45-jarige kaasspecialist
Heremans bestaat sinds 1969 en is gespecialiseerd in de distributie van hooggewaardeerde kaasspecialiteiten – in het bijzonder buitenlandse kazen – voor de regio rond Brussel. Het familiebedrijf met 14 werknemers draait een omzet van ruim 9 miljoen euro. Welk bedrag de familie ontvangt, is niet bekend; wel blijft huidig topman Ronny Heremans aan als bestuurder.
“Heremans NV is een sterke groothandel en biedt ons nu de kans om onze reikwijdte verder uit te breiden naar de Brusselse agglomeratie“, zegt Eddy Leloup, woordvoerder van Milcobel. Milcobel is de grootste Belgische zuivelgroep, met een omzet van dik 800 miljoen euro. De coöperatie telt 3.000 melkveehouders.
Ambitieus Kaasmasterplan
De overname van Heremans past in het zogeheten Kaasmasterplan dat Milcobel enkele jaren geleden opstartte en dat het aandeel van kaas in de totale productie moet opdrijven van 36% nu tot 60% tegen 2016. Met dat masterplan wil de coöperatieve zich voorbereiden op het belangrijke jaar 2015, jaar waarin de melkquota vervallen. Kaas levert bovendien ook meer toegevoegde waarde dan consumptiemelk, terwijl de prijzen stabieler zijn.
Tegelijk maakt Milcobel ook werk van een uitbreiding van zijn distributiekanaal. Daarvoor rekent het op zijn distributiemaatschappij Jan Dupont, die vandaag al ruim 900 soorten kaas verdeelt. “Dupont heeft al langer een vestiging bij Luik en begin vorig jaar hebben we de Nederlandse kaasverdeler Sherlock Cheese overgenomen“, zegt Eddy Leloup van Milcobel aan zakenkrant De Tijd.
“De kaasrayons in de Carrefour, Delhaize en Colruyt zijn bijna volledig afkomstig van Dupont. Daarbovenop beleveren we ook heel wat kaaswinkels. Ons doel is de hele kaasbevoorrading in de Benelux te claimen”, klinkt het razend ambitieus.