O'Cool stopt volledig met droge voeding

O'Cool stopt volledig met droge voeding

O'Cool logo"Diepvries is een vak apart", luidt de slogan van O'Cool. Het lijkt er nu op dat de keten zijn eigen slogan in de praktijk gaat brengen: sinds vandaag zweert de groep enkel nog bij diepvries. "O'Cool kiest volledig voor diepvries..." staat er in koeien van letters op de folder die dezer dagen in de brievenbussen valt, "En daarom: -50% op ALLE droge voeding". 

Strategische omwenteling

De laatste jaren had de keten het assortiment droge voeding (rijst, pasta, koekjes, ...) al geleidelijk aan teruggeschroefd. Toch is  de beslissing om volledig terug te plooien op de core business, zijnde diepvriesproducten, is toch "een van de belangrijkste strategische omwentelingen in het bestaan van ons bedrijf", zegt Annemie Mouton van O'Cool in Gazet van Antwerpen.

 

Volgens O'Cool is uit een marktonderzoek gebleken dat de klanten het wel leuk vinden dat O'Cool ook droge voeding verkoopt, maar "dat vertaalt zich onvoldoende in aankopen. Uiteindelijk komen ze toch vooral naar ons voor de diepvriesproducten. Dat is ons vak." Ook de toegenomen concurrentie van vooral de discount- en huismerken - die bovendien veelal goedkoper zijn, zo moet O'Cool zelf toegeven - zal daar niet vreemd aan zijn.

700 producten extra (en 24 diepvriezers in elke winkel)

Naar schatting zou er zo'n 10 tot 20% extra ruimte vrijkomen door de stopzetting van het assortiment droge voeding. Die ruimte zal O'Cool invullen door een uitbreiding van het diepvriesassortiment - er komen 700 referenties bij - en ongeveer 24 extra vriezers, klinkt het. Tegen eind november zou de hele koersverandering achter de rug moeten zijn.

 

O'Cool, dat in 2005 de Covee-vestigingen van Boerenbond-dochter Aveve inlijfde, baat in ons land meer dan 100 winkels uit. Binnenkort openen nieuwe filialen in Lommel en Sint-Andries Brugge.

O'Cool logo"Diepvries is een vak apart", luidt de slogan van O'Cool. Het lijkt er nu op dat de keten zijn eigen slogan in de praktijk gaat brengen: sinds vandaag zweert de groep enkel nog bij diepvries. "O'Cool kiest volledig voor diepvries..." staat er in koeien van letters op de folder die dezer dagen in de brievenbussen valt, "En daarom: -50% op ALLE droge voeding". 

Strategische omwenteling

De laatste jaren had de keten het assortiment droge voeding (rijst, pasta, koekjes, ...) al geleidelijk aan teruggeschroefd. Toch is  de beslissing om volledig terug te plooien op de core business, zijnde diepvriesproducten, is toch "een van de belangrijkste strategische omwentelingen in het bestaan van ons bedrijf", zegt Annemie Mouton van O'Cool in Gazet van Antwerpen.

 

Volgens O'Cool is uit een marktonderzoek gebleken dat de klanten het wel leuk vinden dat O'Cool ook droge voeding verkoopt, maar "dat vertaalt zich onvoldoende in aankopen. Uiteindelijk komen ze toch vooral naar ons voor de diepvriesproducten. Dat is ons vak." Ook de toegenomen concurrentie van vooral de discount- en huismerken - die bovendien veelal goedkoper zijn, zo moet O'Cool zelf toegeven - zal daar niet vreemd aan zijn.

700 producten extra (en 24 diepvriezers in elke winkel)

Naar schatting zou er zo'n 10 tot 20% extra ruimte vrijkomen door de stopzetting van het assortiment droge voeding. Die ruimte zal O'Cool invullen door een uitbreiding van het diepvriesassortiment - er komen 700 referenties bij - en ongeveer 24 extra vriezers, klinkt het. Tegen eind november zou de hele koersverandering achter de rug moeten zijn.

 

O'Cool, dat in 2005 de Covee-vestigingen van Boerenbond-dochter Aveve inlijfde, baat in ons land meer dan 100 winkels uit. Binnenkort openen nieuwe filialen in Lommel en Sint-Andries Brugge.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top