Milcobel neemt kaasspecialist Heremans uit Ternat over

Milcobel neemt kaasspecialist Heremans uit Ternat over

Zuivelcoöperatie Milcobel neemt kaasspecialist Heremans volledig over. Hoeveel de grootste zuivelgroep van ons land betaalt voor de familiale kaasgroothandel uit het Vlaams-Brabantse Ternat is niet bekendgemaakt.

45-jarige kaasspecialist

Heremans bestaat sinds 1969 en is gespecialiseerd in de distributie van hooggewaardeerde kaasspecialiteiten - in het bijzonder buitenlandse kazen - voor de regio rond Brussel. Het familiebedrijf met 14 werknemers draait een omzet van ruim 9 miljoen euro. Welk bedrag de familie ontvangt, is niet bekend; wel blijft huidig topman Ronny Heremans aan als bestuurder.

 

"Heremans NV is een sterke groothandel en biedt ons nu de kans om onze reikwijdte verder uit te breiden naar de Brusselse agglomeratie", zegt Eddy Leloup, woordvoerder van Milcobel. Milcobel is de grootste Belgische zuivelgroep, met een omzet van dik 800 miljoen euro. De coöperatie telt 3.000 melkveehouders. 

 

Ambitieus Kaasmasterplan

De overname van Heremans past in het zogeheten Kaasmasterplan dat Milcobel enkele jaren geleden opstartte en dat het aandeel van kaas in de totale productie moet opdrijven van 36% nu tot 60% tegen 2016. Met dat masterplan wil de coöperatieve zich voorbereiden op het belangrijke jaar 2015, jaar waarin de melkquota vervallen. Kaas levert bovendien ook meer toegevoegde waarde dan consumptiemelk, terwijl de prijzen stabieler zijn.

 

Tegelijk maakt Milcobel ook werk van een uitbreiding van zijn distributiekanaal. Daarvoor rekent het op zijn distributiemaatschappij Jan Dupont, die vandaag al ruim 900 soorten kaas verdeelt. "Dupont heeft al langer een vestiging bij Luik en begin vorig jaar hebben we de Nederlandse kaasverdeler Sherlock Cheese overgenomen", zegt Eddy Leloup van Milcobel aan zakenkrant De Tijd.

 

"De kaasrayons in de Carrefour, Delhaize en Colruyt zijn bijna volledig afkomstig van Dupont. Daarbovenop beleveren we ook heel wat kaaswinkels. Ons doel is de hele kaasbevoorrading in de Benelux te claimen", klinkt het razend ambitieus.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Lidl Kapellen na jarenlange lijdensweg eindelijk open

14/12/2017

Bijna vier jaar nadat het openbaar onderzoek van start ging, is de nieuwbouw-Lidl in Kapellen eindelijk geopend. Na tal van procedures moest de versdiscounter, onder druk van de buurt die vreesde voor een verkeersinfarct, zijn oorspronkelijke plannen bijschaven.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Back to top