Lucas Bols verwacht tegenvallende omzet voor lopend boekjaar | RetailDetail

Lucas Bols verwacht tegenvallende omzet voor lopend boekjaar

Lucas Bols verwacht tegenvallende omzet voor lopend boekjaar

Likeurproducent Lucas Bols verwacht dat de omzet voor het lopende boekjaar 4 tot 6% lager zal uitvallen dan in 2014/2015. Die omzetdaling is volgens het bedrijf te wijten aan negatieve wisselkoerseffecten en de wereldwijde economische onzekerheid.

Voorraad afbouw

Ook een voorraadafbouw bij de distributeurs zou een impact hebben op de omzet in het lopende boekjaar. In de eerste helft van het jaar had Bols al te maken met een eenmalige voorraadafbouw in Australië en Zuidoost-Azië, terwijl in de tweede jaarhelft eenzelfde effect waarneembaar is in de Verenigde Staten. Dat laatste heeft te maken met een fusie tussen twee belangrijke distributeurs en toegenomen efficiëntie in de toeleverketen van Lucas Bols.

 

Ondanks de lagere omzet dit jaar verwacht CEO Huub van Doorne dat de omzetgroei van 3 tot 4% op jaarbasis op middellange termijn zal kunnen aangehouden worden. Voor het boekjaar 2015/2016 gaat Bols ook uit van een nettowinst van 11 tot 12 miljoen euro. Dat is beduidend hoger dan vorig jaar, toen de drankenproducent een nettowinst van 3,8 miljoen euro liet optekenen bij een omzet van 77,7 miljoen euro.

 

Bols wil ook de investeringen in de uitbreiding van de commerciële organisatie de komende jaren met 2 tot 3 miljoen euro per jaar verhogen. Het zal ook nieuwe markten betreden, zoals onder andere Turkije.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.