O'Cool stopt volledig met droge voeding

O'Cool stopt volledig met droge voeding

O'Cool logo"Diepvries is een vak apart", luidt de slogan van O'Cool. Het lijkt er nu op dat de keten zijn eigen slogan in de praktijk gaat brengen: sinds vandaag zweert de groep enkel nog bij diepvries. "O'Cool kiest volledig voor diepvries..." staat er in koeien van letters op de folder die dezer dagen in de brievenbussen valt, "En daarom: -50% op ALLE droge voeding". 

Strategische omwenteling

De laatste jaren had de keten het assortiment droge voeding (rijst, pasta, koekjes, ...) al geleidelijk aan teruggeschroefd. Toch is  de beslissing om volledig terug te plooien op de core business, zijnde diepvriesproducten, is toch "een van de belangrijkste strategische omwentelingen in het bestaan van ons bedrijf", zegt Annemie Mouton van O'Cool in Gazet van Antwerpen.

 

Volgens O'Cool is uit een marktonderzoek gebleken dat de klanten het wel leuk vinden dat O'Cool ook droge voeding verkoopt, maar "dat vertaalt zich onvoldoende in aankopen. Uiteindelijk komen ze toch vooral naar ons voor de diepvriesproducten. Dat is ons vak." Ook de toegenomen concurrentie van vooral de discount- en huismerken - die bovendien veelal goedkoper zijn, zo moet O'Cool zelf toegeven - zal daar niet vreemd aan zijn.

700 producten extra (en 24 diepvriezers in elke winkel)

Naar schatting zou er zo'n 10 tot 20% extra ruimte vrijkomen door de stopzetting van het assortiment droge voeding. Die ruimte zal O'Cool invullen door een uitbreiding van het diepvriesassortiment - er komen 700 referenties bij - en ongeveer 24 extra vriezers, klinkt het. Tegen eind november zou de hele koersverandering achter de rug moeten zijn.

 

O'Cool, dat in 2005 de Covee-vestigingen van Boerenbond-dochter Aveve inlijfde, baat in ons land meer dan 100 winkels uit. Binnenkort openen nieuwe filialen in Lommel en Sint-Andries Brugge.

O'Cool logo"Diepvries is een vak apart", luidt de slogan van O'Cool. Het lijkt er nu op dat de keten zijn eigen slogan in de praktijk gaat brengen: sinds vandaag zweert de groep enkel nog bij diepvries. "O'Cool kiest volledig voor diepvries..." staat er in koeien van letters op de folder die dezer dagen in de brievenbussen valt, "En daarom: -50% op ALLE droge voeding". 

Strategische omwenteling

De laatste jaren had de keten het assortiment droge voeding (rijst, pasta, koekjes, ...) al geleidelijk aan teruggeschroefd. Toch is  de beslissing om volledig terug te plooien op de core business, zijnde diepvriesproducten, is toch "een van de belangrijkste strategische omwentelingen in het bestaan van ons bedrijf", zegt Annemie Mouton van O'Cool in Gazet van Antwerpen.

 

Volgens O'Cool is uit een marktonderzoek gebleken dat de klanten het wel leuk vinden dat O'Cool ook droge voeding verkoopt, maar "dat vertaalt zich onvoldoende in aankopen. Uiteindelijk komen ze toch vooral naar ons voor de diepvriesproducten. Dat is ons vak." Ook de toegenomen concurrentie van vooral de discount- en huismerken - die bovendien veelal goedkoper zijn, zo moet O'Cool zelf toegeven - zal daar niet vreemd aan zijn.

700 producten extra (en 24 diepvriezers in elke winkel)

Naar schatting zou er zo'n 10 tot 20% extra ruimte vrijkomen door de stopzetting van het assortiment droge voeding. Die ruimte zal O'Cool invullen door een uitbreiding van het diepvriesassortiment - er komen 700 referenties bij - en ongeveer 24 extra vriezers, klinkt het. Tegen eind november zou de hele koersverandering achter de rug moeten zijn.

 

O'Cool, dat in 2005 de Covee-vestigingen van Boerenbond-dochter Aveve inlijfde, baat in ons land meer dan 100 winkels uit. Binnenkort openen nieuwe filialen in Lommel en Sint-Andries Brugge.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top