Lidl vanaf februari langer open

Lidl vanaf februari langer open
(update) Lidl verruimt vanaf 20 februari de openingsuren van 65 van zijn 300 vestigingen in ons land. De discounter wil daarmee vooral de drukbezette tweeverdieners bereiken: "Belgen werken vaak tot 18 uur. Als ze nadien nog willen winkelen, komen ze te weinig bij Lidl uit," aldus de groep. Vakbonden en directie bereikten eind november al een akkoord over de modaliteiten, maar het nieuws werd pas vandaag bekendgemaakt.

Gefaseerde aanpak

In een eerste fase zullen 65 stedelijke winkels langer open zijn. Zij gaan dan 's ochtends open om 8u30, een half uurtje vroeger dan vandaag, en sluiten om 20 uur, meteen anderhalf uur later dan tot nu toe het geval was. Op zaterdag sluiten die winkels voortaan om 19 uur in plaats van 18 uur. De directie wou oorspronkelijk al om 8 uur opengaan en open blijven tot 21 uur op vrijdag en tot 20 uur op zaterdag, maar daar gingen de vakbonden niet mee akkoord.

 

Als het van Lidl afhangt, worden de uitgebreide openingsuren mogelijk nog dit jaar "in een groot deel" van de 300 vestigingen in ons land ingevoerd. Dat moet op termijn 300 banen opleveren: de groep rekent op één extra aanwerving per vestiging. Met de vakbonden is overeengekomen dat daarbij voorrang wordt gegeven aan het uitbreiden van de contracturen van deeltijdse werknemers.

 

Vakbond: "Zeer degelijk akkoord" 

Toen Lidl voor het eerst liet weten langer te willen openblijven, eisten de vakbonden een tegemoetkoming voor de grotere flexibiliteit: "Openingsuren optrekken zoals de concurrentie, impliceert ook de loons- en arbeidsvoorwaarden gelijkstemmen met diezelfde concurrentie", klonk het toen. "Het was een serieuze oefening, die zes maanden heeft geduurd", geeft Jan De Weghe van de socialistische bediendebond BBTK toe. "Het is voor de vakbonden een zeer degelijk akkoord, omdat aan onze doelstellingen, zijnde meer koopkracht en meer werkuren in de winkels, is tegemoet gekomen."

 

In de 65 winkels die vanaf 20 februari langer open blijven, krijgt het personeel een premie van 50% voor de gepresteerde uren na 18 uur op weekdagen en van 100% voor de extra uren op zaterdag. Voor de winkels waarvan de uren later in het jaar worden aangepast, gaat het om een premie van respectievelijk 20% en 40%.

 

"Daarbovenop zijn de bestaande maximale premies omgezet in een brutomaandloon in plaats van ze te koppelen aan doelstellingen, zijn de maaltijdcheques opgetrokken en is er een vergoeding voorzien voor wie 10 jaar anciënniteit heeft opgebouwd. Het verkooppersoneel tot slot wordt voortaan vergoed volgens een hoger barema", aldus een tevreden vakbondsman. Lidl België telt vandaag 4.050 medewerkers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top