Natherra brengt bio naar breed publiek

Natherra brengt bio naar breed publiek

Met een aantrekkelijke ontdekkingsdoos wil het communicatiebureau Bluxx consumenten die nog geen biologische producten kopen, laten kennismaken met nieuwe merken en smaken. Bio heeft immers nog een belangrijk groeipotentieel.

 

Ontdekkingsdoos als marketingtool

Consumenten zijn in deze digitale tijden op zoek naar tastbare beleving. Ze willen graag nieuwe producten en smaken ontdekken. Het succes van allerlei “discovery boxes”, al dan niet met een abonnementsformule, is dan ook geen toeval, meent Dany Abeloos van branding agentschap Bluxx. Denk maar aan HelloFresh of andere vormen van “curated shopping”. 


Bluxx ziet een interessant potentieel in het gebruik van ontdekkingsdozen als marketingtool en lanceert een eerste concept in het biosegment, onder de merknaam Natherra (de naam is afgeleid uit het Sanskriet en betekent ‘dicht bij de aarde’). 

 

Groeimarge voor bio

Bio is volgens Abeloos geen kleine niche, maar een markt met een grote groeimarge. Uit consumentenonderzoek blijkt dat vooral jonge gezinnen (dertigers) met kinderen en vijfenvijftigplussers met een actieve levensstijl een grote interesse vertonen in biologische producten. Ze kopen die niet zozeer uit ecologische overwegingen, maar eerder voor zichzelf.


“Het punt is dat de meeste biofabrikanten mikken op de 3% hardcore biokopers, via biowinkels en gespecialiseerde magazines. Ze verwaarlozen de grote groep consumenten die geen deel uitmaken van dat biocircuit.” Daar wil Bluxx wat aan doen met de Natherra-box. “We gaan nieuwe bioconsumenten werven met een aantrekkelijk vormgegeven ontdekkingsbox, die biologische producten en waardebonnen bevat uit verschillende productgroepen. Voor slechts 7,5 euro kan de consument voor 45 euro aan producten ontdekken.”

 

Start to bio

Natherra is bovendien meer dan een box, het is een thematisch totaalconcept onder het motto “start to bio”. Er hoort een magazine bij, dat de deelnemende merken toelaat om recepten, tips en informatie te communiceren naar de consument. De website natherra.be zal uitgroeien tot een bio-platform en een heuse community.

 

De kopers fungeren meteen ook als een panel voor bio-marktonderzoek. Bioproducenten krijgen zo de kans om een interessante doelgroep rechtstreeks te bereiken voor een relatief beperkt budget. “Dit is een geslaagd huwelijk tussen 'tryvertising' en de groeiende markt van gezondheid, welzijn, bio... We bieden een scherpe prijs, een kwalitatieve mix aan adverteerders, een doordachte mediaondersteuning”, aldus Dany Abeloos. 


De Natherra-biobox komt vanaf eind april op de markt in een oplage van 5.000 stuks. Geïnteresseerde bio-fabrikanten kunnen zich nog aanmelden. Het agentschap Bluxx plant op termijn de lancering van ontdekkingsdozen rond andere thema’s.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top