Nieuwe topman bij pralinemaker Leonidas

Nieuwe topman bij pralinemaker Leonidas

Robert Torck wordt de nieuwe algemeen directeur van pralineketen Leonidas. De 52-jarige Torck vervangt Philippe Gruwez, die al na amper drie jaar moet opstappen omdat hij zijn doelen niet heeft gehaald, zo bevestigt directielid Olivier Ghenne.

Foodmanager met ervaring

De nieuwe algemeen directeur Robert Torck studeerde in 1982 af als handelsingenieur aan de Solvay Business School. De afgelopen negen jaar werkte hij in Frankrijk, Spanje en Portugal als voorzitter van Intersnack France, een Franse producent van snacks en hartige tussendoortjes, met merken als Vico, Curly, Monster Munch, Apérifruits en Baff.

 

Torck startte zijn carrière binnen de foodafdeling van Unilever, waar hij de marketing verzorgde van Lipton, Unox en Royco. Daarna werd hij algemeen directeur bij verschillende binnen- en buitenlandse bedrijven zoals Beiersdorf/Nivea, SCA, Rothmans, Campina en bpost. Verder was hij in 1999-2000 voorzitter van de Unie der Belgische Adverteerders (UBA) en werd hij in 2000 uitgeroepen tot Master Marketeer.

 

1.400 pralinewinkels wereldwijd

Leonidas, dat in 1913 in Brussel werd gesticht door Leonidas Kestekides, is in die bijna 100 jaar uitgegroeid tot een heuse wereldspeler met alles samen 1.400 verkooppunten, verdeeld over 40 landen en vijf werelddelen. De groep telt zo'n 10.000 medewerkers en draaide vorig jaar een omzet van circa 65 miljoen euro.

 

Een kleine week geleden opende Leonidas nog een nieuw verdeelcentrum aan de Industrielaan in Anderlecht, met oppervlakte van 8.500 m². Leonidas zocht al ruim een jaar naar een groter pand, maar wou per se in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest blijven om zijn personeel te kunnen behouden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top