BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
user
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lidl wint marktaandeel in competitieve markten

iconFood14 januari, 2022

Lidl blijft internationaal sterk groeien dankzij winkelopeningen en de uitrol van nieuwe diensten. Ook de winstcijfers nemen flink toe. Voor verdere stappen in e-commerce lijkt de discounter nog niet klaar.

 

Groei in VK en Frankrijk

De internationale activiteiten van Lidl – die goed zijn voor 65% van de omzet van het bedrijf – kenden in het gebroken boekjaar 2020-2021 een omzetgroei van 9,5% tot 62,3 miljard euro. Daarmee doet de retailer beter dan de meeste sectorgenoten. Opmerkelijk is het feit dat de discounter een sterke groei kende in enkele mature en zeer competitieve markten: in het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld ging de omzet er met 12% op vooruit, in Frankrijk bedroeg de groei zelfs 14%. 

 

Het feit dat de investeringen (‘capex’) in dezelfde periode met 10% daalden, wijst erop dat de omzetgroei van de retailer voor een belangrijk deel te danken is aan marktaandeelwinst in verschillende landen. Dat concluderen analisten van Barclays die de bedrijfsresultaten van Lidl International konden inkijken. Lidl bleef nieuwe winkels openen en bestaande verkooppunten moderniseren, maar betrad tijdens het betreffende boekjaar geen nieuwe landen. De keten nam wel de beslissing om in oktober 2021 in Letland van start te gaan. Estland, Bosnië en Herzegovina en Montenegro zouden voor dit jaar op de planning staan.

 

Hoge marge

De pandemie had uiteindelijk maar een beperkte impact op de kostenstructuur van de internationale divisie van Lidl. De personeelskosten stegen licht, maar de andere operationele kosten daalden. Daardoor steeg de EBIT met 24,5%, verbeterde de marge met 50 basispunten tot 4,5% en steeg de nettowinst met 24% tot 2 miljard euro, het hoogste niveau sinds 2012. Dat is bijzonder sterk: enkel Ahold Delhaize doet beter, met een marge van 4,8% in 2020.

 

Om de sterke prestaties de komende jaren door te trekken, wil Lidl verder blijven inzetten op fysieke expansie, maar ook – en voor het eerst – geeft de retailer aan online ambities te koesteren. Dat wordt onder andere geïllustreerd door het aantrekken van enkele ervaren digitale managers van bij Amazon en koffieketen Tchibo. Voor een lageprijzenspeler is e-commerce wegens de kostenstructuur echter geen evidentie, stipt Barclays aan.

 

Digitale diensten

Ondanks een test met ‘click & collect’ in Polen en een samenwerking met bezorgapp Buymie in het VK, zien de analisten dan ook geen aanwijzingen dat Lidl op korte termijn nieuwe e-commerceactiviteiten zou ontwikkelen. Ze verwachten wel dat de retailer marktaandeel zal blijven winnen door een ambitieus winkelopeningsprogramma en de uitrol van nieuwe diensten zoals het digitale getrouwheidsprogramma Lidl Plus, dat in steeds meer landen gelanceerd wordt. Ook maakt de discounter werk van de mobiele betaaloplossing Lidl Pay.

 

Of de groei van Lidl een impact heeft op de concurrentiepositie van andere retailers? In de Verenigde Staten wil de discounter – met alweer een nieuwe CEO – het winkelnetwerk verdubbelen, maar tot nu toe had die expansie geen merkbare impact op Ahold Delhaize, dat deels in dezelfde regio’s actief is. De beslissing van Lidl om de prijzen in Vlaanderen te verlagen, met name als antwoord op de expansie van Albert Heijn en Jumbo, verhoogt volgens de analisten wel verder de druk op Colruyt.

 

(Bron: Barclays)

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Lidl blijft internationaal sterk groeien dankzij winkelopeningen en de uitrol van nieuwe diensten. Ook de winstcijfers nemen flink toe. Voor verdere stappen in e-commerce lijkt de discounter nog niet klaar.   Groei in VK en Frankrijk De internationale activiteiten van Lidl – die goed zijn voor 65% van de omzet van het bedrijf – kenden in het gebroken boekjaar 2020-2021 een omzetgroei van 9,5% tot 62,3 miljard euro. Daarmee doet de retailer beter dan de meeste sectorgenoten. Opmerkelijk is het feit dat de discounter een sterke groei kende in enkele mature en zeer competitieve markten: in het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld ging...

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood20 mei, 2022
    Ekomenu zet eco- en gezondheidsscores op kasticket

    Maaltijdbox Ekomenu toont voortaan de eco- én gezondheidsscore van wat mensen eten. Op de kassabon krijgen klanten de voetafdruk van hun bestelling te zien. Ze kunnen daar ook persoonlijke streefdoelen aan koppelen.

  • iconFood20 mei, 2022
    Casino geeft senioren korting op abonnement

    De Franse supermarktgroep Casino biedt senioren een eigen abonnementsformule aan. Ze hoeven een pak minder te betalen voor de service dan jongere klanten. Al betalen studenten nog minder.

  • iconFood20 mei, 2022
    Biologische webwinkel eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst

    Met de service eFarmz Express kunnen Brusselse klanten van de bio-webshop voortaan hun onlinebestellingen de dag zelf al aan huis bezorgd krijgen. De dienst zal later worden uitgerold naar de rest van het land.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food Congress
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen20 mei, 2022
    The Future of Shopping: merken als kerken, Chinese honger en VR-werkborrels
  • iconFood20 mei, 2022
    Ekomenu zet eco- en gezondheidsscores op kasticket
  • iconFood20 mei, 2022
    Casino geeft senioren korting op abonnement
  • iconFood20 mei, 2022
    Biologische webwinkel eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be