Nieuwe partner voor Waalse broodjesketen Point Chaud

Nieuwe partner voor Waalse broodjesketen Point Chaud

Point Chaud Group heeft BNP Paribas Fortis als nieuwe financiële en strategische partner aan boord gehaald. Die moet de belangrijkste broodjesketen van Wallonië alle kansen geven om zijn groei te versnellen.

Waalse broodjesmarktleider

Point Chaud Group, in 1993 opgericht door de Luikenaar Didier Depreay, was tot nog toe in handen van CEO Depreay, de Waalse investeringsmaatschappij Meusinvest en de Frans-Luxemburgse 'private equity'-investeerder Eurefi. Die laatste werd vier jaar geleden aangetrokken om de eerste groeifase te begeleiden en wordt nu vervangen door BNP Paribas Fortis Private Equity. Financiële details werden niet meegedeeld.

 

"De instap van BNP Paribas Fortis Private Equity in het kapitaal vormt een krachtige hefboom voor de uitbouw van alle activiteiten van de groep in België en daarbuiten", zegt CEO en merderheidsaandeelhouder Didier Depreay. "Ik verheug me over dit financiële partnership, want het geeft de onderneming de mogelijkheid om haar ontwikkeling te versnellen en om haar structuur en haar positionering op de Belgische markt te consolideren."

 

"De deal moet Point Chaud ook in staat stellen om sneller marktaandeel te veroveren in regio's waar het merk nog niet aanwezig is en zo marktleider te worden in het retailsegment voor broodjes en patisserie in België." Dat is namelijk een segment waar het Vlaamse Panos vooralsnog de plak zwaait.

 

20 à 25 nieuwe winkels tegen 2020

Point Chaud Group opent binnenkort zijn 43e winkel in Wallonië. De groep heeft daarnaast al drie vestigingen in Frankrijk (Elzas en Bourgogne). Bij het bedrijf, met hoofdzetel en productiesite in Alleur, werken momenteel 400 mensen. Die realiseren een jaaromzet van om en bij de 40 miljoen euro, inclusief de inkomsten van de 15 franchisehouders.

 

Point Chaud mikt in eerste instantie op groei in Wallonië, met name rond Namen en Charleroi. Via Waals-Brabant wil de groep ook naar Brussel: in juni komt er een eerste zaak in Eupen, van waaruit Point Chaud later de oversteek naar Duitsland wil maken. Concrete plannen voor Vlaanderen zijn er nog niet.

 

"Voor de komende drie jaar mik ik op tien bijkomende vestigingen. Tegen 2020 zijn er dat 20 tot 25", zegt de CEO aan de Franstalige zakenkrant L'Echo.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top