Lidl breidt Genks distributiecentrum voor 10 miljoen euro uit

Lidl breidt Genks distributiecentrum voor 10 miljoen euro uit

De Belgische logistieke partner van discountketen Lidl, de Limburgse Distributie Maatschappij (LDM), start in het najaar met uitbreidingswerken op zijn terreinen in Genk. Grootste verandering is de komst van een volledige diepvriesafdeling, wat zo’n vijf tot tien extra jobs oplevert.

Diepvriescel en meer ruimte voor vers

Het verdeelcentrum LDM staat vanaf het voorjaar van 2014 mee in voor de logistieke afhandeling van diepgevroren artikelen voor Lidl. “Door diepvriesartikelen ook vanuit LDM te verdelen, krijgen we meer flexibiliteit in onze logistieke keten. Zo kunnen we enerzijds sneller inspelen op verkoopspieken, terwijl de investering anderzijds ook past in de continue uitbreiding van ons vers vlees- en bake-offassortiment. Daarvoor hebben we immers nood aan meer ruimte”, vertelt Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt.

 

De diepvriesafdeling in Genk gaat gepaard met een investering van ruim tien miljoen euro. Zo komt er een diepvriescel van 2.200 m² en wordt ook de koelcel uitgebreid en heringericht. In totaal vergroot het distributiecentrum met 5.675 m².

 

Aanvraag voor windturbine ingediend

Die extra ruimte heeft de smartdiscounter in Limburg nodig, aldus de woordvoerder: “Onze focus ligt sinds een tweetal jaar absoluut bij de versgroepen: dagelijks verse groenten en fruit, vlees en ter plaatse afgebakken brood vragen een bijzonder snelle en sluitende logistieke keten. Extra koelruimte voor die kortstondige opslag van versgroepen drong zich dan ook op in Genk om te kunnen blijven vasthouden aan die nieuwe strategie.”  

 

Verder heeft de supermarktketen ook de ambitie om een windturbine op haar Genkse terreinen te plaatsen: “Een eigen windturbine zou een zeer mooie aanvulling zijn op onze werking in Genk en onze bekommernis om duurzaamheid. Bovendien zouden we er zo ook in slagen om ruim de helft van het energieverbruik uit windstroom te halen.” De bouwaanvraag voor de windturbine loopt echter nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top