Okay en Colruyt verkopen geen bedreigde vis meer | RetailDetail

Okay en Colruyt verkopen geen bedreigde vis meer

Okay en Colruyt verkopen geen bedreigde vis meer

Colruyt en Okay kondigen vol trots aan dat er vanaf nu geen bedreigde vis meer verkocht wordt in hun winkels. Daarvoor schrapten ze enkele vissen uit het assortiment. Daarmee volgt Colruyt het voorbeeld van Delhaize, dat al sinds 2009 samenwerkt met het WWF om overbevissing tegen te gaan.

Onafhankelijk onderzoek

In september van 2012 ging de Colruyt Group een engagement aan, waarbij het bedrijf beloofde om alle bedreigde vissoorten te verwijderen uit zijn aanbod. Sindsdien werd het hele assortiment door het Instituut voor Landbouw en Visserijonderzoek geëvalueerd op basis van 4 duurzaamheidscriteria: visbestand, ecologische impact, visserijbeheer en dierenwelzijn.

 

Om betere scores te halen in dat onderzoek ging Colruyt samen met de leveranciers op zoek naar mogelijke alternatieven, zoals nieuwe vangstgebieden of duurzamere vangstmethodes. Voor zeebarbeel, zeewolf, Nieuw-Zeelandse dorie en Kaapse heek bleek dat onmogelijk en dus werden ze uit het aanbod geschrapt, laat Colruyt bij monde van directeur productpromotie Tony De Bock weten.

 

Om te garanderen dat er geen bedreigde vissoorten in de winkels terecht komen, zullen beide ketens jaarlijks hun assortiment wilde vis laten evalueren. Als er situaties veranderen, zal er ook dan gezocht worden naar de noodzakelijke alternatieven.

 

Ook voor de gekweekte vis worden er positieve initiatieven genomen: zo zal pangasius vanaf december het keurmerk ASC (Aquaculture Stewardship Council) krijgen, dat waarborgt dat de vis gekweekt wordt met zorg voor de natuur en in correcte werkomstandigheden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top