Miljoenenbod op Bertolli & Co | RetailDetail

Miljoenenbod op Bertolli & Co

Miljoenenbod op Bertolli & Co

Het Britse investeringsfonds CVC Partners heeft een miljoenenbod uitgebracht op Deoleo, de Spaanse olijfoliereus die onder meer eigenaar is van Bertolli. Het bod waardeert de groep op 439 miljoen euro.

Bertolli, Carapelli, Carbonell en Hojiblanca

Dat Deoleo, de Spaanse voedingsgroep boven onder meer de Spaanse olijfoliemerken Carbonell en Hojiblanca en de Italiaanse merken Bertolli en Carapelli, in de etalage staat, is een uitvloeisel van de bankencrisis die de voorbije jaren toesloeg.  Deoleo heeft nogal wat banken als aandeelhouder, onder meer het door de Spaanse staat genationaliseerde Bankia. Die bank moet dan ook een aantal niet-strategische participaties afstoten en volgens Spaanse media stappen ook de andere banken mee in het verhaal.

 

CVC Partners, bij ons bekend als gewezen grootaandeelhouder van bpost, biedt 0,38 euro per aandeel, wat Deoleo op 439 miljoen euro waardeert. Als de deal doorgaat, krijgt CVC bijna 32% van de aandelen in handen en is het volgens de Spaanse wet verplicht een openbaar overnamebod uit te brengen op alle aandelen.

 

Vrees voor opsplitsing

Hoewel Deoleo in een persbericht liet weten "vooralsnog niet te kunnen bevestigen of we tot een akkoord zullen komen en, zo ja, tegen wanneer", is de Spaanse regering er niet echt gerust in. Zij vreest dat het bedrijf zal worden opgesplitst, waardoor Deoleo zijn cruciale rol in de export van Spaanse olijfolie niet langer zou kunnen vervullen. De Spaanse regering overweegt dan ook zelf een minderheidsparticipatie in Deoleo te nemen (zoals het eerder ook al in andere agrovoedingsbedrijven deed), om de Spaanse verankering te garanderen.

 

Deoleo boekte vorig jaar een omzet van 813 miljoen euro (-1,9%) en een winst van 20 miljoen euro, nadat het in 2012 nog 245 miljoen euro verlies had geleden. De groep heeft in onze contreien ook een divisie in Herentals in het businesscenter Frame 21.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.