McCain krijgt groen licht voor overname Lutosa

McCain krijgt groen licht voor overname Lutosa

De Canadese frietgroep McCain krijgt groen licht van de Europese Commissie om de Belgische producent van aardappelproducten Lutosa over te nemen voor zo'n 225 miljoen euro. De Europese Commissie had de deal, die al in september vorig jaar werd bekendgemaakt, lang geblokkeerd omdat ze vreesde voor een beperking van de concurrentie op de Europese detailhandelsmarkt voor aardappelproducten.

Merknaam Lutosa moet weg

De Commissie koppelde wel een voorwaarde aan de transactie: net om te vermijden dat er te weinig concurrentie komt op de detailhandelsmarkt voor aardappelproducten moet McCain de merknaam Lutosa laten vallen. De naam moet dan ook worden stopgezet of verkocht.

 

Het wegvallen van de merknaam Lutosa is echter geen grote opoffering voor McCain: het gaat maar om een beperkt deel van de activiteiten. Het belangrijkste deel van zijn omzet haalt de overgenomen entiteit uit het leveren van aardappelproducten onder private label aan grootwarenhuizen en aan horeca en voedingsindustrie.

 

Het initiatief voor de doorverkoop aan McCain ging uit van de Canadezen. Voor hen gaat het om een uitbreiding van de activiteiten en het verwerven van een bijkomend cliënteel. McCain neemt Lutosa van PinguinLutosa over via zijn Europese divisie Mc Cain Foods Continental Europe, met hoofdkwartier in het Franse Villeneuve d'Ascq. De onderneming is actief in 45 landen en heeft productiesites in België, Frankrijk, Polen en Nederland.

 

Pinguin terug naar af

Lutosa was sinds enkele jaren eigendom van PinguinLutosa, nadat diepvriesgroentenverwerker Pinguin Lutosa in juni 2007 had gekocht voor 175 miljoen euro. De overgenomen tak had vorig jaar als onderdeel van PinguinLutosa een omzet van 267 miljoen euro en droeg 15 miljoen euro bij tot de bedrijfswinst van die groep.

 

Topman Hein Deprez van Pinguin(Lutosa) wil zich opnieuw concentreren op de verwerking van groenten en fruit, gebruiksklare bereidingen in diepvries en conserven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Back to top