Lidl beboet voor lokvogelpraktijken.

Lidl beboet voor lokvogelpraktijken.

Lidl moet een boete van 27.500 euro betalen voor misleidende reclame.  Zo heeft de Gentse rechtbank van eerste aanleg geoordeeld. De supermarktketen zou steeds te weinig producten voorradig hebben van sterk geadverteerde producten.


In de periode tussen eind 2007 en maart 2010 hield Lidl frequent acties waarbij bepaalde producten tijdelijk aan promotieprijzen in het aanbod werden opgenomen. Consumentenorganisaties beweerden echter dat er consequent onvoldoende voorraad van de geadverteerde producten in de winkels aanwezig was. Klanten zouden dus onder valse voorwendselen naar de supermarkten zijn gelokt door misleidende reclame.


Inspecties door de federale overheidsdienst van Economie bevestigden tekorten in de winkelpunten. Het probleem zou zijn vastgesteld bij 160 soortgelijke acties. Lidl verdedigde zich echter met het argument dat er wel voldoende voorraad zou zijn voorzien voor de vraag op nationaal vlak, maar dat de bevoorrading van de winkels misschien in sommige gevallen onvoldoende was omdat de vraag per vestiging niet goed in te schatten bleek.


De Gentse rechtbank heeft het Duitse supermarktenseigne in eerste aanleg niettemin in het ongelijk gesteld. Lidl wordt verplicht een boetesom van 27.500 euro neer te tellen.

Lidl moet een boete van 27.500 euro betalen voor misleidende reclame.  Zo heeft de Gentse rechtbank van eerste aanleg geoordeeld. De supermarktketen zou steeds te weinig producten voorradig hebben van sterk geadverteerde producten.


In de periode tussen eind 2007 en maart 2010 hield Lidl frequent acties waarbij bepaalde producten tijdelijk aan promotieprijzen in het aanbod werden opgenomen. Consumentenorganisaties beweerden echter dat er consequent onvoldoende voorraad van de geadverteerde producten in de winkels aanwezig was. Klanten zouden dus onder valse voorwendselen naar de supermarkten zijn gelokt door misleidende reclame.


Inspecties door de federale overheidsdienst van Economie bevestigden tekorten in de winkelpunten. Het probleem zou zijn vastgesteld bij 160 soortgelijke acties. Lidl verdedigde zich echter met het argument dat er wel voldoende voorraad zou zijn voorzien voor de vraag op nationaal vlak, maar dat de bevoorrading van de winkels misschien in sommige gevallen onvoldoende was omdat de vraag per vestiging niet goed in te schatten bleek.


De Gentse rechtbank heeft het Duitse supermarktenseigne in eerste aanleg niettemin in het ongelijk gesteld. Lidl wordt verplicht een boetesom van 27.500 euro neer te tellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top