Lidl volgt Aldi-voorbeeld in VS

Lidl volgt Aldi-voorbeeld in VS

De kans is groot dat Lidl in 2015 in de VS van start gaat, volgens het pad dat land- en branchegenoot Aldi reeds heeft bewandeld: beginnen aan de Oostkust met winkels met een beperkt gamma van goedkope producten, gevestigd in de omgeving van grote retailers.

"Aldi kopiëren is veiliger"

Formeel voert Lidl nog een haalbaarheidsstudie over het betreden van de Amerikaanse markt uit, die eind 2014 of begin 2015 wordt afgerond. Volgens directeur Matthias Queck van Planet Retail is de beslissing niettemin al gevallen en zal de Duitse distributeur effectief van start gaan in de VS. De bedoeling is om in 2015 al honderd winkels te openen.

 

"Het kopiëren van Aldi, dat al sinds 1976 in de VS actief is, is daarbij veel veiliger dan zelf een concept te gaan uittesten in een markt die men nog niet kent", aldus Queck. Bovendien kan het moment nu rijp zijn om op de Amerikaanse markt actief te worden met het discountconcept.

 

VS nodig om te blijven groeien

Door de crisis wordt discount er niet langer aanzien als 'alternatief'. Er is bovendien nog niet zoveel concurrentie in het segment van de 'warenhuizen met een beperkt assortiment'.

 

De uitbreiding naar de VS wordt overigens stilaan een noodzaak voor Lidl om verder te groeien: in 26 Europese markten wordt immers stilaan het saturatiepunt bereikt. Voor een nieuwe langetermijnontwikkeling is de opening van nieuwe markten nodig. De VS zouden daarbij voorrang krijgen op markten als Rusland, Turkije en Brazilië, wegens een grotere politieke stabiliteit en rechtszekerheid.

 

In 2003 had het concern nog plannen om in Canada actief te worden, maar die werden afgeblazen, mede omdat het moeilijk was om goed vastgoed in handen te krijgen. Wellicht daarom wordt de huidige studie van de Amerikaanse markt uitgevoerd onder leiding van algemeen directeur Kenneth McGrath van Lidl Ierland en diens vastgoeddirecteur Kevin Proctor.

 

Concurrent Aldi heeft al 1.500 vestigingen onder eigen naam en onder de naam van Trader Joe's in de VS.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top