Nespresso zet Clooney in voor duurzame koffie

Nespresso zet Clooney in voor duurzame koffie

Het koffiemerk Nespresso wil zijn duurzaamheidprogramma voor koffie in Afrika uitbreiden. Nestlé, het bedrijf achter het merk, heeft daartoe een raad van toezicht opgericht. Naast de verantwoordelijken van Fairtrade International en Rainforest Alliance zetelt ook acteur George Clooney, al jarenlang een uithangbord voor het merk, erin.

Als eerste koffie uit Zuid-Soedan

“We hebben steeds meer behoefte aan koffie, vooral dan aan duurzame koffie”, liet Nespresso-topman Jean-Marc Duvoisin noteren. “Daarom willen we ons AAA-duurzaamheidprogramma uitbreiden door meer coöperatieven en individuele koffieboeren uit Ethiopië en Kenia aan te sluiten.”


Tegelijk wil het koffiemerk helpen om de koffieteelt opnieuw op gang te helpen in Zuid-Soedan. Nestlé wil de hoeveelheid koffie uit de betrokken regio tegen 2020 verdubbelen tot 10.000 ton. Daarnaast wil Nespresso het eerste merk zijn dat koffie uit Zuid-Soedan op de internationale markt brengt sinds de onafhankelijkheid van het land.


Duurzaamheid en Clooney moeten klant terugwinnen

Nespresso haalt nu al 80% van zijn koffie uit het duurzaamheidsprogramma, waarbij intussen 56.000 boeren uit Columbia, Costa Rica, Guatemala, Mexico en recentelijk ook India zijn aangesloten. Nestlé betaalt in dat kader 30% tot 40% boven de wereldmarkt. Bovendien worden tal van sociale programma’s opgezet voor de koffieboeren.


Om het duurzaamheidproject voor Afrikaanse koffietelers te promoten, wil Nestlé acteur George Clooney ook inzetten voor een reclamecampagne. Verrassend is dat niet, aangezien Clooney al sinds 2006 het uithangbord van Nespresso is.


Het nieuwe project moet ook de verkoop een nieuwe push geven. De jongste jaren is het groeiritme van Nespresso enigszins gezakt: toenames van 20% en meer behoren tot het verleden, nu er steeds meer concurrenten met goedkopere capsules op de markt komen. Later dit jaar komt Mondelez, de nummer twee op wereldvlak, overigens ook met een capsule die compatibel is met de Nespresso-apparaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6 procent gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6 procent gedaald. Dat blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Daarnaast is het aantal drankenhandels met personeel wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Back to top