Nederlandse supermarkten willen Belgische maaltijdcheques terug | RetailDetail

Nederlandse supermarkten willen Belgische maaltijdcheques terug

Nederlandse supermarkten willen Belgische maaltijdcheques terug

Het Nederlandse Vakcentrum Levensmiddelen onderzoekt of Belgische maaltijdcheques aanvaard moeten worden in Nederlandse supermarkten. De aanbieders van die cheques hebben eenzijdig het contract opgezegd, maar het Vakcentrum betwist of dat wettelijk is.

In strijd met Europees recht?

Dat kan grote gevolgen hebben voor de supermarkten in de grensstreek: die krijgen immers regelmatig te maken met Nederlanders die in België werken en dus ook maaltijdcheques krijgen. Nu worden cheques die in Nederland worden uitgegeven niet meer terugbetaald door de Belgische uitgevers van maaltijdcheques.

 

Het Vakcentrum Levensmiddelen onderzoekt nu of het wel zomaar kan om te verbieden dat Belgische maaltijdcheques worden ingeleverd in Nederland. De eenzijdige opzegging van het contract zou volgens hen in strijd zijn met het Europees recht.

 

Daarnaast wijst het centrum op potentiële verliezen voor de Nederlandse supermarkten in de grensstreek. "De boodschappen - en dat is meer dan alleen de waarde van de maaltijdcheque - worden niet meer in Nederland gedaan. Voor consumenten betekent het een inperking van hun mogelijkheden om boodschappen te doen bij een supermarkt van hun eigen keuze en voorkeur", zegt Theo Ursulmann aan BN De Stem.

 

"Staat zo in de voorwaarden"

De Belgische maaltijdcheque wordt al sinds midden januari niet meer aanvaard in Nederland. Die beslissing werd genomen door Sodexo en Edenred, die de cheques uitgeven. Naast Nederlandse supermarkten werd ook het contract met de Franse supermarkten stop gezet.

 

"Eigenlijk staat er in de voorwaarden van de maaltijdcheques al dat ze niet in het buitenland mogen worden gebruikt", klonk het toen al bij Sodexo. "De voorbije jaren zijn we daar soepel mee omgegaan en hebben we winkels net over de Belgische grens toch terugbetaald. Maar toen economieminister Johan Vande Lanotte (sp.a) voorstelde om de maaltijdcheques af te schaffen, hebben we meteen beslist om maaltijdcheques die in het buitenland zijn uitgegeven, niet meer te aanvaarden."

 

Ook toen werden er al vragen gesteld rond de wetmatigheid van de afschaffing, maar volgens advocaat Filip Tilleman is er geen enkel probleem. "De euro is het enige wettelijke betaalmiddel over de Europese grenzen heen", klinkt het bij Het Laatste Nieuws. "Maaltijdcheques zijn gebonden aan contracten met winkels. Zonder contract moeten de cheques niet worden uitbetaald."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.