Miljoenenbod op moederbedrijf Imperial Meat Products

Miljoenenbod op moederbedrijf Imperial Meat Products

Het Mexicaanse Sigma Alimentos, de grootste producent van hotdogworsten in de Verenigde Staten, heeft zijn zinnen gezet op Campofrio. Dat is de Spaanse moeder van de Oost-Vlaamse charcuteriegroep Imperial Meat Products, bekend van Marcassou en Aoste.

Internationaal aandeelhouderschap

Sigma Alimentos is bereid 695 miljoen euro op tafel te leggen voor Campofrio Food Group. Campofrio, met hoofdzetel in Madrid, telt meer dan 11.000 werknemers en is daarmee het grootste vleesverwerkende bedrijf in Europa.

 

De Mexicaanse voedingsgroep, goed voor een omzet van omgerekend zo'n 2,75 miljard euro, is al zeker van 44,7% van de aandelen en aast nu op de 37% die in handen zijn van China's grootste varkenskweker, Shuanghui. Die werd de grootste aandeelhouder van Campofrio na de overname van het Amerikaanse Smithfield, dat 37% van Campofrio controleert.

 

Volgens de zakenbanken is de kans reëel dat de Chinezen toehappen. Campofrio maakt namelijk producten die weinig bijval kennen in China: de Chinese consument is niet bepaald tuk op hotdog en vlees in blik, klinkt het. Bovendien zou Shuanghui volop focussen op de integratie van Smithfield.

 

Imperial Meat Products

Al dat geschuif op het internationale schaakbpord heeft ook gevolgen in ons land. Campofrio is namelijk eigenaar van Imperial Meat Products uit Lovendegem. Die charcuteriegroep, bekend van onder meer Marcassou, Aoste, Bistro en Justin Bridou, realiseert een omzet van 200 miljoen euro met circa 800 medewerkers in vijf vestigingen: Imperial Lovendegem, Amando Destelbergen, Cornby Gent, Dacor Zwijnaarde en Champlon Salaisons in de Ardennen.

 

Een overname door Sigma Alimentos zou een goede zaak zijn voor Campofrio, dat op die manier voet aan de grond krijgt in Mexico en de Verenigde Staten. Of dit ook voor Imperial Meat extra perspectieven biedt, is nog niet duidelijk.

Tags: