Vegetarische Slager krijgt verontschuldigingen van NVWA | RetailDetail

NVWA: "Toch geen probleem met naamgeving Vegetarische Slager"

NVWA: "Toch geen probleem met naamgeving Vegetarische Slager"
Vegetarische Slager

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft zijn verontschuldigingen aangeboden aan de Vegetarische Slager. Er is ook volgens de NVWA immers geen nood om de "verwarrende" naamgeving van producten aan te passen.

“Verkeerde indruk gewekt”

Eerder had de NVWA laten verstaan dat de Vegetarische Slager de benamingen van een aantal producten op zijn verpakkingen moest aanpassen, omdat die volgens de organisatie verwarrend zijn voor consumenten. Het ging daarbij over namen als kipstuckjes, visvrije tonyn en gerookte speckjes.

 

Nu blijkt echter dat de kritiek op de Vegetarische Slager enkel sloeg op benamingen die op de website te vinden waren. Daar werden producten als boterhamworst, filet americain, beefreepjes en kip-shoarma aangeboden, zonder dat duidelijk werd gemaakt dat het eigenlijk om vleesvervangers gaat.

 

"De NVWA betreurt het dat de indruk is gewekt dat er een schriftelijke waarschuwing is gegeven voor de etikettering van producten van het bedrijf en niet om de presentatie op de website", schrijft de dienst nu. Ondertussen zijn de namen op de website aangepast.

 

Kritiek

De NVWA kreeg heel wat kritiek te slikken toen het nieuws naar buiten werd gebracht. Bij de Vegetarische Slager spraken ze zelfs van een politieke beslissing en heel wat consumenten vonden het nogal logisch dat producten van de Vegetarische Slager geen vlees bevatten en dat er dus sowieso geen sprake van verwarring kan zijn.

 

"Wij hebben nooit klachten binnengekregen van mensen die zich bij het schap in de winkel misleid voelen", zei directeur Jaap Korteweg eerder in het NOS Radio 1 Journaal. "Mensen voelen zich wel misleid door de smaak. Er zijn veel verhalen over zware vleeseters die voor de gek gehouden zijn met onze producten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top