Nespresso zet Clooney in voor duurzame koffie | RetailDetail

Nespresso zet Clooney in voor duurzame koffie

Nespresso zet Clooney in voor duurzame koffie

Het koffiemerk Nespresso wil zijn duurzaamheidprogramma voor koffie in Afrika uitbreiden. Nestlé, het bedrijf achter het merk, heeft daartoe een raad van toezicht opgericht. Naast de verantwoordelijken van Fairtrade International en Rainforest Alliance zetelt ook acteur George Clooney, al jarenlang een uithangbord voor het merk, erin.

Als eerste koffie uit Zuid-Soedan

“We hebben steeds meer behoefte aan koffie, vooral dan aan duurzame koffie”, liet Nespresso-topman Jean-Marc Duvoisin noteren. “Daarom willen we ons AAA-duurzaamheidprogramma uitbreiden door meer coöperatieven en individuele koffieboeren uit Ethiopië en Kenia aan te sluiten.”


Tegelijk wil het koffiemerk helpen om de koffieteelt opnieuw op gang te helpen in Zuid-Soedan. Nestlé wil de hoeveelheid koffie uit de betrokken regio tegen 2020 verdubbelen tot 10.000 ton. Daarnaast wil Nespresso het eerste merk zijn dat koffie uit Zuid-Soedan op de internationale markt brengt sinds de onafhankelijkheid van het land.


Duurzaamheid en Clooney moeten klant terugwinnen

Nespresso haalt nu al 80% van zijn koffie uit het duurzaamheidsprogramma, waarbij intussen 56.000 boeren uit Columbia, Costa Rica, Guatemala, Mexico en recentelijk ook India zijn aangesloten. Nestlé betaalt in dat kader 30% tot 40% boven de wereldmarkt. Bovendien worden tal van sociale programma’s opgezet voor de koffieboeren.


Om het duurzaamheidproject voor Afrikaanse koffietelers te promoten, wil Nestlé acteur George Clooney ook inzetten voor een reclamecampagne. Verrassend is dat niet, aangezien Clooney al sinds 2006 het uithangbord van Nespresso is.


Het nieuwe project moet ook de verkoop een nieuwe push geven. De jongste jaren is het groeiritme van Nespresso enigszins gezakt: toenames van 20% en meer behoren tot het verleden, nu er steeds meer concurrenten met goedkopere capsules op de markt komen. Later dit jaar komt Mondelez, de nummer twee op wereldvlak, overigens ook met een capsule die compatibel is met de Nespresso-apparaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.