Nespresso zet Clooney in voor duurzame koffie

Nespresso zet Clooney in voor duurzame koffie

Het koffiemerk Nespresso wil zijn duurzaamheidprogramma voor koffie in Afrika uitbreiden. Nestlé, het bedrijf achter het merk, heeft daartoe een raad van toezicht opgericht. Naast de verantwoordelijken van Fairtrade International en Rainforest Alliance zetelt ook acteur George Clooney, al jarenlang een uithangbord voor het merk, erin.

Als eerste koffie uit Zuid-Soedan

“We hebben steeds meer behoefte aan koffie, vooral dan aan duurzame koffie”, liet Nespresso-topman Jean-Marc Duvoisin noteren. “Daarom willen we ons AAA-duurzaamheidprogramma uitbreiden door meer coöperatieven en individuele koffieboeren uit Ethiopië en Kenia aan te sluiten.”


Tegelijk wil het koffiemerk helpen om de koffieteelt opnieuw op gang te helpen in Zuid-Soedan. Nestlé wil de hoeveelheid koffie uit de betrokken regio tegen 2020 verdubbelen tot 10.000 ton. Daarnaast wil Nespresso het eerste merk zijn dat koffie uit Zuid-Soedan op de internationale markt brengt sinds de onafhankelijkheid van het land.


Duurzaamheid en Clooney moeten klant terugwinnen

Nespresso haalt nu al 80% van zijn koffie uit het duurzaamheidsprogramma, waarbij intussen 56.000 boeren uit Columbia, Costa Rica, Guatemala, Mexico en recentelijk ook India zijn aangesloten. Nestlé betaalt in dat kader 30% tot 40% boven de wereldmarkt. Bovendien worden tal van sociale programma’s opgezet voor de koffieboeren.


Om het duurzaamheidproject voor Afrikaanse koffietelers te promoten, wil Nestlé acteur George Clooney ook inzetten voor een reclamecampagne. Verrassend is dat niet, aangezien Clooney al sinds 2006 het uithangbord van Nespresso is.


Het nieuwe project moet ook de verkoop een nieuwe push geven. De jongste jaren is het groeiritme van Nespresso enigszins gezakt: toenames van 20% en meer behoren tot het verleden, nu er steeds meer concurrenten met goedkopere capsules op de markt komen. Later dit jaar komt Mondelez, de nummer twee op wereldvlak, overigens ook met een capsule die compatibel is met de Nespresso-apparaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top