Nespresso zet Clooney in voor duurzame koffie

Nespresso zet Clooney in voor duurzame koffie

Het koffiemerk Nespresso wil zijn duurzaamheidprogramma voor koffie in Afrika uitbreiden. Nestlé, het bedrijf achter het merk, heeft daartoe een raad van toezicht opgericht. Naast de verantwoordelijken van Fairtrade International en Rainforest Alliance zetelt ook acteur George Clooney, al jarenlang een uithangbord voor het merk, erin.

Als eerste koffie uit Zuid-Soedan

“We hebben steeds meer behoefte aan koffie, vooral dan aan duurzame koffie”, liet Nespresso-topman Jean-Marc Duvoisin noteren. “Daarom willen we ons AAA-duurzaamheidprogramma uitbreiden door meer coöperatieven en individuele koffieboeren uit Ethiopië en Kenia aan te sluiten.”


Tegelijk wil het koffiemerk helpen om de koffieteelt opnieuw op gang te helpen in Zuid-Soedan. Nestlé wil de hoeveelheid koffie uit de betrokken regio tegen 2020 verdubbelen tot 10.000 ton. Daarnaast wil Nespresso het eerste merk zijn dat koffie uit Zuid-Soedan op de internationale markt brengt sinds de onafhankelijkheid van het land.


Duurzaamheid en Clooney moeten klant terugwinnen

Nespresso haalt nu al 80% van zijn koffie uit het duurzaamheidsprogramma, waarbij intussen 56.000 boeren uit Columbia, Costa Rica, Guatemala, Mexico en recentelijk ook India zijn aangesloten. Nestlé betaalt in dat kader 30% tot 40% boven de wereldmarkt. Bovendien worden tal van sociale programma’s opgezet voor de koffieboeren.


Om het duurzaamheidproject voor Afrikaanse koffietelers te promoten, wil Nestlé acteur George Clooney ook inzetten voor een reclamecampagne. Verrassend is dat niet, aangezien Clooney al sinds 2006 het uithangbord van Nespresso is.


Het nieuwe project moet ook de verkoop een nieuwe push geven. De jongste jaren is het groeiritme van Nespresso enigszins gezakt: toenames van 20% en meer behoren tot het verleden, nu er steeds meer concurrenten met goedkopere capsules op de markt komen. Later dit jaar komt Mondelez, de nummer twee op wereldvlak, overigens ook met een capsule die compatibel is met de Nespresso-apparaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top