Lidl opent nieuw distributiecentrum in Sint-Niklaas

Lidl opent nieuw distributiecentrum in Sint-Niklaas

Warenhuisgroep Lidl heeft zijn distributiecentrum in Sint-Niklaas officieel geopend. Vanaf 21 oktober zal het instaan voor de belevering van 52 winkels in Oost-Vlaanderen, Antwerpen en een deel van Vlaams-Brabant. Kort nadien zal dat opgevoerd worden tot 80 winkels.

Nieuw verdeelcentrum tweemaal zo groot

Het nieuwe distributiecentrum moet dat van Bornem vervangen, waar de Duitse warenhuisgroep zijn eerste verdeelcentrum vestigde toen die in 1995 de Belgische markt betrad. Nu is het gebouw echter aan vervanging toe: uitbreidingsmogelijkheden waren er niet, het kon ook geen koelruimte aanbieden en het was evenmin duurzaam.

 

Het nieuwe distributiecentrum van Sint-Niklaas is een pak ruimer en biedt meer mogelijkheden. In totaal beslaat het 45.000 m², de oppervlakte van zes voetbalvelden en bijna het dubbele van in Bornem. Het bestaat uit twee gebouwen: een eerste van 35.000 m², waarvan 10.000 m² gekoelde ruimte, dient voor de opslag van het voedingsaanbod; het tweede pand voor de opslag van non-food.

 

Premier gestrikt voor opening

Het nieuwe distributiecentrum vergde een investering van meer dan 50 miljoen euro, voldoende om de officiële opening te laten doen door premier Elio Di Rupo. Naast het distributiecentrum investeerde Lidl dit jaar trouwens nog eens 100 miljoen euro in zijn uitbouw in ons land.

 

Eens op kruissnelheid zal het nieuwe distributiecentrum 170 aan-en afrijdende vrachtwagens per dag kunnen behandelen. Om de hinder daarvan zoveel mogelijk te beperken, pleit het bedrijf voor een snelle aanleg van de Oostelijke tangent in Sint-Niklaas, die het verkeer vanuit het Europark Zuid onmiddellijk naar de E17 moet leiden. Vooralsnog staat die voor 2017 of 2018 op de agenda.

 

Dertig extra banen

In het nieuwe distributiecentrum zullen honderd mensen aan de slag kunnen. Zeventig mensen komen over van het distributiecentrum in Bornem, de andere dertig is de netto aangroei van de tewerkstelling. Het nieuwe distributiecentrum biedt ook ruimte voor toekomstige expansie. Bovendien kocht Lidl recentelijk nog een aangrenzend stuk grond van 25.000 m² om uitbreidingen mogelijk te maken.

 

Met de uitbouw van Sint-Niklaas is het werk trouwens niet af: tegen volgend voorjaar wordt ook het distributiecentrum van Genk uitgebreid met een nieuwe diepvriesafdeling. Dat brengt tien nieuwe jobs met zich. Het duidt ook op een wijziging in het beleid van de distributeur: tot nog toe liet die zijn diepvrieswaren immers extern bewaren.

 

Naast Sint-Niklaas en Genk heeft Lidl ook nog distributiecentra in Courcelles en Gullegem. Met vier platformen worden de driehonderd winkels van het bedrijf in België en Luxemburg beleverd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top