"Nabijheid" is belangrijkste criterium voor keuze voedingswinkel

"Nabijheid" is belangrijkste criterium voor keuze voedingswinkel

In welke voedingswinkel de Belg zijn boodschappen doet, hangt in de eerste plaats af van de locatie van de zaak in kwestie: liefst 35% van de consumenten kiest voor winkels in de buurt van zijn woon- of werkplaats. Daarna komen de prijzen (21%) en de kwaliteit van de producten (11%) als belangrijkste keuzecriteria. Dat blijkt uit een enquête van het Onderrzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties OIVO bij ruim 600 landgenoten.

Prijsniveau wint aan belang

De nabijheid mag dan al voor de zesde keer op rij het belangrijkste keuzecriterium zijn, toch wint het prijsniveau jaar na jaar aan belang. Terwijl in 2007 slechts 10% van de respondenten het prijsniveau als hét belangrijkste criterium vernoemde, was dat in 2009 al 16% en vandaag 21% - een verdubbeling op vier jaar tijd dus. Volgens OIVO is dat alvast een bewijs dat "het effect van de crisis zich laat voelen bij de beslissingen van de consumenten". 

 

Deze trend wordt ook bevestigd door het feit dat 9 op de 10 consumenten producten van huismerken kopen (nog eens 6% meer dan vorig jaar), terwijl 'maar' 4 op de 10 consumenten nog grote merken kopen (een daling met liefst 11% tegenover 2010). Ook de instapmerken (zoals '365') zitten in de lift: 31% kiest er systematisch voor, een stijging met 2%.

Colruyt meest bezochte winkel

Voor het derde jaar op rij is Colruyt de meest bezochte voedingswinkel (65%). Daarnaast heeft de Halse discounter ook het minst dubbelzinnige en het meest positieve imago, aldus de OIVO-enquête. Op de tweede plaats komt Aldi (44%): qua imago leunt het nauw aan bij dat van Colruyt, zij het iets minder goed qua prijsniveau maar dan weer iets beter qua nabijheid. Op de derde plaats staat Lidl (18%), dat echter kampt met een eerder negatief imago als het op ethische zaken aankomt (biovoeding, labels, GGO's e.d.). Daarna volgen ex-aequo Carrefour Market, Delhaize en AD Delhaize met elk 15%.

 

In welke voedingswinkel de Belg zijn boodschappen doet, hangt in de eerste plaats af van de locatie van de zaak in kwestie: liefst 35% van de consumenten kiest voor winkels in de buurt van zijn woon- of werkplaats. Daarna komen de prijzen (21%) en de kwaliteit van de producten (11%) als belangrijkste keuzecriteria. Dat blijkt uit een enquête van het Onderrzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties OIVO bij ruim 600 landgenoten.

Prijsniveau wint aan belang

De nabijheid mag dan al voor de zesde keer op rij het belangrijkste keuzecriterium zijn, toch wint het prijsniveau jaar na jaar aan belang. Terwijl in 2007 slechts 10% van de respondenten het prijsniveau als hét belangrijkste criterium vernoemde, was dat in 2009 al 16% en vandaag 21% - een verdubbeling op vier jaar tijd dus. Volgens OIVO is dat alvast een bewijs dat "het effect van de crisis zich laat voelen bij de beslissingen van de consumenten". 

 

Deze trend wordt ook bevestigd door het feit dat 9 op de 10 consumenten producten van huismerken kopen (nog eens 6% meer dan vorig jaar), terwijl 'maar' 4 op de 10 consumenten nog grote merken kopen (een daling met liefst 11% tegenover 2010). Ook de instapmerken (zoals '365') zitten in de lift: 31% kiest er systematisch voor, een stijging met 2%.

Colruyt meest bezochte winkel

Voor het derde jaar op rij is Colruyt de meest bezochte voedingswinkel (65%). Daarnaast heeft de Halse discounter ook het minst dubbelzinnige en het meest positieve imago, aldus de OIVO-enquête. Op de tweede plaats komt Aldi (44%): qua imago leunt het nauw aan bij dat van Colruyt, zij het iets minder goed qua prijsniveau maar dan weer iets beter qua nabijheid. Op de derde plaats staat Lidl (18%), dat echter kampt met een eerder negatief imago als het op ethische zaken aankomt (biovoeding, labels, GGO's e.d.). Daarna volgen ex-aequo Carrefour Market, Delhaize en AD Delhaize met elk 15%.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top