samenwerking wordt wat minder vrijblijvend. Van een sympathieke hobby groeien sommige blogs uit tot een bron van inkomsten. Toch blijft passie de motor.

Carrefour lanceert webshop voor non-food

19/05/2017

Carrefour heeft een nieuwe webshop opgericht, waar het meer dan 15.000 non-foodproducten verkoopt. Op de webshop wordt het permanente assortiment uit de winkels verkocht, maar er zijn ook exclusieve online aanbiedingen.

Filet Pur: Een bumperklever uit Essen

19/05/2017

Dat Lidl Amerika gaat veroveren met hulp uit de lage landen, dat Aldi binnenkort Carrefour voorbijsteekt, en dat u teveel drinkt: u verneemt de smeuïge details in het weekoverzicht van RetailDetail Food, baken van de constructieve retailjournalistiek! 

RetailDetail Food #19 gaat bio

19/05/2017

Binnenkort is er weer de traditionele voorjaarscampagne van de biologische sector, dus ging RetailDetail Food eens rondvragen wat ondernemers eigenlijk hebben met biologisch. Best wel wat, zo bleek. 

Dit is het strijdplan van Lidl in de VS

18/05/2017

Op 15 juni is het zover: dan opent Lidl de eerste Amerikaanse winkels. De operaties worden mede geleid door een oude bekende, die ook in Nederland en België actief was. Maar de hamvraag is: moet Ahold Delhaize zich bedreigd voelen? 

Back to top