Nieuwe topman bij pralinemaker Leonidas

Nieuwe topman bij pralinemaker Leonidas

Robert Torck wordt de nieuwe algemeen directeur van pralineketen Leonidas. De 52-jarige Torck vervangt Philippe Gruwez, die al na amper drie jaar moet opstappen omdat hij zijn doelen niet heeft gehaald, zo bevestigt directielid Olivier Ghenne.

Foodmanager met ervaring

De nieuwe algemeen directeur Robert Torck studeerde in 1982 af als handelsingenieur aan de Solvay Business School. De afgelopen negen jaar werkte hij in Frankrijk, Spanje en Portugal als voorzitter van Intersnack France, een Franse producent van snacks en hartige tussendoortjes, met merken als Vico, Curly, Monster Munch, Apérifruits en Baff.

 

Torck startte zijn carrière binnen de foodafdeling van Unilever, waar hij de marketing verzorgde van Lipton, Unox en Royco. Daarna werd hij algemeen directeur bij verschillende binnen- en buitenlandse bedrijven zoals Beiersdorf/Nivea, SCA, Rothmans, Campina en bpost. Verder was hij in 1999-2000 voorzitter van de Unie der Belgische Adverteerders (UBA) en werd hij in 2000 uitgeroepen tot Master Marketeer.

 

1.400 pralinewinkels wereldwijd

Leonidas, dat in 1913 in Brussel werd gesticht door Leonidas Kestekides, is in die bijna 100 jaar uitgegroeid tot een heuse wereldspeler met alles samen 1.400 verkooppunten, verdeeld over 40 landen en vijf werelddelen. De groep telt zo'n 10.000 medewerkers en draaide vorig jaar een omzet van circa 65 miljoen euro.

 

Een kleine week geleden opende Leonidas nog een nieuw verdeelcentrum aan de Industrielaan in Anderlecht, met oppervlakte van 8.500 m². Leonidas zocht al ruim een jaar naar een groter pand, maar wou per se in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest blijven om zijn personeel te kunnen behouden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Back to top