Lidl wil investeren in solidariteitsfonds varkensboeren | RetailDetail

Lidl wil investeren in solidariteitsfonds varkensboeren

Lidl wil investeren in solidariteitsfonds varkensboeren

Supermarktketen Lidl heeft zich bereid verklaard om 650.000 euro te prefinancieren in het solidariteitsfonds voor varkensboeren. Dat wil het doen zodra alle details voor het fonds volledig zijn uitgewerkt.

Crisismaatregelen

Het solidariteitsfonds maakt deel uit van een akkoord rond crisismaatregelen voor varkensboeren dat op 21 december 2015 door verschillende partijen werd uitgetekend. Daarin werd afgesproken een fonds op te richten voor de Belgische varkensboeren. Daarbij wordt aan de verschillende leden van het ketenoverleg gevraagd om in totaal 7,5 miljoen euro te prefinancieren.


"Wij zullen de afgesproken crisismaatregelen uitvoeren en dus ook een deel van de prefinanciering op ons nemen", legt Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt uit. "Het zijn per slot van rekening de varkensboeren die dag in, dag uit met de nodige zorg ons het hoogwaardige Belgische varkensvlees leveren dat wij kunnen verkopen. Wij hebben elkaar nodig om samen de consument te kunnen bedienen."

 

"Als Lidl benadrukken wij echter wel de noodzaak dat alle actoren in de sector meewerken om ook duurzame en structurele oplossingen te vinden voor de problemen in de Belgische varkenssector. Hiertoe willen wij een actieve bijdrage leveren in het ketenoverleg", aldus nog Rynwalt.

 

Ook Colruyt Group heeft al laten weten het fonds te willen prefinancieren, in hun geval voor een bedrag van anderhalf miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.