Door een verhoogde taks op suikerhoudende dranken is Frankrijk een minder aantrekkelijke bestemming geworden voor voedingsaankopen. Ook de populariteit van Nederland zakt. Wel doen nu meer Belgen hun boodschappen in Luxemburg en Duitsland.
Duurdere dranken
Belgen doen minder vaak de boodschappen in Franse hypermarkten: de grensoverschrijdende aankopen bij de zuiderburen zijn in het tweede kwartaal van het jaar met 8,7% gedaald. Het sterkst daalden de categorieën koffie, thee en cacao (-22%); melk, kaas en eieren (-13,6%); en water, frisdranken en sappen (-12%). Dat blijkt uit cijfers die Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, deelt met La Libre. De daling is deels het gevolg van de verhoogde suikertaks in Frankrijk: die had een prijsstijging van 9,1% tot gevolg.
De grensaankopen in Nederland daalden zelfs nog forser, met 11,5%. Dat is een gevolg van de prijzenoorlog tussen Jumbo en Albert Heijn in Vlaanderen: Vlamingen hoeven de grens niet meer over om van “Hollandse prijzen” te profiteren. Tegelijk was er in dezelfde periode wél een stijging van de grensaankopen in Luxemburg en Duitsland met 3,7%. In de categorie water, frisdranken en sappen stegen de aankopen van Belgen daar met ongeveer 32%.
Frankrijk blijft wel veruit de belangrijkste markt voor grensoverschrijdende aankopen, goed voor een bedrag van 223 miljoen euro op de 343 miljoen die in totaal in de eerste helft van het jaar door Belgische shoppers over de grens werd uitgegeven. Fevia vreest dat grensaankopen straks weer zullen stijgen, na de invoering van een hoge zwerfvuiltaks in België.


