Lidl beboet voor lokvogelpraktijken. | RetailDetail

Lidl beboet voor lokvogelpraktijken.

Lidl beboet voor lokvogelpraktijken.

Lidl moet een boete van 27.500 euro betalen voor misleidende reclame.  Zo heeft de Gentse rechtbank van eerste aanleg geoordeeld. De supermarktketen zou steeds te weinig producten voorradig hebben van sterk geadverteerde producten.


In de periode tussen eind 2007 en maart 2010 hield Lidl frequent acties waarbij bepaalde producten tijdelijk aan promotieprijzen in het aanbod werden opgenomen. Consumentenorganisaties beweerden echter dat er consequent onvoldoende voorraad van de geadverteerde producten in de winkels aanwezig was. Klanten zouden dus onder valse voorwendselen naar de supermarkten zijn gelokt door misleidende reclame.


Inspecties door de federale overheidsdienst van Economie bevestigden tekorten in de winkelpunten. Het probleem zou zijn vastgesteld bij 160 soortgelijke acties. Lidl verdedigde zich echter met het argument dat er wel voldoende voorraad zou zijn voorzien voor de vraag op nationaal vlak, maar dat de bevoorrading van de winkels misschien in sommige gevallen onvoldoende was omdat de vraag per vestiging niet goed in te schatten bleek.


De Gentse rechtbank heeft het Duitse supermarktenseigne in eerste aanleg niettemin in het ongelijk gesteld. Lidl wordt verplicht een boetesom van 27.500 euro neer te tellen.

Lidl moet een boete van 27.500 euro betalen voor misleidende reclame.  Zo heeft de Gentse rechtbank van eerste aanleg geoordeeld. De supermarktketen zou steeds te weinig producten voorradig hebben van sterk geadverteerde producten.


In de periode tussen eind 2007 en maart 2010 hield Lidl frequent acties waarbij bepaalde producten tijdelijk aan promotieprijzen in het aanbod werden opgenomen. Consumentenorganisaties beweerden echter dat er consequent onvoldoende voorraad van de geadverteerde producten in de winkels aanwezig was. Klanten zouden dus onder valse voorwendselen naar de supermarkten zijn gelokt door misleidende reclame.


Inspecties door de federale overheidsdienst van Economie bevestigden tekorten in de winkelpunten. Het probleem zou zijn vastgesteld bij 160 soortgelijke acties. Lidl verdedigde zich echter met het argument dat er wel voldoende voorraad zou zijn voorzien voor de vraag op nationaal vlak, maar dat de bevoorrading van de winkels misschien in sommige gevallen onvoldoende was omdat de vraag per vestiging niet goed in te schatten bleek.


De Gentse rechtbank heeft het Duitse supermarktenseigne in eerste aanleg niettemin in het ongelijk gesteld. Lidl wordt verplicht een boetesom van 27.500 euro neer te tellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.