Melkvee- en varkenshouders krijgen 76 miljoen aan steun | RetailDetail

Melkvee- en varkenshouders krijgen 76 miljoen aan steun

Melkvee- en varkenshouders krijgen 76 miljoen aan steun

Het Belgisch Ketenoverleg Agrovoeding heeft een akkoord bereikt om sectoren die zich momenteel in crisis bevinden bij te staan. Daarbij wordt vooral gedacht aan de varkenshouderij en de melkveehouderij.

Steun op korte en lange termijn

Er zal daarom een stabiliseringsmechanisme worden opgericht "waarmee de inkomensvolatiliteit in de betrokken sectoren kan gemilderd worden." Er zal ook eenmalig een rechtstreekse toeslag voor melkveehouders en varkenshouders worden toegekend, om het probleem om korte termijn te bestrijden.

 

Die steun zal hoofdzakelijk gefinancierd worden via een tijdelijke toeslag op een aantal zuivel- en varkensproducten. Voor melkveehouders gaat dat over een toeslag op de melkprijs van 2,7 cent per liter melkquotum. De melkveebedrijven zullen de steun - zowat 46 miljoen euro - krijgen uitbetaald voor een periode van zes maanden. Varkensveehouders zullen dan weer mogen rekenen op een steun van ongeveer 30 miljoen euro, die wordt uitgedeeld aan fokvarkensbedrijven op basis van een forfaitair bedrag per aanwezige zeug.

 

De partners die hebben deelgenomen aan het ketenoverleg zullen de komende zes maanden werken aan een structuur die na de tijdelijke maatregelen in stelling moet worden gebracht, om het systeem op lange termijn te laten werken. De landbouworganisaties hebben daarnaast ook een gemeenschappelijke eisenbundel samengesteld, die op 7 september zal worden voorgelegd op de Europese landbouwraad. Zo'n consensusdocument is volgens het ketenoverleg uniek in Europa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.