Nieuwe partner voor Waalse broodjesketen Point Chaud

Nieuwe partner voor Waalse broodjesketen Point Chaud

Point Chaud Group heeft BNP Paribas Fortis als nieuwe financiële en strategische partner aan boord gehaald. Die moet de belangrijkste broodjesketen van Wallonië alle kansen geven om zijn groei te versnellen.

Waalse broodjesmarktleider

Point Chaud Group, in 1993 opgericht door de Luikenaar Didier Depreay, was tot nog toe in handen van CEO Depreay, de Waalse investeringsmaatschappij Meusinvest en de Frans-Luxemburgse 'private equity'-investeerder Eurefi. Die laatste werd vier jaar geleden aangetrokken om de eerste groeifase te begeleiden en wordt nu vervangen door BNP Paribas Fortis Private Equity. Financiële details werden niet meegedeeld.

 

"De instap van BNP Paribas Fortis Private Equity in het kapitaal vormt een krachtige hefboom voor de uitbouw van alle activiteiten van de groep in België en daarbuiten", zegt CEO en merderheidsaandeelhouder Didier Depreay. "Ik verheug me over dit financiële partnership, want het geeft de onderneming de mogelijkheid om haar ontwikkeling te versnellen en om haar structuur en haar positionering op de Belgische markt te consolideren."

 

"De deal moet Point Chaud ook in staat stellen om sneller marktaandeel te veroveren in regio's waar het merk nog niet aanwezig is en zo marktleider te worden in het retailsegment voor broodjes en patisserie in België." Dat is namelijk een segment waar het Vlaamse Panos vooralsnog de plak zwaait.

 

20 à 25 nieuwe winkels tegen 2020

Point Chaud Group opent binnenkort zijn 43e winkel in Wallonië. De groep heeft daarnaast al drie vestigingen in Frankrijk (Elzas en Bourgogne). Bij het bedrijf, met hoofdzetel en productiesite in Alleur, werken momenteel 400 mensen. Die realiseren een jaaromzet van om en bij de 40 miljoen euro, inclusief de inkomsten van de 15 franchisehouders.

 

Point Chaud mikt in eerste instantie op groei in Wallonië, met name rond Namen en Charleroi. Via Waals-Brabant wil de groep ook naar Brussel: in juni komt er een eerste zaak in Eupen, van waaruit Point Chaud later de oversteek naar Duitsland wil maken. Concrete plannen voor Vlaanderen zijn er nog niet.

 

"Voor de komende drie jaar mik ik op tien bijkomende vestigingen. Tegen 2020 zijn er dat 20 tot 25", zegt de CEO aan de Franstalige zakenkrant L'Echo.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top