Nespresso zet Clooney in voor duurzame koffie | RetailDetail

Nespresso zet Clooney in voor duurzame koffie

Nespresso zet Clooney in voor duurzame koffie

Het koffiemerk Nespresso wil zijn duurzaamheidprogramma voor koffie in Afrika uitbreiden. Nestlé, het bedrijf achter het merk, heeft daartoe een raad van toezicht opgericht. Naast de verantwoordelijken van Fairtrade International en Rainforest Alliance zetelt ook acteur George Clooney, al jarenlang een uithangbord voor het merk, erin.

Als eerste koffie uit Zuid-Soedan

“We hebben steeds meer behoefte aan koffie, vooral dan aan duurzame koffie”, liet Nespresso-topman Jean-Marc Duvoisin noteren. “Daarom willen we ons AAA-duurzaamheidprogramma uitbreiden door meer coöperatieven en individuele koffieboeren uit Ethiopië en Kenia aan te sluiten.”


Tegelijk wil het koffiemerk helpen om de koffieteelt opnieuw op gang te helpen in Zuid-Soedan. Nestlé wil de hoeveelheid koffie uit de betrokken regio tegen 2020 verdubbelen tot 10.000 ton. Daarnaast wil Nespresso het eerste merk zijn dat koffie uit Zuid-Soedan op de internationale markt brengt sinds de onafhankelijkheid van het land.


Duurzaamheid en Clooney moeten klant terugwinnen

Nespresso haalt nu al 80% van zijn koffie uit het duurzaamheidsprogramma, waarbij intussen 56.000 boeren uit Columbia, Costa Rica, Guatemala, Mexico en recentelijk ook India zijn aangesloten. Nestlé betaalt in dat kader 30% tot 40% boven de wereldmarkt. Bovendien worden tal van sociale programma’s opgezet voor de koffieboeren.


Om het duurzaamheidproject voor Afrikaanse koffietelers te promoten, wil Nestlé acteur George Clooney ook inzetten voor een reclamecampagne. Verrassend is dat niet, aangezien Clooney al sinds 2006 het uithangbord van Nespresso is.


Het nieuwe project moet ook de verkoop een nieuwe push geven. De jongste jaren is het groeiritme van Nespresso enigszins gezakt: toenames van 20% en meer behoren tot het verleden, nu er steeds meer concurrenten met goedkopere capsules op de markt komen. Later dit jaar komt Mondelez, de nummer twee op wereldvlak, overigens ook met een capsule die compatibel is met de Nespresso-apparaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.