Lucas Bols verwacht tegenvallende omzet voor lopend boekjaar

Lucas Bols verwacht tegenvallende omzet voor lopend boekjaar

Likeurproducent Lucas Bols verwacht dat de omzet voor het lopende boekjaar 4 tot 6% lager zal uitvallen dan in 2014/2015. Die omzetdaling is volgens het bedrijf te wijten aan negatieve wisselkoerseffecten en de wereldwijde economische onzekerheid.

Voorraad afbouw

Ook een voorraadafbouw bij de distributeurs zou een impact hebben op de omzet in het lopende boekjaar. In de eerste helft van het jaar had Bols al te maken met een eenmalige voorraadafbouw in Australië en Zuidoost-Azië, terwijl in de tweede jaarhelft eenzelfde effect waarneembaar is in de Verenigde Staten. Dat laatste heeft te maken met een fusie tussen twee belangrijke distributeurs en toegenomen efficiëntie in de toeleverketen van Lucas Bols.

 

Ondanks de lagere omzet dit jaar verwacht CEO Huub van Doorne dat de omzetgroei van 3 tot 4% op jaarbasis op middellange termijn zal kunnen aangehouden worden. Voor het boekjaar 2015/2016 gaat Bols ook uit van een nettowinst van 11 tot 12 miljoen euro. Dat is beduidend hoger dan vorig jaar, toen de drankenproducent een nettowinst van 3,8 miljoen euro liet optekenen bij een omzet van 77,7 miljoen euro.

 

Bols wil ook de investeringen in de uitbreiding van de commerciële organisatie de komende jaren met 2 tot 3 miljoen euro per jaar verhogen. Het zal ook nieuwe markten betreden, zoals onder andere Turkije.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Lidl Kapellen na jarenlange lijdensweg eindelijk open

14/12/2017

Bijna vier jaar nadat het openbaar onderzoek van start ging, is de nieuwbouw-Lidl in Kapellen eindelijk geopend. Na tal van procedures moest de versdiscounter, onder druk van de buurt die vreesde voor een verkeersinfarct, zijn oorspronkelijke plannen bijschaven.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Back to top