Lidl pas in 2018 naar de Verenigde Staten

Lidl pas in 2018 naar de Verenigde Staten

De Duitse discountketen Lidl stopt zijn plannen om in 2015 met 100 winkels te starten in de Verenigde Staten, tot 2018 in de koelkast. De beslissing zou zijn gevallen na het onverwacht opstappen van twee toplui in maart, menen enkele Duitse media te weten.

Onoverbrugbare meningsverschillen

Het was Klaus Gehrig, de CEO van Schwarz Gruppe zelf, die aan de Duitse krant Heilbronner Stimme vertelde dat de eerste Amerikaanse Lidls pas in 2018 de deuren zullen openen, en dus niet in 2015, zoals eerder aangekondigd. Een woordvoerder van Lidl heeft het nieuws bevestigd, maar weigert in te gaan op de onderliggende redenen.

 

Volgens Duitse media is een en ander het gevolg van het plotse vertrek van bestuursvoorzitter Karl Heinz Holland en internationaal inkoop- en marketingdirecteur Dawid Jaschok wegens "onoverbrugbare meningsverschillen". Beide heren zijn intussen trouwens vervangen door consultants Sven Seidel en Robin Goudsblom.

 

Het Duitse zakenblad Manager Magazin meent te weten dat voorzitter Holland een aanvaring had met Klaus Gehrig over een prijsdispuut met Coca-Cola en dat Holland niet akkoord ging met de beslissing van Gehrig om Jaschok de laan uit te sturen.

 

Klaus Gehrig de échte baas

Daarmee ontpopt Klaus Gehrig zich meer dan ooit als de man die de touwtjes in handen heeft bij Europa's grootste discounter: Gehrig nam in 2004 de dagelijkse leiding van Schwarz Gruppe over van eigenaar Dieter Schwarz, de op twee na rijkste Duitser en zoon van de stichter Josef Schwarz.

 

Schwarz Gruppe, dat behalve de Lidl-discounts ook nog de Kaufland-hypermarkten controleert, zag zijn omzet in het voorbije boekjaar met 9% klimmen tot 74 miljard euro. Daarmee is de Duitse groep het nummer drie in retailland, na het Franse Carrefour en het Britse Tesco. Lidl is intussen actief in 26 landen (in 2016 komt daar ook nog Servië bij), Kaufland heeft vestigingen in zeven landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top