McCain krijgt groen licht voor overname Lutosa

McCain krijgt groen licht voor overname Lutosa

De Canadese frietgroep McCain krijgt groen licht van de Europese Commissie om de Belgische producent van aardappelproducten Lutosa over te nemen voor zo'n 225 miljoen euro. De Europese Commissie had de deal, die al in september vorig jaar werd bekendgemaakt, lang geblokkeerd omdat ze vreesde voor een beperking van de concurrentie op de Europese detailhandelsmarkt voor aardappelproducten.

Merknaam Lutosa moet weg

De Commissie koppelde wel een voorwaarde aan de transactie: net om te vermijden dat er te weinig concurrentie komt op de detailhandelsmarkt voor aardappelproducten moet McCain de merknaam Lutosa laten vallen. De naam moet dan ook worden stopgezet of verkocht.

 

Het wegvallen van de merknaam Lutosa is echter geen grote opoffering voor McCain: het gaat maar om een beperkt deel van de activiteiten. Het belangrijkste deel van zijn omzet haalt de overgenomen entiteit uit het leveren van aardappelproducten onder private label aan grootwarenhuizen en aan horeca en voedingsindustrie.

 

Het initiatief voor de doorverkoop aan McCain ging uit van de Canadezen. Voor hen gaat het om een uitbreiding van de activiteiten en het verwerven van een bijkomend cliënteel. McCain neemt Lutosa van PinguinLutosa over via zijn Europese divisie Mc Cain Foods Continental Europe, met hoofdkwartier in het Franse Villeneuve d'Ascq. De onderneming is actief in 45 landen en heeft productiesites in België, Frankrijk, Polen en Nederland.

 

Pinguin terug naar af

Lutosa was sinds enkele jaren eigendom van PinguinLutosa, nadat diepvriesgroentenverwerker Pinguin Lutosa in juni 2007 had gekocht voor 175 miljoen euro. De overgenomen tak had vorig jaar als onderdeel van PinguinLutosa een omzet van 267 miljoen euro en droeg 15 miljoen euro bij tot de bedrijfswinst van die groep.

 

Topman Hein Deprez van Pinguin(Lutosa) wil zich opnieuw concentreren op de verwerking van groenten en fruit, gebruiksklare bereidingen in diepvries en conserven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top