Miko krijgt voet aan de grond in Denemarken | RetailDetail

Miko krijgt voet aan de grond in Denemarken

Miko krijgt voet aan de grond in Denemarken

De Kempense koffiedienstengroep Miko heeft 70% van de aandelen gekocht in zijn Deense branchegenoot ABC Mokka en krijgt daardoor voet aan de grond in de regio rond Kopenhagen. De resterende 30% van de aandelen kunnen ten vroegste over vijf jaar worden bekomen.

Actief in Kopenhagen

De overname past in de strategie van Miko om zich ook in Scandinavië op de kaart te zetten. Twee jaar geleden startte het bedrijf daarom een zoekactie naar mogelijke overnamekandidaten. In maart van dit jaar leidde dit tot de acquisitie van Kaffekompaniet in Zweden en daar komt nu dus het Deense ABC Mokka bij.

 

ABC Mokka boekte in 2012 een omzet van 47,5 miljoen Deense kroon, omgerekend ongeveer 6,5 miljoen euro. De onderneming uitstond uit een fusie van ABC Kantineautomater (opgericht in 2003) en Mokka Kompagniet (opgericht in 2008). Ze is vooral actief in de regio rond Kopenhagen, waar heel wat grote ondernemingen hun globaal of Scandinavisch hoofdkwartier hebben.

 

Met de overname van ABC Mokka is Miko nu via dochterondernemingen al actief in elf landen. Het gaat om België, Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Tsjechië, Slovakije, Polen, Australië, Zweden en nu Denemarken. Een overnamebedrag voor de nieuwste aanwinsten werd niet bekendgemaakt. Miko haalde vorig jaar een omzet van 70 miljoen euro uit zijn koffiedienstenactiviteiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".