Lotus Bakeries schroeft omzet 15% op

Lotus Bakeries schroeft omzet 15% op

Koekjesbakker Lotus Bakeries heeft zijn omzet in 2013 met 15,2% kunnen verhogen tot 332,3 miljoen euro dankzij de overname van Biscuiterie Willems en een sterke verkoop van de eigen producten.

Marktaandeel stijgt nog

De Biscuiterie Willems deed de omzet van Lotus Bakeries met 8,2% stijgen in 2013, de eigen producten namen de andere 7% van de toename voor hun rekening. Vooral speculaas en wafels verkochten vlot, maar ook de introductie van het Dinosaurus-koekje, dat werd overgenomen van het Spaanse Artiarch en daardoor werd weggehaald bij Lu in Herentals, was een succes. Gebak en speculaaspasta presteerden echter iets minder.

 

In België kon Lotus zijn marktaandeel nog verder opdrijven. Het schrijft dat toe aan de blijvende focus op productkwaliteit, de productinnovaties die gericht zijn op nieuwe consumptiemomenten, de belangrijke marketingondersteuning voor de topproducten in zowel traditionele als nieuwe media en de introductie van het Dinosaurus-koekje.

 

Wisselvallige prestatie in buitenland

In Frankrijk boekte Lotus zowel voor speculaas als voor wafels mooie resultaten en in de Verenigde Staten realiseerde de Oost-Vlaamse koekjesproducent zelfs een groei met twee cijfers. Zowel in de retail als de out-of-home ging de omzet er goed op vooruit. Voorts kon Lotus zijn marktpositie versterken in het Verenigd Koninkrijk en het Verre Oosten. De was ook het geval met het merk Annas in Zweden en Finland.

 

In Nederland ondervond Lotus meer hinder van de algemene malaise in de distributie. Toch slaagde het erin om via campagnes het marktaandeel van dochterbedrijf Peijenburg te behouden in het ontbijtkoeksegment. Met speculaas en speculaaspasta realiseerde Lotus er wel een groei.

 

De sterke commerciële prestaties lieten Lotus toe om zijn nettowinst met 8,5% te verhogen tot 29,920 miljoen euro. De aandeelhouders zien hun dividend daarbij stijgen van 9,80 euro naar 10,80 euro bruto. Lotus Bakeries zegt te blijven inzetten op zijn merkproducten. Daarbij is het vastbesloten om eventuele prijsstijgingen door te rekenen in de verkoopprijzen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top