Mondelez wil mes zetten in de kosten | RetailDetail

Mondelez wil mes zetten in de kosten

Mondelez wil mes zetten in de kosten

De Amerikaanse snackproducent Mondelez heeft managementadviseur Accenture ingehuurd om al zijn kosten onder de loep te nemen. Het bedrijf wil in drie jaar immers 2,2 miljard euro besparen.

Ervaring met snoeien

Sinds zijn afsplitsing van Kraft Foods in 2012 raakt Mondelez moeilijk op toerental. Het bedrijf doet het minder goed dan vergelijkbare ondernemingen, waardoor ook de aandeelhouders zich beginnen roeren. Om de kritiek te counteren, wil Mondelez nu zijn operationele marge optillen van 12% vorig jaar naar 14% à 16% in 2016.

 

Daarvoor heeft het de hulp van Accenture ingeroepen: de managementadviseur heeft immers ervaring met zware kosteningrepen in de voedingssector bij onder meer Burger King, Heinz en InBev. Bij de ketchupproducent werden drie fabrieken gesloten en zowat 2000 jobs geschrapt, bij de Belgische brouwerijgroep werden bij de fusie van Interbrew en Ambev meer synergievoordelen gerealiseerd dan gepland.

 

Mondelez is actief in 165 landen. Het bedrijf achter onder meer Cadburry, Milka, Toblerone, Stimorol en Oreo realiseerde in 2013 een omzet van 35 miljard dollar (25 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".