Miljoenenbod op Bertolli & Co

Miljoenenbod op Bertolli & Co

Het Britse investeringsfonds CVC Partners heeft een miljoenenbod uitgebracht op Deoleo, de Spaanse olijfoliereus die onder meer eigenaar is van Bertolli. Het bod waardeert de groep op 439 miljoen euro.

Bertolli, Carapelli, Carbonell en Hojiblanca

Dat Deoleo, de Spaanse voedingsgroep boven onder meer de Spaanse olijfoliemerken Carbonell en Hojiblanca en de Italiaanse merken Bertolli en Carapelli, in de etalage staat, is een uitvloeisel van de bankencrisis die de voorbije jaren toesloeg.  Deoleo heeft nogal wat banken als aandeelhouder, onder meer het door de Spaanse staat genationaliseerde Bankia. Die bank moet dan ook een aantal niet-strategische participaties afstoten en volgens Spaanse media stappen ook de andere banken mee in het verhaal.

 

CVC Partners, bij ons bekend als gewezen grootaandeelhouder van bpost, biedt 0,38 euro per aandeel, wat Deoleo op 439 miljoen euro waardeert. Als de deal doorgaat, krijgt CVC bijna 32% van de aandelen in handen en is het volgens de Spaanse wet verplicht een openbaar overnamebod uit te brengen op alle aandelen.

 

Vrees voor opsplitsing

Hoewel Deoleo in een persbericht liet weten "vooralsnog niet te kunnen bevestigen of we tot een akkoord zullen komen en, zo ja, tegen wanneer", is de Spaanse regering er niet echt gerust in. Zij vreest dat het bedrijf zal worden opgesplitst, waardoor Deoleo zijn cruciale rol in de export van Spaanse olijfolie niet langer zou kunnen vervullen. De Spaanse regering overweegt dan ook zelf een minderheidsparticipatie in Deoleo te nemen (zoals het eerder ook al in andere agrovoedingsbedrijven deed), om de Spaanse verankering te garanderen.

 

Deoleo boekte vorig jaar een omzet van 813 miljoen euro (-1,9%) en een winst van 20 miljoen euro, nadat het in 2012 nog 245 miljoen euro verlies had geleden. De groep heeft in onze contreien ook een divisie in Herentals in het businesscenter Frame 21.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top