Lidl volgt Aldi-voorbeeld in VS

Lidl volgt Aldi-voorbeeld in VS

De kans is groot dat Lidl in 2015 in de VS van start gaat, volgens het pad dat land- en branchegenoot Aldi reeds heeft bewandeld: beginnen aan de Oostkust met winkels met een beperkt gamma van goedkope producten, gevestigd in de omgeving van grote retailers.

"Aldi kopiëren is veiliger"

Formeel voert Lidl nog een haalbaarheidsstudie over het betreden van de Amerikaanse markt uit, die eind 2014 of begin 2015 wordt afgerond. Volgens directeur Matthias Queck van Planet Retail is de beslissing niettemin al gevallen en zal de Duitse distributeur effectief van start gaan in de VS. De bedoeling is om in 2015 al honderd winkels te openen.

 

"Het kopiëren van Aldi, dat al sinds 1976 in de VS actief is, is daarbij veel veiliger dan zelf een concept te gaan uittesten in een markt die men nog niet kent", aldus Queck. Bovendien kan het moment nu rijp zijn om op de Amerikaanse markt actief te worden met het discountconcept.

 

VS nodig om te blijven groeien

Door de crisis wordt discount er niet langer aanzien als 'alternatief'. Er is bovendien nog niet zoveel concurrentie in het segment van de 'warenhuizen met een beperkt assortiment'.

 

De uitbreiding naar de VS wordt overigens stilaan een noodzaak voor Lidl om verder te groeien: in 26 Europese markten wordt immers stilaan het saturatiepunt bereikt. Voor een nieuwe langetermijnontwikkeling is de opening van nieuwe markten nodig. De VS zouden daarbij voorrang krijgen op markten als Rusland, Turkije en Brazilië, wegens een grotere politieke stabiliteit en rechtszekerheid.

 

In 2003 had het concern nog plannen om in Canada actief te worden, maar die werden afgeblazen, mede omdat het moeilijk was om goed vastgoed in handen te krijgen. Wellicht daarom wordt de huidige studie van de Amerikaanse markt uitgevoerd onder leiding van algemeen directeur Kenneth McGrath van Lidl Ierland en diens vastgoeddirecteur Kevin Proctor.

 

Concurrent Aldi heeft al 1.500 vestigingen onder eigen naam en onder de naam van Trader Joe's in de VS.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top