Minder vlees op bord = meer groenten binnen

Minder vlees op bord = meer groenten binnen

Een kleiner stukje vlees op ons bord zorgt ervoor dat we meer groenten eten. Dat blijkt uit een experiment bij duizenden klanten van Van der Valk, Nederlands derde grootste horecaketen.

 

Ook minder vlees verspild

Het onderzoek, uitgevoerd door voedingsbureau ‘Variatie in de Keuken’ in samenwerking met Wageningen Universiteit & Research, was al bij al eenvoudig: drie restaurants van Van der Valk serveerden een kleiner stuk vlees dan gebruikelijk. Tegelijk kregen de gasten dubbel zoveel groenten aangeboden als normaal.

 

Ruim 3.800 gasten deden mee aan het experiment, zonder het te weten. De helft onder hen kreeg 150 gram groente voorgeschoteld in plaats van de gebruikelijke 75 gram. Hun portie vlees was gemiddeld 12,5% kleiner dan die van hun medegasten in de controlegroep. Naast een portie groenten op het bord serveerden de restaurants ook nog groenten in aparte schaaltjes.

 

Het resultaat: deelnemers met verkleinde hoeveelheden vlees aten 87% meer groenten van hun bord en 16% minder uit de schaaltjes. Per saldo kregen ze 31% meer groenten binnen. Tegelijk moest het restaurant ook 33% minder vlees weggooien dan normaal.

 

Nog opvallend: gevraagd naar de hoeveelheid groenten en vlees antwoordden de 1.800 bezoekers die de enquête invulden: “Precies genoeg.” Om maar te zeggen dat we minder gehecht zijn aan een groot stuk vlees dan we zelf misschien denken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Carrefour heeft een nieuwe CFO

17/10/2017

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een nieuwe CFO aangesteld. Pierre-Jean Sivignon verlaat om persoonlijke redenen het bedrijf en wordt vervangen door Matthieu Malige, die overkomt van Fnac Darty.

Nieuwe cao bij Belgische brouwerijen AB InBev

17/10/2017

Bij de brouwerijen van AB InBev in Leuven, Jupille en Hoegaarden is een einde gekomen aan de onrusten, nu de vakbonden en de directie een akkoord hebben bereikt over een deel van de nieuwe cao voor de medewerkers.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Back to top