Miljoenenbod op moederbedrijf Imperial Meat Products | RetailDetail

Miljoenenbod op moederbedrijf Imperial Meat Products

Miljoenenbod op moederbedrijf Imperial Meat Products

Het Mexicaanse Sigma Alimentos, de grootste producent van hotdogworsten in de Verenigde Staten, heeft zijn zinnen gezet op Campofrio. Dat is de Spaanse moeder van de Oost-Vlaamse charcuteriegroep Imperial Meat Products, bekend van Marcassou en Aoste.

Internationaal aandeelhouderschap

Sigma Alimentos is bereid 695 miljoen euro op tafel te leggen voor Campofrio Food Group. Campofrio, met hoofdzetel in Madrid, telt meer dan 11.000 werknemers en is daarmee het grootste vleesverwerkende bedrijf in Europa.

 

De Mexicaanse voedingsgroep, goed voor een omzet van omgerekend zo'n 2,75 miljard euro, is al zeker van 44,7% van de aandelen en aast nu op de 37% die in handen zijn van China's grootste varkenskweker, Shuanghui. Die werd de grootste aandeelhouder van Campofrio na de overname van het Amerikaanse Smithfield, dat 37% van Campofrio controleert.

 

Volgens de zakenbanken is de kans reëel dat de Chinezen toehappen. Campofrio maakt namelijk producten die weinig bijval kennen in China: de Chinese consument is niet bepaald tuk op hotdog en vlees in blik, klinkt het. Bovendien zou Shuanghui volop focussen op de integratie van Smithfield.

 

Imperial Meat Products

Al dat geschuif op het internationale schaakbpord heeft ook gevolgen in ons land. Campofrio is namelijk eigenaar van Imperial Meat Products uit Lovendegem. Die charcuteriegroep, bekend van onder meer Marcassou, Aoste, Bistro en Justin Bridou, realiseert een omzet van 200 miljoen euro met circa 800 medewerkers in vijf vestigingen: Imperial Lovendegem, Amando Destelbergen, Cornby Gent, Dacor Zwijnaarde en Champlon Salaisons in de Ardennen.

 

Een overname door Sigma Alimentos zou een goede zaak zijn voor Campofrio, dat op die manier voet aan de grond krijgt in Mexico en de Verenigde Staten. Of dit ook voor Imperial Meat extra perspectieven biedt, is nog niet duidelijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.