Lotus Bakeries schroeft omzet 15% op | RetailDetail

Lotus Bakeries schroeft omzet 15% op

Lotus Bakeries schroeft omzet 15% op

Koekjesbakker Lotus Bakeries heeft zijn omzet in 2013 met 15,2% kunnen verhogen tot 332,3 miljoen euro dankzij de overname van Biscuiterie Willems en een sterke verkoop van de eigen producten.

Marktaandeel stijgt nog

De Biscuiterie Willems deed de omzet van Lotus Bakeries met 8,2% stijgen in 2013, de eigen producten namen de andere 7% van de toename voor hun rekening. Vooral speculaas en wafels verkochten vlot, maar ook de introductie van het Dinosaurus-koekje, dat werd overgenomen van het Spaanse Artiarch en daardoor werd weggehaald bij Lu in Herentals, was een succes. Gebak en speculaaspasta presteerden echter iets minder.

 

In België kon Lotus zijn marktaandeel nog verder opdrijven. Het schrijft dat toe aan de blijvende focus op productkwaliteit, de productinnovaties die gericht zijn op nieuwe consumptiemomenten, de belangrijke marketingondersteuning voor de topproducten in zowel traditionele als nieuwe media en de introductie van het Dinosaurus-koekje.

 

Wisselvallige prestatie in buitenland

In Frankrijk boekte Lotus zowel voor speculaas als voor wafels mooie resultaten en in de Verenigde Staten realiseerde de Oost-Vlaamse koekjesproducent zelfs een groei met twee cijfers. Zowel in de retail als de out-of-home ging de omzet er goed op vooruit. Voorts kon Lotus zijn marktpositie versterken in het Verenigd Koninkrijk en het Verre Oosten. De was ook het geval met het merk Annas in Zweden en Finland.

 

In Nederland ondervond Lotus meer hinder van de algemene malaise in de distributie. Toch slaagde het erin om via campagnes het marktaandeel van dochterbedrijf Peijenburg te behouden in het ontbijtkoeksegment. Met speculaas en speculaaspasta realiseerde Lotus er wel een groei.

 

De sterke commerciële prestaties lieten Lotus toe om zijn nettowinst met 8,5% te verhogen tot 29,920 miljoen euro. De aandeelhouders zien hun dividend daarbij stijgen van 9,80 euro naar 10,80 euro bruto. Lotus Bakeries zegt te blijven inzetten op zijn merkproducten. Daarbij is het vastbesloten om eventuele prijsstijgingen door te rekenen in de verkoopprijzen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.