Miljoenenbod op Bertolli & Co

Miljoenenbod op Bertolli & Co

Het Britse investeringsfonds CVC Partners heeft een miljoenenbod uitgebracht op Deoleo, de Spaanse olijfoliereus die onder meer eigenaar is van Bertolli. Het bod waardeert de groep op 439 miljoen euro.

Bertolli, Carapelli, Carbonell en Hojiblanca

Dat Deoleo, de Spaanse voedingsgroep boven onder meer de Spaanse olijfoliemerken Carbonell en Hojiblanca en de Italiaanse merken Bertolli en Carapelli, in de etalage staat, is een uitvloeisel van de bankencrisis die de voorbije jaren toesloeg.  Deoleo heeft nogal wat banken als aandeelhouder, onder meer het door de Spaanse staat genationaliseerde Bankia. Die bank moet dan ook een aantal niet-strategische participaties afstoten en volgens Spaanse media stappen ook de andere banken mee in het verhaal.

 

CVC Partners, bij ons bekend als gewezen grootaandeelhouder van bpost, biedt 0,38 euro per aandeel, wat Deoleo op 439 miljoen euro waardeert. Als de deal doorgaat, krijgt CVC bijna 32% van de aandelen in handen en is het volgens de Spaanse wet verplicht een openbaar overnamebod uit te brengen op alle aandelen.

 

Vrees voor opsplitsing

Hoewel Deoleo in een persbericht liet weten "vooralsnog niet te kunnen bevestigen of we tot een akkoord zullen komen en, zo ja, tegen wanneer", is de Spaanse regering er niet echt gerust in. Zij vreest dat het bedrijf zal worden opgesplitst, waardoor Deoleo zijn cruciale rol in de export van Spaanse olijfolie niet langer zou kunnen vervullen. De Spaanse regering overweegt dan ook zelf een minderheidsparticipatie in Deoleo te nemen (zoals het eerder ook al in andere agrovoedingsbedrijven deed), om de Spaanse verankering te garanderen.

 

Deoleo boekte vorig jaar een omzet van 813 miljoen euro (-1,9%) en een winst van 20 miljoen euro, nadat het in 2012 nog 245 miljoen euro verlies had geleden. De groep heeft in onze contreien ook een divisie in Herentals in het businesscenter Frame 21.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top