Lidl wil naar de Verenigde Staten | RetailDetail

Lidl wil naar de Verenigde Staten

Lidl wil naar de Verenigde Staten

Lidl gaat onderzoeken of een netwerk van discountstores in de VS mogelijk is. De Duitse distributeur start daarbij aan de oostkust, waar de eerste Lidl-vestigingen in 2015 hun deuren zullen openen. Delhaize en Ahold er zo wel een bekende én geduchte concurrent bij in de voor hen belangrijke Amerikaanse markt.

Lidl in alle uithoeken van Europa

Dat voornemen bevestigde Lidl zelf, zo melden Duitse media. Het onderzoek zal eind 2014 of begin 2015 zijn afgerond.

 

Met deze stap treedt Lidl in de voetsporen van Aldi Süd, dat al sinds 1976 in de VS actief is. De gemoderniseerde Amerikaanse winkels van Aldi zijn een enorm succes, want de Duitse discounter is inmiddels in de meeste staten van de VS actief.

 

Voor Lidl is het evenwel een grote stap: de internationale expansie van de keten mag dan indrukwekkend zijn, tot nu toe beperkte zich die tot Europa. Pas in 1989 waagde Lidl zich immers voor het eerst buiten de grenzen van (West-)Duitsland om de Franse markt te betreden. Daarna ging het snel en breidde Lidl uit naar alle uithoeken van Europa.

 

Europa droogt op, VS biedt nieuw potentieel

Inmiddels is Lidl in 25 Europese markten vertegenwoordigd en droogt het aanbod van nieuwe markten op: er staan nog twee nieuwe landen op de planning - Servië volgend jaar en in 2015 volgt Litouwen - maar daarna moet vooral de gigantische Amerikaanse markt soelaas gaan brengen. De VS biedt immers een enorm groeipotentieel waarmee Lidl weer decennialang vooruit zou kunnen.

 

Volgens het Duitse vakblad LebensmittelZeitung beloopt het investeringsvolume van Lidl in de VS circa 500 miljoen euro. Als het management groen licht geeft voor de uitrol, zijn er zo'n 100 winkels in 2015 gepland. Dit zou dan geschieden onder de supervisie van het managementteam van Lidl in Ierland, de 37-jarige Kenneth McGrath en de 40-jarige Kevin Proctor.

 

Lidl's Amerikaanse droom

Met de oversteek naar de VS komt een Amerikaanse droom uit, die Lidl al langer koestert. Zes jaar geleden waren er al geruchten dat een oversteek naar de VS in voorbereiding was voor het jaar 2012, maar daarvan is niets terechtgekomen. Volgens LebensmittelZeitung vond topman Klaus Gehrig  de positie van Lidl in de verschillende Europese markten toen niet degelijk genoeg.

 

Klaarblijkelijk is dat nu wel het geval en is Lidl bereid om in de beginjaren forse verliezen voor lief te nemen, in het vertrouwen dat op termijn een rendabele exploitatie én een bedrijf met een veeljarige groeipotentie kan worden opgebouwd.

 

... of nachtmerrie?

Zulke geluiden waren in 2007 echter ook te horen bij Tesco, toen het Fresh & Easy in de VS opstartte. Deze keten heeft Tesco ondertussen al van de hand moeten doen. Lidl is met andere woorden gewaarschuwd.

 

Bovendien kan het niet alleen duur zijn om de Amerikaanse markt te betreden, deze markt weer verlaten is zo mogelijk nóg duurder... Wordt het dus een droom of een nachtmerrie?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.