Okay en Colruyt verkopen geen bedreigde vis meer

Okay en Colruyt verkopen geen bedreigde vis meer

Colruyt en Okay kondigen vol trots aan dat er vanaf nu geen bedreigde vis meer verkocht wordt in hun winkels. Daarvoor schrapten ze enkele vissen uit het assortiment. Daarmee volgt Colruyt het voorbeeld van Delhaize, dat al sinds 2009 samenwerkt met het WWF om overbevissing tegen te gaan.

Onafhankelijk onderzoek

In september van 2012 ging de Colruyt Group een engagement aan, waarbij het bedrijf beloofde om alle bedreigde vissoorten te verwijderen uit zijn aanbod. Sindsdien werd het hele assortiment door het Instituut voor Landbouw en Visserijonderzoek geëvalueerd op basis van 4 duurzaamheidscriteria: visbestand, ecologische impact, visserijbeheer en dierenwelzijn.

 

Om betere scores te halen in dat onderzoek ging Colruyt samen met de leveranciers op zoek naar mogelijke alternatieven, zoals nieuwe vangstgebieden of duurzamere vangstmethodes. Voor zeebarbeel, zeewolf, Nieuw-Zeelandse dorie en Kaapse heek bleek dat onmogelijk en dus werden ze uit het aanbod geschrapt, laat Colruyt bij monde van directeur productpromotie Tony De Bock weten.

 

Om te garanderen dat er geen bedreigde vissoorten in de winkels terecht komen, zullen beide ketens jaarlijks hun assortiment wilde vis laten evalueren. Als er situaties veranderen, zal er ook dan gezocht worden naar de noodzakelijke alternatieven.

 

Ook voor de gekweekte vis worden er positieve initiatieven genomen: zo zal pangasius vanaf december het keurmerk ASC (Aquaculture Stewardship Council) krijgen, dat waarborgt dat de vis gekweekt wordt met zorg voor de natuur en in correcte werkomstandigheden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Lidl Kapellen na jarenlange lijdensweg eindelijk open

14/12/2017

Bijna vier jaar nadat het openbaar onderzoek van start ging, is de nieuwbouw-Lidl in Kapellen eindelijk geopend. Na tal van procedures moest de versdiscounter, onder druk van de buurt die vreesde voor een verkeersinfarct, zijn oorspronkelijke plannen bijschaven.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Back to top