Meer 'drives' dan hypermarkten in Frankrijk

Meer 'drives' dan hypermarkten in Frankrijk

Frankrijk telt voor het eerst meer afhaalpunten ('drives') dan hypermarkten. Dat is wel erg opvallend, aangezien de de eerste 'drive' nauwelijks tien jaar geleden zijn deuren opende en Frankrijk toch de Europese bakermat van de hypermarkten is.

Al 2.031 afhaalpunten

Tien jaar nadat Auchan vriend en vijand verbaasde met zijn eerste 'Chronodrive' in het Noord-Franse Marcq-en-Baroeul, baten de grote Franse distributeurs voor het eerst meer afhaalpunten dan hypermarkten uit: eind maart telde marktonderzoeksbureau Nielsen TradeDimensions 2.031 'drives' tegenover 2.022 hypermarkten.

 

Vooral de voorbije twee jaar openden de Franse distributeurs aan de lopende band afhaalpunten voor wie zijn boodschappen online wenst te doen. Hoewel er nog altijd vraagtekens bestaan bij de rendabiliteit van al die afhaalpunten, zijn ze wel een onmisbaar wapen in de harde strijd om meer marktaandeel.

 

Leclerc kampioen

Het is bovendien frappant dat de pionnier van weleer, Auchan, zich de kaas van het brood heeft laten eten door zijn grotere concurrenten. Leclerc telde eind maart 462 afhaalpunten en is daarmee veruit de grootste, voor Intermarché (379) en Carrefour (353).

 

Système U valt met 293 drives net naast het podium en pas dan volgt Auchan met 156 afhaalpunten, verdeeld over zijn twee formules (93 Auchan Drives en 69 Chronodrives). Casino staat op zes met 131 afhaalpunten, aldus nog Nielsen TradeDimensions.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top