"Nabijheid" is belangrijkste criterium voor keuze voedingswinkel | RetailDetail

"Nabijheid" is belangrijkste criterium voor keuze voedingswinkel

"Nabijheid" is belangrijkste criterium voor keuze voedingswinkel

In welke voedingswinkel de Belg zijn boodschappen doet, hangt in de eerste plaats af van de locatie van de zaak in kwestie: liefst 35% van de consumenten kiest voor winkels in de buurt van zijn woon- of werkplaats. Daarna komen de prijzen (21%) en de kwaliteit van de producten (11%) als belangrijkste keuzecriteria. Dat blijkt uit een enquête van het Onderrzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties OIVO bij ruim 600 landgenoten.

Prijsniveau wint aan belang

De nabijheid mag dan al voor de zesde keer op rij het belangrijkste keuzecriterium zijn, toch wint het prijsniveau jaar na jaar aan belang. Terwijl in 2007 slechts 10% van de respondenten het prijsniveau als hét belangrijkste criterium vernoemde, was dat in 2009 al 16% en vandaag 21% - een verdubbeling op vier jaar tijd dus. Volgens OIVO is dat alvast een bewijs dat "het effect van de crisis zich laat voelen bij de beslissingen van de consumenten". 

 

Deze trend wordt ook bevestigd door het feit dat 9 op de 10 consumenten producten van huismerken kopen (nog eens 6% meer dan vorig jaar), terwijl 'maar' 4 op de 10 consumenten nog grote merken kopen (een daling met liefst 11% tegenover 2010). Ook de instapmerken (zoals '365') zitten in de lift: 31% kiest er systematisch voor, een stijging met 2%.

Colruyt meest bezochte winkel

Voor het derde jaar op rij is Colruyt de meest bezochte voedingswinkel (65%). Daarnaast heeft de Halse discounter ook het minst dubbelzinnige en het meest positieve imago, aldus de OIVO-enquête. Op de tweede plaats komt Aldi (44%): qua imago leunt het nauw aan bij dat van Colruyt, zij het iets minder goed qua prijsniveau maar dan weer iets beter qua nabijheid. Op de derde plaats staat Lidl (18%), dat echter kampt met een eerder negatief imago als het op ethische zaken aankomt (biovoeding, labels, GGO's e.d.). Daarna volgen ex-aequo Carrefour Market, Delhaize en AD Delhaize met elk 15%.

 

In welke voedingswinkel de Belg zijn boodschappen doet, hangt in de eerste plaats af van de locatie van de zaak in kwestie: liefst 35% van de consumenten kiest voor winkels in de buurt van zijn woon- of werkplaats. Daarna komen de prijzen (21%) en de kwaliteit van de producten (11%) als belangrijkste keuzecriteria. Dat blijkt uit een enquête van het Onderrzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties OIVO bij ruim 600 landgenoten.

Prijsniveau wint aan belang

De nabijheid mag dan al voor de zesde keer op rij het belangrijkste keuzecriterium zijn, toch wint het prijsniveau jaar na jaar aan belang. Terwijl in 2007 slechts 10% van de respondenten het prijsniveau als hét belangrijkste criterium vernoemde, was dat in 2009 al 16% en vandaag 21% - een verdubbeling op vier jaar tijd dus. Volgens OIVO is dat alvast een bewijs dat "het effect van de crisis zich laat voelen bij de beslissingen van de consumenten". 

 

Deze trend wordt ook bevestigd door het feit dat 9 op de 10 consumenten producten van huismerken kopen (nog eens 6% meer dan vorig jaar), terwijl 'maar' 4 op de 10 consumenten nog grote merken kopen (een daling met liefst 11% tegenover 2010). Ook de instapmerken (zoals '365') zitten in de lift: 31% kiest er systematisch voor, een stijging met 2%.

Colruyt meest bezochte winkel

Voor het derde jaar op rij is Colruyt de meest bezochte voedingswinkel (65%). Daarnaast heeft de Halse discounter ook het minst dubbelzinnige en het meest positieve imago, aldus de OIVO-enquête. Op de tweede plaats komt Aldi (44%): qua imago leunt het nauw aan bij dat van Colruyt, zij het iets minder goed qua prijsniveau maar dan weer iets beter qua nabijheid. Op de derde plaats staat Lidl (18%), dat echter kampt met een eerder negatief imago als het op ethische zaken aankomt (biovoeding, labels, GGO's e.d.). Daarna volgen ex-aequo Carrefour Market, Delhaize en AD Delhaize met elk 15%.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top