Miko krijgt voet aan de grond in Denemarken

Miko krijgt voet aan de grond in Denemarken

De Kempense koffiedienstengroep Miko heeft 70% van de aandelen gekocht in zijn Deense branchegenoot ABC Mokka en krijgt daardoor voet aan de grond in de regio rond Kopenhagen. De resterende 30% van de aandelen kunnen ten vroegste over vijf jaar worden bekomen.

Actief in Kopenhagen

De overname past in de strategie van Miko om zich ook in Scandinavië op de kaart te zetten. Twee jaar geleden startte het bedrijf daarom een zoekactie naar mogelijke overnamekandidaten. In maart van dit jaar leidde dit tot de acquisitie van Kaffekompaniet in Zweden en daar komt nu dus het Deense ABC Mokka bij.

 

ABC Mokka boekte in 2012 een omzet van 47,5 miljoen Deense kroon, omgerekend ongeveer 6,5 miljoen euro. De onderneming uitstond uit een fusie van ABC Kantineautomater (opgericht in 2003) en Mokka Kompagniet (opgericht in 2008). Ze is vooral actief in de regio rond Kopenhagen, waar heel wat grote ondernemingen hun globaal of Scandinavisch hoofdkwartier hebben.

 

Met de overname van ABC Mokka is Miko nu via dochterondernemingen al actief in elf landen. Het gaat om België, Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Tsjechië, Slovakije, Polen, Australië, Zweden en nu Denemarken. Een overnamebedrag voor de nieuwste aanwinsten werd niet bekendgemaakt. Miko haalde vorig jaar een omzet van 70 miljoen euro uit zijn koffiedienstenactiviteiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top