Lidl verwarmt winkel met koelkasten

Lidl verwarmt winkel met koelkasten

Lidl heeft in Elsene zijn eerste CO2-neutrale winkel geopend, waarin de keten een tiental technieken toepast om energie te besparen. De opvallendste daarvan is het hergebruik van de warmte van koelgeneratoren om de winkels te verwarmen.

Warmte koelkasten wordt gerecupereerd

Die warmte van de koelgeneratoren van de koelkasten wordt in de nieuwe winkel gerecupereerd en in de vloerverwarming te gepompt. In normale omstandigheden volstaat dat om de temperatuur op peil te houden, alleen bij uitzonderlijk koude omstandigheden moet er dan nog worden bijgestookt. De frigo’s zelf zijn wel van het openkast-systeem “omdat uit tests blijkt dat er nagenoeg geen verschil in verbruik is met systemen met frigodeuren.”

 

De elektriciteit wordt eveneens deels ter plaatse gewonnen: zonnepanelen op het winkeldak moeten voor minstens 15% van de benodigde energie op het verkooppunt zorgen. Het restant bestaat uit ingekochte groene stroom.

 

Maximaal gebruik van natuurlijk licht

Voorts doet Lidl een aantal inspanningen om energie te besparen. Zo wordt de hele winkel verlicht met led-lampen, is er extra geïsoleerd (tot 24 cm isolatie), koos de keten voor drielagig glas en wordt inkomende lucht verwarmd door de uitgaande, vervuilde lucht.

 

Bovendien zorgen lichtkoepels ervoor dat er maximaal gebruik kan gemaakt worden van natuurlijk licht. De beschikbaarheid ervan wordt met een lichtsensor gemeten en pas als het te donker wordt, wordt extra bijgelicht.

 

CO2-besparing van 58 ton

De nieuwe technieken zorgen ervoor dat het elektriciteitsverbruik in de winkel 27% lager ligt dan voorheen, hoewel het verkooppunt recentelijk nog werd uitgebreid met bijna 20%. Dankzij het wegvallen van het aardgasverbruik voor de verwarming is de totale energievraag met 38% teruggelopen. Dat zou leiden tot een CO2-besparing van liefst 58 ton, vergelijkbaar is met de jaarlijkse uitstoot van 28 auto's.

 

Op de parking heeft de winkelketen voorts halfsnellaadpalen voor elektrische wagens en fietsen geïnstalleerd. Zo kunnen klanten hun batterij opladen tijdens het winkelen. Een kaart voor de laadpalen, die worden bevoorraad vanuit de zonnepanelen op het winkeldak, kost vijf euro en laat onbeperkt laden toe tot eind 2015.

 

Bovendien werd ook aan verfraaiing gedacht: voor naakte muren werd een klimopmuur opgetrokken, met daarin bloemen in de geel-blauwe Lidl-kleuren. Voorts werden struiken aangeplant die in de zomer vlinders moeten aantrekken.

 

Over een jaar volgt een eerste evaluatie. Daarna wordt beslist welke praktijken worden uitgerold in het netwerk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oekter, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één

08/12/2017

De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Zo wil het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf verder in de kosten snijden.

Machtsstrijd binnen familie Aldi Nord eindelijk ten einde

08/12/2017

De jarenlange machtsstrijd bij Aldi Nord, het deel van Aldi waarvan ook in België en Nederland winkels te vinden zijn, is ten einde gekomen na een uitspraak van de rechtbank. De invloed van de oprichtersfamilie wordt hierdoor beperkt.

Vakbonden Carrefour leven in angst voor transformatieplan

08/12/2017

Bij supermarktbedrijf Carrefour hebben ze de komende maanden en jaren heel wat werk voor de boeg om een herstructurering tot een goed einde te brengen. De vakbonden kijken ondertussen met een bang hart naar de toekomst.

Filet Pur: Een lege doos, vol gebakken lucht

08/12/2017

Dat de supermarkt niet meer is dan een vuilnisbak voor mislukkelingen, dat leerden we deze week, onder andere. De Sint bracht wel meer opwindend fmcg-nieuws, zoals blijkt uit dit vakkundig afgekruide nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.

Vijf supermarkttrends voor 2018

08/12/2017

De internationale supermarktonderzoeksorganisatie IGD identificeert de vijf trends die de foodretailmarkt zullen bepalen in de komende twaalf maanden.

Back to top