Lokale voedingswinkels scoren dankzij winterprik | RetailDetail

Lokale voedingswinkels scoren dankzij winterprik

Lokale voedingswinkels scoren dankzij winterprik
Het voorbije weekend zagen de lokale voedingswinkels hun omzet met gemiddeld 12% stijgen. De buurtwinkels varen dus wel bij de koudegolf die nu ook ons land in de ban houdt. Dat blijkt alvast uit een bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 377 voedingswinkels.

"Voor veel mensen is winter haast synoniem voor ellende, maar buurtwinkels varen er wel bij", aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Aangezien heel wat mensen de auto aan de kant laten wanneer het echt niet moet, kregen deze winkels vooral afgelopen weekend meer volk over de vloer. Ten opzichte van een normaal weekend steeg de omzet van lokale voedingswinkels met gemiddeld 12%." Het zou overigens nog de hele week erg koud blijven, dus mogen de lokale voedingszaken ook de komende dagen extra klanten verwachten.

 

De zelfstandigenorganisatie ziet in de winterprik overigens ook een opportuniteit op de langere termijn en hoopt alvast dat de klanten die nu voor het eerst van het aanbod van de buurtwinkel hebben geproefd, de komende maanden wat vaker zullen terugkeren. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.