"Nabijheid" is belangrijkste criterium voor keuze voedingswinkel | RetailDetail

"Nabijheid" is belangrijkste criterium voor keuze voedingswinkel

"Nabijheid" is belangrijkste criterium voor keuze voedingswinkel

In welke voedingswinkel de Belg zijn boodschappen doet, hangt in de eerste plaats af van de locatie van de zaak in kwestie: liefst 35% van de consumenten kiest voor winkels in de buurt van zijn woon- of werkplaats. Daarna komen de prijzen (21%) en de kwaliteit van de producten (11%) als belangrijkste keuzecriteria. Dat blijkt uit een enquête van het Onderrzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties OIVO bij ruim 600 landgenoten.

Prijsniveau wint aan belang

De nabijheid mag dan al voor de zesde keer op rij het belangrijkste keuzecriterium zijn, toch wint het prijsniveau jaar na jaar aan belang. Terwijl in 2007 slechts 10% van de respondenten het prijsniveau als hét belangrijkste criterium vernoemde, was dat in 2009 al 16% en vandaag 21% - een verdubbeling op vier jaar tijd dus. Volgens OIVO is dat alvast een bewijs dat "het effect van de crisis zich laat voelen bij de beslissingen van de consumenten". 

 

Deze trend wordt ook bevestigd door het feit dat 9 op de 10 consumenten producten van huismerken kopen (nog eens 6% meer dan vorig jaar), terwijl 'maar' 4 op de 10 consumenten nog grote merken kopen (een daling met liefst 11% tegenover 2010). Ook de instapmerken (zoals '365') zitten in de lift: 31% kiest er systematisch voor, een stijging met 2%.

Colruyt meest bezochte winkel

Voor het derde jaar op rij is Colruyt de meest bezochte voedingswinkel (65%). Daarnaast heeft de Halse discounter ook het minst dubbelzinnige en het meest positieve imago, aldus de OIVO-enquête. Op de tweede plaats komt Aldi (44%): qua imago leunt het nauw aan bij dat van Colruyt, zij het iets minder goed qua prijsniveau maar dan weer iets beter qua nabijheid. Op de derde plaats staat Lidl (18%), dat echter kampt met een eerder negatief imago als het op ethische zaken aankomt (biovoeding, labels, GGO's e.d.). Daarna volgen ex-aequo Carrefour Market, Delhaize en AD Delhaize met elk 15%.

 

In welke voedingswinkel de Belg zijn boodschappen doet, hangt in de eerste plaats af van de locatie van de zaak in kwestie: liefst 35% van de consumenten kiest voor winkels in de buurt van zijn woon- of werkplaats. Daarna komen de prijzen (21%) en de kwaliteit van de producten (11%) als belangrijkste keuzecriteria. Dat blijkt uit een enquête van het Onderrzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties OIVO bij ruim 600 landgenoten.

Prijsniveau wint aan belang

De nabijheid mag dan al voor de zesde keer op rij het belangrijkste keuzecriterium zijn, toch wint het prijsniveau jaar na jaar aan belang. Terwijl in 2007 slechts 10% van de respondenten het prijsniveau als hét belangrijkste criterium vernoemde, was dat in 2009 al 16% en vandaag 21% - een verdubbeling op vier jaar tijd dus. Volgens OIVO is dat alvast een bewijs dat "het effect van de crisis zich laat voelen bij de beslissingen van de consumenten". 

 

Deze trend wordt ook bevestigd door het feit dat 9 op de 10 consumenten producten van huismerken kopen (nog eens 6% meer dan vorig jaar), terwijl 'maar' 4 op de 10 consumenten nog grote merken kopen (een daling met liefst 11% tegenover 2010). Ook de instapmerken (zoals '365') zitten in de lift: 31% kiest er systematisch voor, een stijging met 2%.

Colruyt meest bezochte winkel

Voor het derde jaar op rij is Colruyt de meest bezochte voedingswinkel (65%). Daarnaast heeft de Halse discounter ook het minst dubbelzinnige en het meest positieve imago, aldus de OIVO-enquête. Op de tweede plaats komt Aldi (44%): qua imago leunt het nauw aan bij dat van Colruyt, zij het iets minder goed qua prijsniveau maar dan weer iets beter qua nabijheid. Op de derde plaats staat Lidl (18%), dat echter kampt met een eerder negatief imago als het op ethische zaken aankomt (biovoeding, labels, GGO's e.d.). Daarna volgen ex-aequo Carrefour Market, Delhaize en AD Delhaize met elk 15%.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.