Lidl beboet voor lokvogelpraktijken.

Lidl beboet voor lokvogelpraktijken.

Lidl moet een boete van 27.500 euro betalen voor misleidende reclame.  Zo heeft de Gentse rechtbank van eerste aanleg geoordeeld. De supermarktketen zou steeds te weinig producten voorradig hebben van sterk geadverteerde producten.


In de periode tussen eind 2007 en maart 2010 hield Lidl frequent acties waarbij bepaalde producten tijdelijk aan promotieprijzen in het aanbod werden opgenomen. Consumentenorganisaties beweerden echter dat er consequent onvoldoende voorraad van de geadverteerde producten in de winkels aanwezig was. Klanten zouden dus onder valse voorwendselen naar de supermarkten zijn gelokt door misleidende reclame.


Inspecties door de federale overheidsdienst van Economie bevestigden tekorten in de winkelpunten. Het probleem zou zijn vastgesteld bij 160 soortgelijke acties. Lidl verdedigde zich echter met het argument dat er wel voldoende voorraad zou zijn voorzien voor de vraag op nationaal vlak, maar dat de bevoorrading van de winkels misschien in sommige gevallen onvoldoende was omdat de vraag per vestiging niet goed in te schatten bleek.


De Gentse rechtbank heeft het Duitse supermarktenseigne in eerste aanleg niettemin in het ongelijk gesteld. Lidl wordt verplicht een boetesom van 27.500 euro neer te tellen.

Lidl moet een boete van 27.500 euro betalen voor misleidende reclame.  Zo heeft de Gentse rechtbank van eerste aanleg geoordeeld. De supermarktketen zou steeds te weinig producten voorradig hebben van sterk geadverteerde producten.


In de periode tussen eind 2007 en maart 2010 hield Lidl frequent acties waarbij bepaalde producten tijdelijk aan promotieprijzen in het aanbod werden opgenomen. Consumentenorganisaties beweerden echter dat er consequent onvoldoende voorraad van de geadverteerde producten in de winkels aanwezig was. Klanten zouden dus onder valse voorwendselen naar de supermarkten zijn gelokt door misleidende reclame.


Inspecties door de federale overheidsdienst van Economie bevestigden tekorten in de winkelpunten. Het probleem zou zijn vastgesteld bij 160 soortgelijke acties. Lidl verdedigde zich echter met het argument dat er wel voldoende voorraad zou zijn voorzien voor de vraag op nationaal vlak, maar dat de bevoorrading van de winkels misschien in sommige gevallen onvoldoende was omdat de vraag per vestiging niet goed in te schatten bleek.


De Gentse rechtbank heeft het Duitse supermarktenseigne in eerste aanleg niettemin in het ongelijk gesteld. Lidl wordt verplicht een boetesom van 27.500 euro neer te tellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Diageo koopt tequilamerk George Clooney voor 620 miljoen

22/06/2017

Het Britse drankenconcern Diageo legt 700 miljoen dollar, omgerekend ruim 620 miljoen euro, op tafel voor Casamigos. De uiteindelijke deal voor het premium tequilamerk van George Clooney kan zelfs oplopen tot één miljard dollar.

Geen bouwvergunning voor Lidl in Kalmthout

22/06/2017

Versdiscounter Lidl krijgt geen bouwvergunning voor een 2.375 m² grote winkel in Kalmthout. Problemen met de verkeersveiligheid en -doorstroming (en een administratieve fout van Lidl zelf) deden de distributeur de das om.

“Gastro-nationalisme bedreigt onze voedingsindustrie”

21/06/2017

De export van Belgische voedingsproducten boomt, maar nauwelijks verdoken protectionistische maatregelen vormen een bedreiging. Intussen wegen grensaankopen en prijsdruk op de binnenlandse omzet, zegt sectorfederatie Fevia.

Delhaize neemt kaap van 30 Shop & Go 24/7’s

21/06/2017

Delhaize zet met Shop & Go al langer in op uitgebreide openingsuren en sinds kort blijven ook meer en meer vestigingen van de kleinste formule van het supermarktbedrijf 24 uur per dag geopend. Ondertussen gaat het al over 32 winkels.

AB InBev wil twee Duitse biermerken verkopen

21/06/2017

AB InBev is op zoek naar een overnemer voor de Duitse biermerken Hasseröder en Diebels. De Belgische bierreus hoopt ongeveer 200 miljoen euro te vangen voor de deal.

Omzet Colruyt Group groeit met meer dan 3 procent

20/06/2017

De omzet van de Colruyt Group is in het boekjaar 2016/2017 met 3,4% gegroeid naar 9,493 miljard euro. Ook de winst steeg, al is dat te danken aan de verkoop van de Franse foodservice business Pro à Pro, die op 1 februari werd afgerond.

Back to top