Lidl wil naar de Verenigde Staten

Lidl wil naar de Verenigde Staten

Lidl gaat onderzoeken of een netwerk van discountstores in de VS mogelijk is. De Duitse distributeur start daarbij aan de oostkust, waar de eerste Lidl-vestigingen in 2015 hun deuren zullen openen. Delhaize en Ahold er zo wel een bekende én geduchte concurrent bij in de voor hen belangrijke Amerikaanse markt.

Lidl in alle uithoeken van Europa

Dat voornemen bevestigde Lidl zelf, zo melden Duitse media. Het onderzoek zal eind 2014 of begin 2015 zijn afgerond.

 

Met deze stap treedt Lidl in de voetsporen van Aldi Süd, dat al sinds 1976 in de VS actief is. De gemoderniseerde Amerikaanse winkels van Aldi zijn een enorm succes, want de Duitse discounter is inmiddels in de meeste staten van de VS actief.

 

Voor Lidl is het evenwel een grote stap: de internationale expansie van de keten mag dan indrukwekkend zijn, tot nu toe beperkte zich die tot Europa. Pas in 1989 waagde Lidl zich immers voor het eerst buiten de grenzen van (West-)Duitsland om de Franse markt te betreden. Daarna ging het snel en breidde Lidl uit naar alle uithoeken van Europa.

 

Europa droogt op, VS biedt nieuw potentieel

Inmiddels is Lidl in 25 Europese markten vertegenwoordigd en droogt het aanbod van nieuwe markten op: er staan nog twee nieuwe landen op de planning - Servië volgend jaar en in 2015 volgt Litouwen - maar daarna moet vooral de gigantische Amerikaanse markt soelaas gaan brengen. De VS biedt immers een enorm groeipotentieel waarmee Lidl weer decennialang vooruit zou kunnen.

 

Volgens het Duitse vakblad LebensmittelZeitung beloopt het investeringsvolume van Lidl in de VS circa 500 miljoen euro. Als het management groen licht geeft voor de uitrol, zijn er zo'n 100 winkels in 2015 gepland. Dit zou dan geschieden onder de supervisie van het managementteam van Lidl in Ierland, de 37-jarige Kenneth McGrath en de 40-jarige Kevin Proctor.

 

Lidl's Amerikaanse droom

Met de oversteek naar de VS komt een Amerikaanse droom uit, die Lidl al langer koestert. Zes jaar geleden waren er al geruchten dat een oversteek naar de VS in voorbereiding was voor het jaar 2012, maar daarvan is niets terechtgekomen. Volgens LebensmittelZeitung vond topman Klaus Gehrig  de positie van Lidl in de verschillende Europese markten toen niet degelijk genoeg.

 

Klaarblijkelijk is dat nu wel het geval en is Lidl bereid om in de beginjaren forse verliezen voor lief te nemen, in het vertrouwen dat op termijn een rendabele exploitatie én een bedrijf met een veeljarige groeipotentie kan worden opgebouwd.

 

... of nachtmerrie?

Zulke geluiden waren in 2007 echter ook te horen bij Tesco, toen het Fresh & Easy in de VS opstartte. Deze keten heeft Tesco ondertussen al van de hand moeten doen. Lidl is met andere woorden gewaarschuwd.

 

Bovendien kan het niet alleen duur zijn om de Amerikaanse markt te betreden, deze markt weer verlaten is zo mogelijk nóg duurder... Wordt het dus een droom of een nachtmerrie?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top