Mondelez wil mes zetten in de kosten | RetailDetail

Mondelez wil mes zetten in de kosten

Mondelez wil mes zetten in de kosten

De Amerikaanse snackproducent Mondelez heeft managementadviseur Accenture ingehuurd om al zijn kosten onder de loep te nemen. Het bedrijf wil in drie jaar immers 2,2 miljard euro besparen.

Ervaring met snoeien

Sinds zijn afsplitsing van Kraft Foods in 2012 raakt Mondelez moeilijk op toerental. Het bedrijf doet het minder goed dan vergelijkbare ondernemingen, waardoor ook de aandeelhouders zich beginnen roeren. Om de kritiek te counteren, wil Mondelez nu zijn operationele marge optillen van 12% vorig jaar naar 14% à 16% in 2016.

 

Daarvoor heeft het de hulp van Accenture ingeroepen: de managementadviseur heeft immers ervaring met zware kosteningrepen in de voedingssector bij onder meer Burger King, Heinz en InBev. Bij de ketchupproducent werden drie fabrieken gesloten en zowat 2000 jobs geschrapt, bij de Belgische brouwerijgroep werden bij de fusie van Interbrew en Ambev meer synergievoordelen gerealiseerd dan gepland.

 

Mondelez is actief in 165 landen. Het bedrijf achter onder meer Cadburry, Milka, Toblerone, Stimorol en Oreo realiseerde in 2013 een omzet van 35 miljard dollar (25 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.