Lidl vanaf februari langer open

Lidl vanaf februari langer open
(update) Lidl verruimt vanaf 20 februari de openingsuren van 65 van zijn 300 vestigingen in ons land. De discounter wil daarmee vooral de drukbezette tweeverdieners bereiken: "Belgen werken vaak tot 18 uur. Als ze nadien nog willen winkelen, komen ze te weinig bij Lidl uit," aldus de groep. Vakbonden en directie bereikten eind november al een akkoord over de modaliteiten, maar het nieuws werd pas vandaag bekendgemaakt.

Gefaseerde aanpak

In een eerste fase zullen 65 stedelijke winkels langer open zijn. Zij gaan dan 's ochtends open om 8u30, een half uurtje vroeger dan vandaag, en sluiten om 20 uur, meteen anderhalf uur later dan tot nu toe het geval was. Op zaterdag sluiten die winkels voortaan om 19 uur in plaats van 18 uur. De directie wou oorspronkelijk al om 8 uur opengaan en open blijven tot 21 uur op vrijdag en tot 20 uur op zaterdag, maar daar gingen de vakbonden niet mee akkoord.

 

Als het van Lidl afhangt, worden de uitgebreide openingsuren mogelijk nog dit jaar "in een groot deel" van de 300 vestigingen in ons land ingevoerd. Dat moet op termijn 300 banen opleveren: de groep rekent op één extra aanwerving per vestiging. Met de vakbonden is overeengekomen dat daarbij voorrang wordt gegeven aan het uitbreiden van de contracturen van deeltijdse werknemers.

 

Vakbond: "Zeer degelijk akkoord" 

Toen Lidl voor het eerst liet weten langer te willen openblijven, eisten de vakbonden een tegemoetkoming voor de grotere flexibiliteit: "Openingsuren optrekken zoals de concurrentie, impliceert ook de loons- en arbeidsvoorwaarden gelijkstemmen met diezelfde concurrentie", klonk het toen. "Het was een serieuze oefening, die zes maanden heeft geduurd", geeft Jan De Weghe van de socialistische bediendebond BBTK toe. "Het is voor de vakbonden een zeer degelijk akkoord, omdat aan onze doelstellingen, zijnde meer koopkracht en meer werkuren in de winkels, is tegemoet gekomen."

 

In de 65 winkels die vanaf 20 februari langer open blijven, krijgt het personeel een premie van 50% voor de gepresteerde uren na 18 uur op weekdagen en van 100% voor de extra uren op zaterdag. Voor de winkels waarvan de uren later in het jaar worden aangepast, gaat het om een premie van respectievelijk 20% en 40%.

 

"Daarbovenop zijn de bestaande maximale premies omgezet in een brutomaandloon in plaats van ze te koppelen aan doelstellingen, zijn de maaltijdcheques opgetrokken en is er een vergoeding voorzien voor wie 10 jaar anciënniteit heeft opgebouwd. Het verkooppersoneel tot slot wordt voortaan vergoed volgens een hoger barema", aldus een tevreden vakbondsman. Lidl België telt vandaag 4.050 medewerkers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top