RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Natherra brengt bio naar breed publiek

icon
Food24 februari, 2016

Met een aantrekkelijke ontdekkingsdoos wil het communicatiebureau Bluxx consumenten die nog geen biologische producten kopen, laten kennismaken met nieuwe merken en smaken. Bio heeft immers nog een belangrijk groeipotentieel.

 

Ontdekkingsdoos als marketingtool

Consumenten zijn in deze digitale tijden op zoek naar tastbare beleving. Ze willen graag nieuwe producten en smaken ontdekken. Het succes van allerlei “discovery boxes”, al dan niet met een abonnementsformule, is dan ook geen toeval, meent Dany Abeloos van branding agentschap Bluxx. Denk maar aan HelloFresh of andere vormen van “curated shopping”. 

Bluxx ziet een interessant potentieel in het gebruik van ontdekkingsdozen als marketingtool en lanceert een eerste concept in het biosegment, onder de merknaam Natherra (de naam is afgeleid uit het Sanskriet en betekent ‘dicht bij de aarde’). 

 

Groeimarge voor bio

Bio is volgens Abeloos geen kleine niche, maar een markt met een grote groeimarge. Uit consumentenonderzoek blijkt dat vooral jonge gezinnen (dertigers) met kinderen en vijfenvijftigplussers met een actieve levensstijl een grote interesse vertonen in biologische producten. Ze kopen die niet zozeer uit ecologische overwegingen, maar eerder voor zichzelf.

“Het punt is dat de meeste biofabrikanten mikken op de 3% hardcore biokopers, via biowinkels en gespecialiseerde magazines. Ze verwaarlozen de grote groep consumenten die geen deel uitmaken van dat biocircuit.” Daar wil Bluxx wat aan doen met de Natherra-box. “We gaan nieuwe bioconsumenten werven met een aantrekkelijk vormgegeven ontdekkingsbox, die biologische producten en waardebonnen bevat uit verschillende productgroepen. Voor slechts 7,5 euro kan de consument voor 45 euro aan producten ontdekken.”

 

Start to bio

Natherra is bovendien meer dan een box, het is een thematisch totaalconcept onder het motto “start to bio”. Er hoort een magazine bij, dat de deelnemende merken toelaat om recepten, tips en informatie te communiceren naar de consument. De website natherra.be zal uitgroeien tot een bio-platform en een heuse community.

 

De kopers fungeren meteen ook als een panel voor bio-marktonderzoek. Bioproducenten krijgen zo de kans om een interessante doelgroep rechtstreeks te bereiken voor een relatief beperkt budget. “Dit is een geslaagd huwelijk tussen ’tryvertising’ en de groeiende markt van gezondheid, welzijn, bio… We bieden een scherpe prijs, een kwalitatieve mix aan adverteerders, een doordachte mediaondersteuning”, aldus Dany Abeloos. 

De Natherra-biobox komt vanaf eind april op de markt in een oplage van 5.000 stuks. Geïnteresseerde bio-fabrikanten kunnen zich nog aanmelden. Het agentschap Bluxx plant op termijn de lancering van ontdekkingsdozen rond andere thema’s.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN