O'Cool stopt volledig met droge voeding | RetailDetail

O'Cool stopt volledig met droge voeding

O'Cool stopt volledig met droge voeding

O'Cool logo"Diepvries is een vak apart", luidt de slogan van O'Cool. Het lijkt er nu op dat de keten zijn eigen slogan in de praktijk gaat brengen: sinds vandaag zweert de groep enkel nog bij diepvries. "O'Cool kiest volledig voor diepvries..." staat er in koeien van letters op de folder die dezer dagen in de brievenbussen valt, "En daarom: -50% op ALLE droge voeding". 

Strategische omwenteling

De laatste jaren had de keten het assortiment droge voeding (rijst, pasta, koekjes, ...) al geleidelijk aan teruggeschroefd. Toch is  de beslissing om volledig terug te plooien op de core business, zijnde diepvriesproducten, is toch "een van de belangrijkste strategische omwentelingen in het bestaan van ons bedrijf", zegt Annemie Mouton van O'Cool in Gazet van Antwerpen.

 

Volgens O'Cool is uit een marktonderzoek gebleken dat de klanten het wel leuk vinden dat O'Cool ook droge voeding verkoopt, maar "dat vertaalt zich onvoldoende in aankopen. Uiteindelijk komen ze toch vooral naar ons voor de diepvriesproducten. Dat is ons vak." Ook de toegenomen concurrentie van vooral de discount- en huismerken - die bovendien veelal goedkoper zijn, zo moet O'Cool zelf toegeven - zal daar niet vreemd aan zijn.

700 producten extra (en 24 diepvriezers in elke winkel)

Naar schatting zou er zo'n 10 tot 20% extra ruimte vrijkomen door de stopzetting van het assortiment droge voeding. Die ruimte zal O'Cool invullen door een uitbreiding van het diepvriesassortiment - er komen 700 referenties bij - en ongeveer 24 extra vriezers, klinkt het. Tegen eind november zou de hele koersverandering achter de rug moeten zijn.

 

O'Cool, dat in 2005 de Covee-vestigingen van Boerenbond-dochter Aveve inlijfde, baat in ons land meer dan 100 winkels uit. Binnenkort openen nieuwe filialen in Lommel en Sint-Andries Brugge.

O'Cool logo"Diepvries is een vak apart", luidt de slogan van O'Cool. Het lijkt er nu op dat de keten zijn eigen slogan in de praktijk gaat brengen: sinds vandaag zweert de groep enkel nog bij diepvries. "O'Cool kiest volledig voor diepvries..." staat er in koeien van letters op de folder die dezer dagen in de brievenbussen valt, "En daarom: -50% op ALLE droge voeding". 

Strategische omwenteling

De laatste jaren had de keten het assortiment droge voeding (rijst, pasta, koekjes, ...) al geleidelijk aan teruggeschroefd. Toch is  de beslissing om volledig terug te plooien op de core business, zijnde diepvriesproducten, is toch "een van de belangrijkste strategische omwentelingen in het bestaan van ons bedrijf", zegt Annemie Mouton van O'Cool in Gazet van Antwerpen.

 

Volgens O'Cool is uit een marktonderzoek gebleken dat de klanten het wel leuk vinden dat O'Cool ook droge voeding verkoopt, maar "dat vertaalt zich onvoldoende in aankopen. Uiteindelijk komen ze toch vooral naar ons voor de diepvriesproducten. Dat is ons vak." Ook de toegenomen concurrentie van vooral de discount- en huismerken - die bovendien veelal goedkoper zijn, zo moet O'Cool zelf toegeven - zal daar niet vreemd aan zijn.

700 producten extra (en 24 diepvriezers in elke winkel)

Naar schatting zou er zo'n 10 tot 20% extra ruimte vrijkomen door de stopzetting van het assortiment droge voeding. Die ruimte zal O'Cool invullen door een uitbreiding van het diepvriesassortiment - er komen 700 referenties bij - en ongeveer 24 extra vriezers, klinkt het. Tegen eind november zou de hele koersverandering achter de rug moeten zijn.

 

O'Cool, dat in 2005 de Covee-vestigingen van Boerenbond-dochter Aveve inlijfde, baat in ons land meer dan 100 winkels uit. Binnenkort openen nieuwe filialen in Lommel en Sint-Andries Brugge.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.