Lidl verwarmt winkel met koelkasten | RetailDetail

Lidl verwarmt winkel met koelkasten

Lidl verwarmt winkel met koelkasten

Lidl heeft in Elsene zijn eerste CO2-neutrale winkel geopend, waarin de keten een tiental technieken toepast om energie te besparen. De opvallendste daarvan is het hergebruik van de warmte van koelgeneratoren om de winkels te verwarmen.

Warmte koelkasten wordt gerecupereerd

Die warmte van de koelgeneratoren van de koelkasten wordt in de nieuwe winkel gerecupereerd en in de vloerverwarming te gepompt. In normale omstandigheden volstaat dat om de temperatuur op peil te houden, alleen bij uitzonderlijk koude omstandigheden moet er dan nog worden bijgestookt. De frigo’s zelf zijn wel van het openkast-systeem “omdat uit tests blijkt dat er nagenoeg geen verschil in verbruik is met systemen met frigodeuren.”

 

De elektriciteit wordt eveneens deels ter plaatse gewonnen: zonnepanelen op het winkeldak moeten voor minstens 15% van de benodigde energie op het verkooppunt zorgen. Het restant bestaat uit ingekochte groene stroom.

 

Maximaal gebruik van natuurlijk licht

Voorts doet Lidl een aantal inspanningen om energie te besparen. Zo wordt de hele winkel verlicht met led-lampen, is er extra geïsoleerd (tot 24 cm isolatie), koos de keten voor drielagig glas en wordt inkomende lucht verwarmd door de uitgaande, vervuilde lucht.

 

Bovendien zorgen lichtkoepels ervoor dat er maximaal gebruik kan gemaakt worden van natuurlijk licht. De beschikbaarheid ervan wordt met een lichtsensor gemeten en pas als het te donker wordt, wordt extra bijgelicht.

 

CO2-besparing van 58 ton

De nieuwe technieken zorgen ervoor dat het elektriciteitsverbruik in de winkel 27% lager ligt dan voorheen, hoewel het verkooppunt recentelijk nog werd uitgebreid met bijna 20%. Dankzij het wegvallen van het aardgasverbruik voor de verwarming is de totale energievraag met 38% teruggelopen. Dat zou leiden tot een CO2-besparing van liefst 58 ton, vergelijkbaar is met de jaarlijkse uitstoot van 28 auto's.

 

Op de parking heeft de winkelketen voorts halfsnellaadpalen voor elektrische wagens en fietsen geïnstalleerd. Zo kunnen klanten hun batterij opladen tijdens het winkelen. Een kaart voor de laadpalen, die worden bevoorraad vanuit de zonnepanelen op het winkeldak, kost vijf euro en laat onbeperkt laden toe tot eind 2015.

 

Bovendien werd ook aan verfraaiing gedacht: voor naakte muren werd een klimopmuur opgetrokken, met daarin bloemen in de geel-blauwe Lidl-kleuren. Voorts werden struiken aangeplant die in de zomer vlinders moeten aantrekken.

 

Over een jaar volgt een eerste evaluatie. Daarna wordt beslist welke praktijken worden uitgerold in het netwerk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.