Vegetarische Slager krijgt verontschuldigingen van NVWA | RetailDetail

NVWA: "Toch geen probleem met naamgeving Vegetarische Slager"

NVWA: "Toch geen probleem met naamgeving Vegetarische Slager"
Vegetarische Slager

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft zijn verontschuldigingen aangeboden aan de Vegetarische Slager. Er is ook volgens de NVWA immers geen nood om de "verwarrende" naamgeving van producten aan te passen.

“Verkeerde indruk gewekt”

Eerder had de NVWA laten verstaan dat de Vegetarische Slager de benamingen van een aantal producten op zijn verpakkingen moest aanpassen, omdat die volgens de organisatie verwarrend zijn voor consumenten. Het ging daarbij over namen als kipstuckjes, visvrije tonyn en gerookte speckjes.

 

Nu blijkt echter dat de kritiek op de Vegetarische Slager enkel sloeg op benamingen die op de website te vinden waren. Daar werden producten als boterhamworst, filet americain, beefreepjes en kip-shoarma aangeboden, zonder dat duidelijk werd gemaakt dat het eigenlijk om vleesvervangers gaat.

 

"De NVWA betreurt het dat de indruk is gewekt dat er een schriftelijke waarschuwing is gegeven voor de etikettering van producten van het bedrijf en niet om de presentatie op de website", schrijft de dienst nu. Ondertussen zijn de namen op de website aangepast.

 

Kritiek

De NVWA kreeg heel wat kritiek te slikken toen het nieuws naar buiten werd gebracht. Bij de Vegetarische Slager spraken ze zelfs van een politieke beslissing en heel wat consumenten vonden het nogal logisch dat producten van de Vegetarische Slager geen vlees bevatten en dat er dus sowieso geen sprake van verwarring kan zijn.

 

"Wij hebben nooit klachten binnengekregen van mensen die zich bij het schap in de winkel misleid voelen", zei directeur Jaap Korteweg eerder in het NOS Radio 1 Journaal. "Mensen voelen zich wel misleid door de smaak. Er zijn veel verhalen over zware vleeseters die voor de gek gehouden zijn met onze producten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!