McCain krijgt groen licht voor overname Lutosa | RetailDetail

McCain krijgt groen licht voor overname Lutosa

McCain krijgt groen licht voor overname Lutosa

De Canadese frietgroep McCain krijgt groen licht van de Europese Commissie om de Belgische producent van aardappelproducten Lutosa over te nemen voor zo'n 225 miljoen euro. De Europese Commissie had de deal, die al in september vorig jaar werd bekendgemaakt, lang geblokkeerd omdat ze vreesde voor een beperking van de concurrentie op de Europese detailhandelsmarkt voor aardappelproducten.

Merknaam Lutosa moet weg

De Commissie koppelde wel een voorwaarde aan de transactie: net om te vermijden dat er te weinig concurrentie komt op de detailhandelsmarkt voor aardappelproducten moet McCain de merknaam Lutosa laten vallen. De naam moet dan ook worden stopgezet of verkocht.

 

Het wegvallen van de merknaam Lutosa is echter geen grote opoffering voor McCain: het gaat maar om een beperkt deel van de activiteiten. Het belangrijkste deel van zijn omzet haalt de overgenomen entiteit uit het leveren van aardappelproducten onder private label aan grootwarenhuizen en aan horeca en voedingsindustrie.

 

Het initiatief voor de doorverkoop aan McCain ging uit van de Canadezen. Voor hen gaat het om een uitbreiding van de activiteiten en het verwerven van een bijkomend cliënteel. McCain neemt Lutosa van PinguinLutosa over via zijn Europese divisie Mc Cain Foods Continental Europe, met hoofdkwartier in het Franse Villeneuve d'Ascq. De onderneming is actief in 45 landen en heeft productiesites in België, Frankrijk, Polen en Nederland.

 

Pinguin terug naar af

Lutosa was sinds enkele jaren eigendom van PinguinLutosa, nadat diepvriesgroentenverwerker Pinguin Lutosa in juni 2007 had gekocht voor 175 miljoen euro. De overgenomen tak had vorig jaar als onderdeel van PinguinLutosa een omzet van 267 miljoen euro en droeg 15 miljoen euro bij tot de bedrijfswinst van die groep.

 

Topman Hein Deprez van Pinguin(Lutosa) wil zich opnieuw concentreren op de verwerking van groenten en fruit, gebruiksklare bereidingen in diepvries en conserven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!