Lidl breidt Genks distributiecentrum voor 10 miljoen euro uit | RetailDetail

Lidl breidt Genks distributiecentrum voor 10 miljoen euro uit

Lidl breidt Genks distributiecentrum voor 10 miljoen euro uit

De Belgische logistieke partner van discountketen Lidl, de Limburgse Distributie Maatschappij (LDM), start in het najaar met uitbreidingswerken op zijn terreinen in Genk. Grootste verandering is de komst van een volledige diepvriesafdeling, wat zo’n vijf tot tien extra jobs oplevert.

Diepvriescel en meer ruimte voor vers

Het verdeelcentrum LDM staat vanaf het voorjaar van 2014 mee in voor de logistieke afhandeling van diepgevroren artikelen voor Lidl. “Door diepvriesartikelen ook vanuit LDM te verdelen, krijgen we meer flexibiliteit in onze logistieke keten. Zo kunnen we enerzijds sneller inspelen op verkoopspieken, terwijl de investering anderzijds ook past in de continue uitbreiding van ons vers vlees- en bake-offassortiment. Daarvoor hebben we immers nood aan meer ruimte”, vertelt Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt.

 

De diepvriesafdeling in Genk gaat gepaard met een investering van ruim tien miljoen euro. Zo komt er een diepvriescel van 2.200 m² en wordt ook de koelcel uitgebreid en heringericht. In totaal vergroot het distributiecentrum met 5.675 m².

 

Aanvraag voor windturbine ingediend

Die extra ruimte heeft de smartdiscounter in Limburg nodig, aldus de woordvoerder: “Onze focus ligt sinds een tweetal jaar absoluut bij de versgroepen: dagelijks verse groenten en fruit, vlees en ter plaatse afgebakken brood vragen een bijzonder snelle en sluitende logistieke keten. Extra koelruimte voor die kortstondige opslag van versgroepen drong zich dan ook op in Genk om te kunnen blijven vasthouden aan die nieuwe strategie.”  

 

Verder heeft de supermarktketen ook de ambitie om een windturbine op haar Genkse terreinen te plaatsen: “Een eigen windturbine zou een zeer mooie aanvulling zijn op onze werking in Genk en onze bekommernis om duurzaamheid. Bovendien zouden we er zo ook in slagen om ruim de helft van het energieverbruik uit windstroom te halen.” De bouwaanvraag voor de windturbine loopt echter nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.