Lidl gaat rookvrij: stopt in Nederland met sigaretten | RetailDetail

Lidl gaat rookvrij: stopt in Nederland met sigaretten

Lidl gaat rookvrij: stopt in Nederland met sigaretten
Foto: Shutterstock

Lidl stopt in Nederland met de verkoop van sigaretten. De supermarktketen gaat de tabaksverkoop stelselmatig afbouwen tot 2022, tegen dan zijn alle winkels volledig rookvrij.

 

Sigaretten niet meer rendabel

Ten laatste in 2022 zullen er in geen enkele Lidl-supermarkt in Nederland nog sigaretten te vinden zijn. De discountketen doet dit naar eigen zeggen vooral omdat de sigarettenverkoop niet genoeg meer opbrengt: “De trend in Nederland gaat duidelijk richting rookvrij. Dat merken wij ook aan de kassa. Deze ontwikkeling willen wij niet tegengaan. Daarom is het voor ons een logische stap om de verkoop van sigaretten nu al gefaseerd af te bouwen”, geeft woordvoerder Marlijn Simons-Somhorst toe aan Distrifood.

 

Eerder dit jaar maakten ook de ketens Kruidvat en Trekpleister bekend dat ze sigaretten tegen 2019 uit de schappen gaan verbannen. Sigaretten passen niet meer bij het gezondheidsimago dat de beide retailers zich willen aanmeten. Lidl is niettemin de eerste supermarktketen in Nederland die alle sigaretten en rookwaren uit de rekken haalt.

 

Ook in België, waar Lidl overigens nog niet stopt met het verkopen van tabakswaren, blijkt er tot nu toe maar weinig animo te zijn om sigaretten uit de supermarkten te bannen. Nochtans dreigt de minister van Welzijn in Wallonië ermee stappen te ondernemen om de verkoop van tabak in supermarktketens te laten verbieden als de retailers geen vrijwillige maatregelen nemen. Ze legt een belangrijke rol en verantwoordelijkheid bij de distributiesector in het anti-tabaksplan dat haar regering vorige week heeft voorgesteld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.