"Nabijheid" is belangrijkste criterium voor keuze voedingswinkel

"Nabijheid" is belangrijkste criterium voor keuze voedingswinkel

In welke voedingswinkel de Belg zijn boodschappen doet, hangt in de eerste plaats af van de locatie van de zaak in kwestie: liefst 35% van de consumenten kiest voor winkels in de buurt van zijn woon- of werkplaats. Daarna komen de prijzen (21%) en de kwaliteit van de producten (11%) als belangrijkste keuzecriteria. Dat blijkt uit een enquête van het Onderrzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties OIVO bij ruim 600 landgenoten.

Prijsniveau wint aan belang

De nabijheid mag dan al voor de zesde keer op rij het belangrijkste keuzecriterium zijn, toch wint het prijsniveau jaar na jaar aan belang. Terwijl in 2007 slechts 10% van de respondenten het prijsniveau als hét belangrijkste criterium vernoemde, was dat in 2009 al 16% en vandaag 21% - een verdubbeling op vier jaar tijd dus. Volgens OIVO is dat alvast een bewijs dat "het effect van de crisis zich laat voelen bij de beslissingen van de consumenten". 

 

Deze trend wordt ook bevestigd door het feit dat 9 op de 10 consumenten producten van huismerken kopen (nog eens 6% meer dan vorig jaar), terwijl 'maar' 4 op de 10 consumenten nog grote merken kopen (een daling met liefst 11% tegenover 2010). Ook de instapmerken (zoals '365') zitten in de lift: 31% kiest er systematisch voor, een stijging met 2%.

Colruyt meest bezochte winkel

Voor het derde jaar op rij is Colruyt de meest bezochte voedingswinkel (65%). Daarnaast heeft de Halse discounter ook het minst dubbelzinnige en het meest positieve imago, aldus de OIVO-enquête. Op de tweede plaats komt Aldi (44%): qua imago leunt het nauw aan bij dat van Colruyt, zij het iets minder goed qua prijsniveau maar dan weer iets beter qua nabijheid. Op de derde plaats staat Lidl (18%), dat echter kampt met een eerder negatief imago als het op ethische zaken aankomt (biovoeding, labels, GGO's e.d.). Daarna volgen ex-aequo Carrefour Market, Delhaize en AD Delhaize met elk 15%.

 

In welke voedingswinkel de Belg zijn boodschappen doet, hangt in de eerste plaats af van de locatie van de zaak in kwestie: liefst 35% van de consumenten kiest voor winkels in de buurt van zijn woon- of werkplaats. Daarna komen de prijzen (21%) en de kwaliteit van de producten (11%) als belangrijkste keuzecriteria. Dat blijkt uit een enquête van het Onderrzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties OIVO bij ruim 600 landgenoten.

Prijsniveau wint aan belang

De nabijheid mag dan al voor de zesde keer op rij het belangrijkste keuzecriterium zijn, toch wint het prijsniveau jaar na jaar aan belang. Terwijl in 2007 slechts 10% van de respondenten het prijsniveau als hét belangrijkste criterium vernoemde, was dat in 2009 al 16% en vandaag 21% - een verdubbeling op vier jaar tijd dus. Volgens OIVO is dat alvast een bewijs dat "het effect van de crisis zich laat voelen bij de beslissingen van de consumenten". 

 

Deze trend wordt ook bevestigd door het feit dat 9 op de 10 consumenten producten van huismerken kopen (nog eens 6% meer dan vorig jaar), terwijl 'maar' 4 op de 10 consumenten nog grote merken kopen (een daling met liefst 11% tegenover 2010). Ook de instapmerken (zoals '365') zitten in de lift: 31% kiest er systematisch voor, een stijging met 2%.

Colruyt meest bezochte winkel

Voor het derde jaar op rij is Colruyt de meest bezochte voedingswinkel (65%). Daarnaast heeft de Halse discounter ook het minst dubbelzinnige en het meest positieve imago, aldus de OIVO-enquête. Op de tweede plaats komt Aldi (44%): qua imago leunt het nauw aan bij dat van Colruyt, zij het iets minder goed qua prijsniveau maar dan weer iets beter qua nabijheid. Op de derde plaats staat Lidl (18%), dat echter kampt met een eerder negatief imago als het op ethische zaken aankomt (biovoeding, labels, GGO's e.d.). Daarna volgen ex-aequo Carrefour Market, Delhaize en AD Delhaize met elk 15%.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigen merken stuwen omzet Wessanen

24/10/2017

In het derde kwartaal is de omzet van voedingsbedrijf Wessanen met 7% gegroeid. Dat was vooral te danken aan goede prestaties van de eigen merken: bij sommige merken was er zelfs tweecijferige groei.

Carrefour Belgium herschikt directiecomité

24/10/2017

Guillaume de Colonges, die sinds kort ook operationeel verantwoordelijk is voor Carrefour België, heeft zijn strategische prioriteiten duidelijk gemaakt en zijn directieteam in België herschikt. 

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Back to top