Natherra brengt bio naar breed publiek | RetailDetail

Natherra brengt bio naar breed publiek

Natherra brengt bio naar breed publiek

Met een aantrekkelijke ontdekkingsdoos wil het communicatiebureau Bluxx consumenten die nog geen biologische producten kopen, laten kennismaken met nieuwe merken en smaken. Bio heeft immers nog een belangrijk groeipotentieel.

 

Ontdekkingsdoos als marketingtool

Consumenten zijn in deze digitale tijden op zoek naar tastbare beleving. Ze willen graag nieuwe producten en smaken ontdekken. Het succes van allerlei “discovery boxes”, al dan niet met een abonnementsformule, is dan ook geen toeval, meent Dany Abeloos van branding agentschap Bluxx. Denk maar aan HelloFresh of andere vormen van “curated shopping”. 


Bluxx ziet een interessant potentieel in het gebruik van ontdekkingsdozen als marketingtool en lanceert een eerste concept in het biosegment, onder de merknaam Natherra (de naam is afgeleid uit het Sanskriet en betekent ‘dicht bij de aarde’). 

 

Groeimarge voor bio

Bio is volgens Abeloos geen kleine niche, maar een markt met een grote groeimarge. Uit consumentenonderzoek blijkt dat vooral jonge gezinnen (dertigers) met kinderen en vijfenvijftigplussers met een actieve levensstijl een grote interesse vertonen in biologische producten. Ze kopen die niet zozeer uit ecologische overwegingen, maar eerder voor zichzelf.


“Het punt is dat de meeste biofabrikanten mikken op de 3% hardcore biokopers, via biowinkels en gespecialiseerde magazines. Ze verwaarlozen de grote groep consumenten die geen deel uitmaken van dat biocircuit.” Daar wil Bluxx wat aan doen met de Natherra-box. “We gaan nieuwe bioconsumenten werven met een aantrekkelijk vormgegeven ontdekkingsbox, die biologische producten en waardebonnen bevat uit verschillende productgroepen. Voor slechts 7,5 euro kan de consument voor 45 euro aan producten ontdekken.”

 

Start to bio

Natherra is bovendien meer dan een box, het is een thematisch totaalconcept onder het motto “start to bio”. Er hoort een magazine bij, dat de deelnemende merken toelaat om recepten, tips en informatie te communiceren naar de consument. De website natherra.be zal uitgroeien tot een bio-platform en een heuse community.

 

De kopers fungeren meteen ook als een panel voor bio-marktonderzoek. Bioproducenten krijgen zo de kans om een interessante doelgroep rechtstreeks te bereiken voor een relatief beperkt budget. “Dit is een geslaagd huwelijk tussen 'tryvertising' en de groeiende markt van gezondheid, welzijn, bio... We bieden een scherpe prijs, een kwalitatieve mix aan adverteerders, een doordachte mediaondersteuning”, aldus Dany Abeloos. 


De Natherra-biobox komt vanaf eind april op de markt in een oplage van 5.000 stuks. Geïnteresseerde bio-fabrikanten kunnen zich nog aanmelden. Het agentschap Bluxx plant op termijn de lancering van ontdekkingsdozen rond andere thema’s.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.