Nieuwe topman bij pralinemaker Leonidas

Nieuwe topman bij pralinemaker Leonidas

Robert Torck wordt de nieuwe algemeen directeur van pralineketen Leonidas. De 52-jarige Torck vervangt Philippe Gruwez, die al na amper drie jaar moet opstappen omdat hij zijn doelen niet heeft gehaald, zo bevestigt directielid Olivier Ghenne.

Foodmanager met ervaring

De nieuwe algemeen directeur Robert Torck studeerde in 1982 af als handelsingenieur aan de Solvay Business School. De afgelopen negen jaar werkte hij in Frankrijk, Spanje en Portugal als voorzitter van Intersnack France, een Franse producent van snacks en hartige tussendoortjes, met merken als Vico, Curly, Monster Munch, Apérifruits en Baff.

 

Torck startte zijn carrière binnen de foodafdeling van Unilever, waar hij de marketing verzorgde van Lipton, Unox en Royco. Daarna werd hij algemeen directeur bij verschillende binnen- en buitenlandse bedrijven zoals Beiersdorf/Nivea, SCA, Rothmans, Campina en bpost. Verder was hij in 1999-2000 voorzitter van de Unie der Belgische Adverteerders (UBA) en werd hij in 2000 uitgeroepen tot Master Marketeer.

 

1.400 pralinewinkels wereldwijd

Leonidas, dat in 1913 in Brussel werd gesticht door Leonidas Kestekides, is in die bijna 100 jaar uitgegroeid tot een heuse wereldspeler met alles samen 1.400 verkooppunten, verdeeld over 40 landen en vijf werelddelen. De groep telt zo'n 10.000 medewerkers en draaide vorig jaar een omzet van circa 65 miljoen euro.

 

Een kleine week geleden opende Leonidas nog een nieuw verdeelcentrum aan de Industrielaan in Anderlecht, met oppervlakte van 8.500 m². Leonidas zocht al ruim een jaar naar een groter pand, maar wou per se in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest blijven om zijn personeel te kunnen behouden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Back to top