Miko krijgt voet aan de grond in Denemarken

Miko krijgt voet aan de grond in Denemarken

De Kempense koffiedienstengroep Miko heeft 70% van de aandelen gekocht in zijn Deense branchegenoot ABC Mokka en krijgt daardoor voet aan de grond in de regio rond Kopenhagen. De resterende 30% van de aandelen kunnen ten vroegste over vijf jaar worden bekomen.

Actief in Kopenhagen

De overname past in de strategie van Miko om zich ook in Scandinavië op de kaart te zetten. Twee jaar geleden startte het bedrijf daarom een zoekactie naar mogelijke overnamekandidaten. In maart van dit jaar leidde dit tot de acquisitie van Kaffekompaniet in Zweden en daar komt nu dus het Deense ABC Mokka bij.

 

ABC Mokka boekte in 2012 een omzet van 47,5 miljoen Deense kroon, omgerekend ongeveer 6,5 miljoen euro. De onderneming uitstond uit een fusie van ABC Kantineautomater (opgericht in 2003) en Mokka Kompagniet (opgericht in 2008). Ze is vooral actief in de regio rond Kopenhagen, waar heel wat grote ondernemingen hun globaal of Scandinavisch hoofdkwartier hebben.

 

Met de overname van ABC Mokka is Miko nu via dochterondernemingen al actief in elf landen. Het gaat om België, Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Tsjechië, Slovakije, Polen, Australië, Zweden en nu Denemarken. Een overnamebedrag voor de nieuwste aanwinsten werd niet bekendgemaakt. Miko haalde vorig jaar een omzet van 70 miljoen euro uit zijn koffiedienstenactiviteiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top