RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lidl wint marktaandeel in competitieve markten

icon
Food14 januari, 2022

Lidl blijft internationaal sterk groeien dankzij winkelopeningen en de uitrol van nieuwe diensten. Ook de winstcijfers nemen flink toe. Voor verdere stappen in e-commerce lijkt de discounter nog niet klaar.

 

Groei in VK en Frankrijk

De internationale activiteiten van Lidl – die goed zijn voor 65% van de omzet van het bedrijf – kenden in het gebroken boekjaar 2020-2021 een omzetgroei van 9,5% tot 62,3 miljard euro. Daarmee doet de retailer beter dan de meeste sectorgenoten. Opmerkelijk is het feit dat de discounter een sterke groei kende in enkele mature en zeer competitieve markten: in het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld ging de omzet er met 12% op vooruit, in Frankrijk bedroeg de groei zelfs 14%. 

 

Het feit dat de investeringen (‘capex’) in dezelfde periode met 10% daalden, wijst erop dat de omzetgroei van de retailer voor een belangrijk deel te danken is aan marktaandeelwinst in verschillende landen. Dat concluderen analisten van Barclays die de bedrijfsresultaten van Lidl International konden inkijken. Lidl bleef nieuwe winkels openen en bestaande verkooppunten moderniseren, maar betrad tijdens het betreffende boekjaar geen nieuwe landen. De keten nam wel de beslissing om in oktober 2021 in Letland van start te gaan. Estland, Bosnië en Herzegovina en Montenegro zouden voor dit jaar op de planning staan.

 

Hoge marge

De pandemie had uiteindelijk maar een beperkte impact op de kostenstructuur van de internationale divisie van Lidl. De personeelskosten stegen licht, maar de andere operationele kosten daalden. Daardoor steeg de EBIT met 24,5%, verbeterde de marge met 50 basispunten tot 4,5% en steeg de nettowinst met 24% tot 2 miljard euro, het hoogste niveau sinds 2012. Dat is bijzonder sterk: enkel Ahold Delhaize doet beter, met een marge van 4,8% in 2020.

 

Om de sterke prestaties de komende jaren door te trekken, wil Lidl verder blijven inzetten op fysieke expansie, maar ook – en voor het eerst – geeft de retailer aan online ambities te koesteren. Dat wordt onder andere geïllustreerd door het aantrekken van enkele ervaren digitale managers van bij Amazon en koffieketen Tchibo. Voor een lageprijzenspeler is e-commerce wegens de kostenstructuur echter geen evidentie, stipt Barclays aan.

 

Digitale diensten

Ondanks een test met ‘click & collect’ in Polen en een samenwerking met bezorgapp Buymie in het VK, zien de analisten dan ook geen aanwijzingen dat Lidl op korte termijn nieuwe e-commerceactiviteiten zou ontwikkelen. Ze verwachten wel dat de retailer marktaandeel zal blijven winnen door een ambitieus winkelopeningsprogramma en de uitrol van nieuwe diensten zoals het digitale getrouwheidsprogramma Lidl Plus, dat in steeds meer landen gelanceerd wordt. Ook maakt de discounter werk van de mobiele betaaloplossing Lidl Pay.

 

Of de groei van Lidl een impact heeft op de concurrentiepositie van andere retailers? In de Verenigde Staten wil de discounter – met alweer een nieuwe CEO – het winkelnetwerk verdubbelen, maar tot nu toe had die expansie geen merkbare impact op Ahold Delhaize, dat deels in dezelfde regio’s actief is. De beslissing van Lidl om de prijzen in Vlaanderen te verlagen, met name als antwoord op de expansie van Albert Heijn en Jumbo, verhoogt volgens de analisten wel verder de druk op Colruyt.

 

(Bron: Barclays)

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Lidl blijft internationaal sterk groeien dankzij winkelopeningen en de uitrol van nieuwe diensten. Ook de winstcijfers nemen flink toe. Voor verdere stappen in e-commerce lijkt de discounter nog niet klaar.   Groei in VK en Frankrijk De internationale activiteiten van Lidl – die goed zijn voor 65% van de omzet van het bedrijf – kenden in het gebroken boekjaar 2020-2021 een omzetgroei van 9,5% tot 62,3 miljard euro. Daarmee doet de retailer beter dan de meeste sectorgenoten. Opmerkelijk is het feit dat de discounter een sterke groei kende in enkele mature en zeer competitieve markten: in het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld ging...

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food24 maart, 2023
    [Filet Pur] Iedereen failliet!

    Enkel doortastende maatregelen kunnen de Belgische foodretail nog redden: als we de supermarkt nu eens gewoon afschaffen, dan zijn we toch ook van de problemen af? Filet Pur schiet met scherp en onthult de enige ware reden achter de prijspromoties op Duvel.

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Als merkfabrikant ook huismerken produceren – of omgekeerd: goed idee?

    De sterke groei van private label brengt A-merkfabrikanten in de verleiding om ook huismerken te produceren. Anderzijds zien huismerkfabrikanten brood in het ontwikkelen van een merk. Welke kansen en risico’s brengt “dual tracking” met zich mee?

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Opnieuw stakingen bij Mestdagh/Intermarché

    Een tiental supermarkten van Intermarché by Mestdagh blijft vrijdag gesloten door stakingsacties, na een zoveelste mislukte bijzondere ondernemingsraad donderdag. De problematiek is dezelfde als bij Delhaize.

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

  • icon

    Food28 februari, 2023

    Makro lanceert onlineplatform, zelfs voor particulieren

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN