Nieuwe topman bij pralinemaker Leonidas

Nieuwe topman bij pralinemaker Leonidas

Robert Torck wordt de nieuwe algemeen directeur van pralineketen Leonidas. De 52-jarige Torck vervangt Philippe Gruwez, die al na amper drie jaar moet opstappen omdat hij zijn doelen niet heeft gehaald, zo bevestigt directielid Olivier Ghenne.

Foodmanager met ervaring

De nieuwe algemeen directeur Robert Torck studeerde in 1982 af als handelsingenieur aan de Solvay Business School. De afgelopen negen jaar werkte hij in Frankrijk, Spanje en Portugal als voorzitter van Intersnack France, een Franse producent van snacks en hartige tussendoortjes, met merken als Vico, Curly, Monster Munch, Apérifruits en Baff.

 

Torck startte zijn carrière binnen de foodafdeling van Unilever, waar hij de marketing verzorgde van Lipton, Unox en Royco. Daarna werd hij algemeen directeur bij verschillende binnen- en buitenlandse bedrijven zoals Beiersdorf/Nivea, SCA, Rothmans, Campina en bpost. Verder was hij in 1999-2000 voorzitter van de Unie der Belgische Adverteerders (UBA) en werd hij in 2000 uitgeroepen tot Master Marketeer.

 

1.400 pralinewinkels wereldwijd

Leonidas, dat in 1913 in Brussel werd gesticht door Leonidas Kestekides, is in die bijna 100 jaar uitgegroeid tot een heuse wereldspeler met alles samen 1.400 verkooppunten, verdeeld over 40 landen en vijf werelddelen. De groep telt zo'n 10.000 medewerkers en draaide vorig jaar een omzet van circa 65 miljoen euro.

 

Een kleine week geleden opende Leonidas nog een nieuw verdeelcentrum aan de Industrielaan in Anderlecht, met oppervlakte van 8.500 m². Leonidas zocht al ruim een jaar naar een groter pand, maar wou per se in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest blijven om zijn personeel te kunnen behouden.

Tags: