RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AgristoCargillClareboutLutosaTiense Suikerraffinaderij
  • Onderwerpen Inflatie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Niet supermarkten, wel machtige voedingsbedrijven profiteerden van inflatie”

icon
Food14 februari, 2024
Shutterstock.com

Welke bedrijven gingen aan de haal met de grootste winsten na de sterke stijging van de voedingsprijzen in 2022? Niet de supermarkten, wel een beperkt aantal machtige voedingsbedrijven, stelt een nieuwe studie.

Minder winst voor supermarkten

Boeren, consumenten en politici wezen de afgelopen tijd met een beschuldigende vinger naar de supermarkten, naar aanleiding van de sterk gestegen voedingsprijzen. Ten onrechte, zegt econoom Olivier Malay van de Franstalige universiteit ULB. Hij onderzocht de jaarrekeningen van duizenden bedrijven om te achterhalen wie er profiteerde van de prijsstijgingen. Tegenover De Standaard becommentarieert hij de resultaten, die hij publiceerde bij de progressieve denktank Minerva.

Eén zaak is duidelijk: de supermarkten hebben niet kunnen profiteren van de hoge inflatie. Ze zagen weliswaar hun omzet fors stijgen, maar ook hun kosten namen toe. Leveranciers rekenden immers hogere prijzen aan, terwijl ook energie, transport, huur en arbeid duurder werden. Daardoor lag hun winst in 2022 zelfs lager dan de jaren ervoor.

Marktmacht loont

Anders ligt dat bij de Belgische voedingsbedrijven: liefst 46% onder hen boekte een hogere winst in 2022. Bij de 200 grootste bedrijven in de sector lag de rentabiliteit ruim een kwart hoger dan in de voorgaande vier jaren. Zeven fabrikanten zagen hun winst zelfs buitengewoon sterk toenemen. Aardappelverwerker Clarebout Potatoes boekte in 2022 een bedrijfswinst van 167 miljoen euro, terwijl dat in de vier voorgaande jaren gemiddeld 1,3 miljoen was. Dat is een stijging met bijna 6000%… Ook sectorgenoten Agristo en Lutosa, zetmeelproducent Tereos, pastamaker Soubry, de Tiense Suikerraffinaderij en de Belgische divisie van Cargill boekten fors hogere winsten.

Hoe ze daarin slaagden? Ze hebben een grote marktmacht, aldus Malay. Ze konden met andere woorden de gestegen grondstoffenprijzen makkelijker doorrekenen aan hun klanten, waardoor ze hun marge wisten te verhogen. Hij wijst erop dat de vier grootste grondstoffenleveranciers wereldwijd (ADM, Bunge, Cargill en Dreyfus, ook gekend als de ABCD-groep) hun winst in twee jaar zagen verdubbelen tot 13 miljard dollar, mede dankzij speculatie. Een belasting op overwinsten in de voedingssector – naar het voorbeeld van de energiesector – vindt de econoom daarom geen slecht idee.

Evolutie exploitatiewinst grote voedingsbedrijven

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    [In Beeld] Colmar vernieuwt restaurantconcept

    Colmar Group investeert 7 miljoen euro in een verjongingsoperatie waarbij het volledige restaurantnetwerk van Colmar in België en Crocodile in Noord-Frankrijk een ingrijpende transformatie ondergaat.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN