Mondelez wil mes zetten in de kosten

Mondelez wil mes zetten in de kosten

De Amerikaanse snackproducent Mondelez heeft managementadviseur Accenture ingehuurd om al zijn kosten onder de loep te nemen. Het bedrijf wil in drie jaar immers 2,2 miljard euro besparen.

Ervaring met snoeien

Sinds zijn afsplitsing van Kraft Foods in 2012 raakt Mondelez moeilijk op toerental. Het bedrijf doet het minder goed dan vergelijkbare ondernemingen, waardoor ook de aandeelhouders zich beginnen roeren. Om de kritiek te counteren, wil Mondelez nu zijn operationele marge optillen van 12% vorig jaar naar 14% à 16% in 2016.

 

Daarvoor heeft het de hulp van Accenture ingeroepen: de managementadviseur heeft immers ervaring met zware kosteningrepen in de voedingssector bij onder meer Burger King, Heinz en InBev. Bij de ketchupproducent werden drie fabrieken gesloten en zowat 2000 jobs geschrapt, bij de Belgische brouwerijgroep werden bij de fusie van Interbrew en Ambev meer synergievoordelen gerealiseerd dan gepland.

 

Mondelez is actief in 165 landen. Het bedrijf achter onder meer Cadburry, Milka, Toblerone, Stimorol en Oreo realiseerde in 2013 een omzet van 35 miljard dollar (25 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één

08/12/2017

De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Tot nu toe waren de afdelingen nog apart actief.

Machtsstrijd binnen familie Aldi Nord eindelijk ten einde

08/12/2017

De jarenlange machtsstrijd bij Aldi Nord, het deel van Aldi waarvan ook in België en Nederland winkels te vinden zijn, is ten einde gekomen na een uitspraak van de rechtbank. De invloed van de oprichtersfamilie wordt hierdoor beperkt.

Vakbonden Carrefour leven in angst voor transformatieplan

08/12/2017

Bij supermarktbedrijf Carrefour hebben ze de komende maanden en jaren heel wat werk voor de boeg om een herstructurering tot een goed einde te brengen. De vakbonden kijken ondertussen met een bang hart naar de toekomst.

Filet Pur: Een lege doos, vol gebakken lucht

08/12/2017

Dat de supermarkt niet meer is dan een vuilnisbak voor mislukkelingen, dat leerden we deze week, onder andere. De Sint bracht wel meer opwindend fmcg-nieuws, zoals blijkt uit dit vakkundig afgekruide nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.

Vijf supermarkttrends voor 2018

08/12/2017

De internationale supermarktonderzoeksorganisatie IGD identificeert de vijf trends die de foodretailmarkt zullen bepalen in de komende twaalf maanden.

Bree krijgt Belgische primeur van Jumbo

07/12/2017

Supermarktketen Jumbo heeft zijn eerste Belgische vestiging beet: de retailer zal een pand betrekken in een nieuw retailpark in het Limburgse Bree, verneemt RetailDetail. De opening is wel nog niet voor morgen.

Back to top