Lidl schenkt opbrengst Facebookproduct aan Voedselbanken | RetailDetail

Lidl schenkt opbrengst Facebookproduct aan Voedselbanken

Lidl schenkt opbrengst Facebookproduct aan Voedselbanken

Discountketen Lidl heeft voor 40.000 euro voedsel aan de Belgische Federatie van Voedselbanken geschonken. Een deel van dat bedrag komt uit de verkoop van de eindejaarscupcakes.

37 paletten voeding

Eind vorig jaar vroeg Lidl aan haar klanten om via Facebook cupcakes samen te stellen, waarvan het uitverkoren ontwerp rond het eindejaar zou worden verkocht. De opbrengst zou integraal naar het goede doel gaan en Lidl heeft nu woord gehouden door 37 paletten te schenken aan de Voedselbanken.


"Als supermarktketen staan we er elk jaar op om een bijzondere actie voor het goede doel te organiseren. Vorig jaar hadden we Twitterverhaal #Luxevooriedereen, dit jaar kozen we er voor om onze klanten te betrekken én de opbrengst van een product integraal weg te schenken", zegt woordvoerder Pieterjan Rynwalt. "De opbrengst van de verkoop van de cupcakes bedroeg net geen 20.000 euro. Daar wilden we als Lidl nog een eigen gebaar naast plaatsen, zodat we finaal besloten om het bedrag te verdubbelen tot 40.000 euro."

 

"Welgekomen gebaar"

Ook bij de Voedselbanken waren ze zeer opgetogen met de schenking van de keten: "Tot voor kort kregen wij een beduidend deel van onze voedingswaren via een hulpprogramma van de Europese Unie. De EU heeft echter een nieuwe regeling uitgewerkt, waarmee deze stroom onherroepelijk én in belangrijke mate zal inkrimpen. Net dan is het fijn om een dergelijk gebaar vanuit Lidl België en haar klanten te ontvangen", zegt bestuurslid Jean Delfosse. De organisatie mocht van Lidl zelf de producten kiezen uit het gamma van Lidl.

 

De cupcakes van Lidl kwamen vorig jaar ook al in het nieuws: het was immers de eerste keer dat een product integraal werd ontwikkeld door de Facebook-fans van een bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.