Miljoenenbod op Bertolli & Co

Miljoenenbod op Bertolli & Co

Het Britse investeringsfonds CVC Partners heeft een miljoenenbod uitgebracht op Deoleo, de Spaanse olijfoliereus die onder meer eigenaar is van Bertolli. Het bod waardeert de groep op 439 miljoen euro.

Bertolli, Carapelli, Carbonell en Hojiblanca

Dat Deoleo, de Spaanse voedingsgroep boven onder meer de Spaanse olijfoliemerken Carbonell en Hojiblanca en de Italiaanse merken Bertolli en Carapelli, in de etalage staat, is een uitvloeisel van de bankencrisis die de voorbije jaren toesloeg.  Deoleo heeft nogal wat banken als aandeelhouder, onder meer het door de Spaanse staat genationaliseerde Bankia. Die bank moet dan ook een aantal niet-strategische participaties afstoten en volgens Spaanse media stappen ook de andere banken mee in het verhaal.

 

CVC Partners, bij ons bekend als gewezen grootaandeelhouder van bpost, biedt 0,38 euro per aandeel, wat Deoleo op 439 miljoen euro waardeert. Als de deal doorgaat, krijgt CVC bijna 32% van de aandelen in handen en is het volgens de Spaanse wet verplicht een openbaar overnamebod uit te brengen op alle aandelen.

 

Vrees voor opsplitsing

Hoewel Deoleo in een persbericht liet weten "vooralsnog niet te kunnen bevestigen of we tot een akkoord zullen komen en, zo ja, tegen wanneer", is de Spaanse regering er niet echt gerust in. Zij vreest dat het bedrijf zal worden opgesplitst, waardoor Deoleo zijn cruciale rol in de export van Spaanse olijfolie niet langer zou kunnen vervullen. De Spaanse regering overweegt dan ook zelf een minderheidsparticipatie in Deoleo te nemen (zoals het eerder ook al in andere agrovoedingsbedrijven deed), om de Spaanse verankering te garanderen.

 

Deoleo boekte vorig jaar een omzet van 813 miljoen euro (-1,9%) en een winst van 20 miljoen euro, nadat het in 2012 nog 245 miljoen euro verlies had geleden. De groep heeft in onze contreien ook een divisie in Herentals in het businesscenter Frame 21.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour accepte les sacs et les boîtes réutilisables aux comptoirs

20/11/2017

Après un projet pilote réussi à l’Hypermarché Carrefour de Bierges, tous les Hypermarchés Carrefour et les Carrefour Market en gestion propre acceptent désormais les sacs à vrac et boîtes réutilisables des clients aux comptoirs en service.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top