Mede-oprichter Godiva Pierre Draps (93) overleden

Mede-oprichter Godiva Pierre Draps (93) overleden
Pierre Draps, de jongste van de drie Brusselse broers die in het interbellum van de vorige eeuw het latere Godiva oprichtten, is in het Zwitserse Ascona overleden op de gezegende leeftijd van 93 jaar. "Ik ben geboren in de chocolade. De chocolade heeft me verleid en ik heb me mijn hele leven lang aan haar kunst gewijd. Ik heb een schitterende droom beleefd", staat er in het overlijdensbericht van de chocoladepionier.

Van familiaal ateliertje in 1926...

Godiva gaat terug op een familiaal atelier dat in 1926 werd gesticht door Pierre Draps senior en onder meer aan Sarma leverde. Na het plotse overlijden van vader Draps zetten zijn zonen Joseph, François en Pierre zijn levenswerk voort.

 

In 1958 telt Godiva, zoals het atelier sinds 1945 heet, al 20 winkels in België. In het kader van de Expo dat jaar opent het zijn eerste vestiging in Parijs en toont het zijn culinaire kunnen aan de hele wereld. Wanneer de broers, bij gebrek aan opvolgers, in de tweede helft van de jaren '60 Godiva eerst deels en in 1972 volledig verkopen aan het Amerikaanse voedingsconcern Campbell's, is de groep al internationaal actief en heeft Godiva zelfs een eigen winkel aan Fifth Avenue in New York.

 

...tot wereldspeler van formaat in 2011

Vandaag is Godiva, dat vorig jaar zijn 85e verjaardag vierde, eigendom van de Turkse Yıldız-holding, die Godiva vier jaar geleden overkocht voor 592 miljoen euro. Godiva is intussen actief in 70 landen wereldwijd, met honderden vestigingen in eigen beheer en in franchise.

 

Vóór de Turkse overname realiseerde Godiva een omzet van 380 miljoen euro, eind 2011 was dat al 494,5 miljoen. "Onze inkomsten zijn er in al onze markten op vooruitgegaan, vooral in China en Japan, momenteel onze belangrijkste afzetgebieden", aldus Jim Goldman, de Amerikaanse CEO van Godiva Inc.

 

"Mijn Godiva is in goede handen"

Pierre Draps laatste publieke optreden dateert van begin februari, wanneer de nog altijd krasse Draps - die een kleine 30 jaar geleden naar het mondaine Zwitserse vakantieoord Ascona verhuisde - bezoek krijgt van enkele toplui van de Turkse Yıldız-holding. "Je zag nog die sprankeling in zijn ogen toen hij over chocolade sprak", zei voorzitter Murat Ülker achteraf over die ontmoeting. "U bent een man naar mijn hart. Mijn Godiva is in goede handen", zou Pierre Draps hem aan het einde van dat bezoek nog hebben toegefluisterd.

De precisie van de spraakherkenning staat dus nog niet geheel op punt.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top