Lotus Bakeries schroeft omzet 15% op

Lotus Bakeries schroeft omzet 15% op

Koekjesbakker Lotus Bakeries heeft zijn omzet in 2013 met 15,2% kunnen verhogen tot 332,3 miljoen euro dankzij de overname van Biscuiterie Willems en een sterke verkoop van de eigen producten.

Marktaandeel stijgt nog

De Biscuiterie Willems deed de omzet van Lotus Bakeries met 8,2% stijgen in 2013, de eigen producten namen de andere 7% van de toename voor hun rekening. Vooral speculaas en wafels verkochten vlot, maar ook de introductie van het Dinosaurus-koekje, dat werd overgenomen van het Spaanse Artiarch en daardoor werd weggehaald bij Lu in Herentals, was een succes. Gebak en speculaaspasta presteerden echter iets minder.

 

In België kon Lotus zijn marktaandeel nog verder opdrijven. Het schrijft dat toe aan de blijvende focus op productkwaliteit, de productinnovaties die gericht zijn op nieuwe consumptiemomenten, de belangrijke marketingondersteuning voor de topproducten in zowel traditionele als nieuwe media en de introductie van het Dinosaurus-koekje.

 

Wisselvallige prestatie in buitenland

In Frankrijk boekte Lotus zowel voor speculaas als voor wafels mooie resultaten en in de Verenigde Staten realiseerde de Oost-Vlaamse koekjesproducent zelfs een groei met twee cijfers. Zowel in de retail als de out-of-home ging de omzet er goed op vooruit. Voorts kon Lotus zijn marktpositie versterken in het Verenigd Koninkrijk en het Verre Oosten. De was ook het geval met het merk Annas in Zweden en Finland.

 

In Nederland ondervond Lotus meer hinder van de algemene malaise in de distributie. Toch slaagde het erin om via campagnes het marktaandeel van dochterbedrijf Peijenburg te behouden in het ontbijtkoeksegment. Met speculaas en speculaaspasta realiseerde Lotus er wel een groei.

 

De sterke commerciële prestaties lieten Lotus toe om zijn nettowinst met 8,5% te verhogen tot 29,920 miljoen euro. De aandeelhouders zien hun dividend daarbij stijgen van 9,80 euro naar 10,80 euro bruto. Lotus Bakeries zegt te blijven inzetten op zijn merkproducten. Daarbij is het vastbesloten om eventuele prijsstijgingen door te rekenen in de verkoopprijzen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top