Lidl wil investeren in solidariteitsfonds varkensboeren

Lidl wil investeren in solidariteitsfonds varkensboeren

Supermarktketen Lidl heeft zich bereid verklaard om 650.000 euro te prefinancieren in het solidariteitsfonds voor varkensboeren. Dat wil het doen zodra alle details voor het fonds volledig zijn uitgewerkt.

Crisismaatregelen

Het solidariteitsfonds maakt deel uit van een akkoord rond crisismaatregelen voor varkensboeren dat op 21 december 2015 door verschillende partijen werd uitgetekend. Daarin werd afgesproken een fonds op te richten voor de Belgische varkensboeren. Daarbij wordt aan de verschillende leden van het ketenoverleg gevraagd om in totaal 7,5 miljoen euro te prefinancieren.


"Wij zullen de afgesproken crisismaatregelen uitvoeren en dus ook een deel van de prefinanciering op ons nemen", legt Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt uit. "Het zijn per slot van rekening de varkensboeren die dag in, dag uit met de nodige zorg ons het hoogwaardige Belgische varkensvlees leveren dat wij kunnen verkopen. Wij hebben elkaar nodig om samen de consument te kunnen bedienen."

 

"Als Lidl benadrukken wij echter wel de noodzaak dat alle actoren in de sector meewerken om ook duurzame en structurele oplossingen te vinden voor de problemen in de Belgische varkenssector. Hiertoe willen wij een actieve bijdrage leveren in het ketenoverleg", aldus nog Rynwalt.

 

Ook Colruyt Group heeft al laten weten het fonds te willen prefinancieren, in hun geval voor een bedrag van anderhalf miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top