Lidl vervangt Tesco als 4e retailer ter wereld

Lidl vervangt Tesco als 4e retailer ter wereld

De Duitse discounter Schwarz (Lidl en Kaufland) is Tesco voorbij in de ranglijst van de grootste retailers ter wereld. Dat Tesco zo inzakt, is volgens oud-CEO Terry Leahy te wijten aan het feit dat "Tesco is vergeten voor wie het eigenlijk werkt".

Pikante uitspraken in conference call

Leahy deed zijn uitspraken tijdens een conference call met investeerders, die was georganiseerd door Bank of America Merrill Lynch. Zulke uitspraken zijn altijd pikant, omdat de voormalig topman hiermee inzicht verschaft in de vraag of de problemen volledig zijn te wijten aan zijn opvolgers, of dat hijzelf in enige mate debet is aan het afglijden van het ooit ongenaakbare retailbedrijf.

 

Vandaar dat veel voormalig CEO's er het zwijgen toe doen, als hun mening wordt gevraagd naar de ontwikkelingen van het bedrijf na hun aftreden. Zo niet Leahy, die ietwat cryptisch verklaarde dat Tesco "(...) teveel is gericht op wat het niet is, in plaats van zich te herinneren wat het is en daaraan te werken." Alleen al het feit dat Leahy zich tot een uitspraak laat verleiden, voedt de speculatie dat hij in beeld is om Richard Broadbent op te volgen als voorzitter.

 

Tesco is volgens Leahy een heel groot merk in het midden van de markt. "Het is duidelijk dat als je zwak bent in het midden, je vanuit alle kanten kunt worden aangevallen", aldus Leahy, die aangaf dat de analisten binnenkort wel tekenen van verbetering zouden kunnen zien. Niet alleen bij Tesco: voor alle vier grote retailers in Groot Brittannië "(...) is het ergste wellicht achter de rug", zo denkt de oud-topmanager van Tesco.

 

Waarop Leahy zijn gematigd optimisme baseert, is ongewis. De gesuggereerde verkoop van Tesco Bank of andere bedrijfsonderdelen zou weliswaar een flinke eenmalige baat opleveren, maar aan een oplossing voor de fundamentele problematiek waarmee Tesco worstelt, draagt het niet bij. Hoogstens kan het management door een verkoop zich meer op de kern richten. Dat geeft rust, zeker als de huidige storm vanwege het strafrechtelijke onderzoek naar Tesco's boekhoudfraude eenmaal is uitgeraasd.

 

Tesco daalt in stijgende markt

Tesco's teloorgang gebeurt in een periode dat het met de detailhandel in West-Europa juist goed gaat, volgens Euromonitor International: "De retailsector in West-Europa noteerde de grootste groei sinds 2008", stelt Euromonitor in een persbericht. De West-Europese regio is volgens Euromonitor een van de motoren van de groei van de mondiale retailsector, die dit jaar volgens het onderzoeksbureau met 5,3 procent zal toenemen. Het is juist in deze periode van groei, dat Tesco in de Britse thuismarkt links en rechts voorbij wordt gestreefd door concurrenten, met name de discounters Aldi en Lidl.

 

Het moederbedrijf van Lidl – Schwarz Gruppe – is Tesco inmiddels voorbij en bekleedt de vierde plaats op de lijst van 's werelds grootste retailers die Euromonitor heeft samengesteld. Tesco is nu nummer vijf, terwijl de top drie bestaat uit respectievelijk Walmart, Carrefour en de Japanse retailer Seven & I, die wereldwijd vooral gemakswinkels exploiteert.

 

China en online stuwen mondiale retailgroei

Voor de jaren tot 2019 verwacht Euromonitor dat levensmiddelen en dranken tot de meest dynamische retailcategorieën zullen behoren, met een gemiddelde jaarlijkse groei van ruim 18 procent. Een derde van de nieuwe retailomzet zal vanuit China komen, zo is de voorspelling. Ook online draagt bij aan de groei: digitale reuzen Alibaba en Amazon staan bij Euromonitor in de top 15.

 

Volgens de onderzoekers zal online in de jaren tot 2019 een derde van de omzetgroei voor zijn rekening nemen, zowel in verzadigde als in opkomende markten. Euromonitor International stelt dat de online retailomzet de komende jaren jaarlijks met 15 procent zal toenemen, waarbij vooral m-commerce zal groeien. Dit jaar vertegenwoordigt het nog 18 procent van de online omzet, maar in 2019 zal liefst 32 procent van de online retailomzet via mobiele apparatuur worden gerealiseerd.

 

Online: kans voor Tesco, maar ook voor Lidl

"Dit alles maakt het opzetten van multichannel operaties een essentiële voorwaarde voor al die retailers die op zoek zijn naar groei", stelt Euromonitor International. Wellicht biedt dat een basis voor hoop en optimisme voor Tesco, want de Britse marktleider is een gekende online voorloper, terwijl Schwarz zich tot nu toe vooral als een offline pure player heeft gemanifesteerd.

 

Dat kan echter snel veranderen: Lidl is in Duitsland al behoorlijk actief met een webshop waarin het vooralsnog veel non-food en verpakte kruidenierswaren aanbiedt. Dat aanbod zou er in 2019 wel eens heel anders uit kunnen zien. Niet alleen in Duitsland, maar ook bij Lidl in Groot-Brittannië...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Back to top