Lotus Bakeries schroeft omzet 15% op

Lotus Bakeries schroeft omzet 15% op

Koekjesbakker Lotus Bakeries heeft zijn omzet in 2013 met 15,2% kunnen verhogen tot 332,3 miljoen euro dankzij de overname van Biscuiterie Willems en een sterke verkoop van de eigen producten.

Marktaandeel stijgt nog

De Biscuiterie Willems deed de omzet van Lotus Bakeries met 8,2% stijgen in 2013, de eigen producten namen de andere 7% van de toename voor hun rekening. Vooral speculaas en wafels verkochten vlot, maar ook de introductie van het Dinosaurus-koekje, dat werd overgenomen van het Spaanse Artiarch en daardoor werd weggehaald bij Lu in Herentals, was een succes. Gebak en speculaaspasta presteerden echter iets minder.

 

In België kon Lotus zijn marktaandeel nog verder opdrijven. Het schrijft dat toe aan de blijvende focus op productkwaliteit, de productinnovaties die gericht zijn op nieuwe consumptiemomenten, de belangrijke marketingondersteuning voor de topproducten in zowel traditionele als nieuwe media en de introductie van het Dinosaurus-koekje.

 

Wisselvallige prestatie in buitenland

In Frankrijk boekte Lotus zowel voor speculaas als voor wafels mooie resultaten en in de Verenigde Staten realiseerde de Oost-Vlaamse koekjesproducent zelfs een groei met twee cijfers. Zowel in de retail als de out-of-home ging de omzet er goed op vooruit. Voorts kon Lotus zijn marktpositie versterken in het Verenigd Koninkrijk en het Verre Oosten. De was ook het geval met het merk Annas in Zweden en Finland.

 

In Nederland ondervond Lotus meer hinder van de algemene malaise in de distributie. Toch slaagde het erin om via campagnes het marktaandeel van dochterbedrijf Peijenburg te behouden in het ontbijtkoeksegment. Met speculaas en speculaaspasta realiseerde Lotus er wel een groei.

 

De sterke commerciële prestaties lieten Lotus toe om zijn nettowinst met 8,5% te verhogen tot 29,920 miljoen euro. De aandeelhouders zien hun dividend daarbij stijgen van 9,80 euro naar 10,80 euro bruto. Lotus Bakeries zegt te blijven inzetten op zijn merkproducten. Daarbij is het vastbesloten om eventuele prijsstijgingen door te rekenen in de verkoopprijzen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Back to top