Lidl breidt Genks distributiecentrum voor 10 miljoen euro uit | RetailDetail

Lidl breidt Genks distributiecentrum voor 10 miljoen euro uit

Lidl breidt Genks distributiecentrum voor 10 miljoen euro uit

De Belgische logistieke partner van discountketen Lidl, de Limburgse Distributie Maatschappij (LDM), start in het najaar met uitbreidingswerken op zijn terreinen in Genk. Grootste verandering is de komst van een volledige diepvriesafdeling, wat zo’n vijf tot tien extra jobs oplevert.

Diepvriescel en meer ruimte voor vers

Het verdeelcentrum LDM staat vanaf het voorjaar van 2014 mee in voor de logistieke afhandeling van diepgevroren artikelen voor Lidl. “Door diepvriesartikelen ook vanuit LDM te verdelen, krijgen we meer flexibiliteit in onze logistieke keten. Zo kunnen we enerzijds sneller inspelen op verkoopspieken, terwijl de investering anderzijds ook past in de continue uitbreiding van ons vers vlees- en bake-offassortiment. Daarvoor hebben we immers nood aan meer ruimte”, vertelt Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt.

 

De diepvriesafdeling in Genk gaat gepaard met een investering van ruim tien miljoen euro. Zo komt er een diepvriescel van 2.200 m² en wordt ook de koelcel uitgebreid en heringericht. In totaal vergroot het distributiecentrum met 5.675 m².

 

Aanvraag voor windturbine ingediend

Die extra ruimte heeft de smartdiscounter in Limburg nodig, aldus de woordvoerder: “Onze focus ligt sinds een tweetal jaar absoluut bij de versgroepen: dagelijks verse groenten en fruit, vlees en ter plaatse afgebakken brood vragen een bijzonder snelle en sluitende logistieke keten. Extra koelruimte voor die kortstondige opslag van versgroepen drong zich dan ook op in Genk om te kunnen blijven vasthouden aan die nieuwe strategie.”  

 

Verder heeft de supermarktketen ook de ambitie om een windturbine op haar Genkse terreinen te plaatsen: “Een eigen windturbine zou een zeer mooie aanvulling zijn op onze werking in Genk en onze bekommernis om duurzaamheid. Bovendien zouden we er zo ook in slagen om ruim de helft van het energieverbruik uit windstroom te halen.” De bouwaanvraag voor de windturbine loopt echter nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".