Okay en Colruyt verkopen geen bedreigde vis meer | RetailDetail

Okay en Colruyt verkopen geen bedreigde vis meer

Okay en Colruyt verkopen geen bedreigde vis meer

Colruyt en Okay kondigen vol trots aan dat er vanaf nu geen bedreigde vis meer verkocht wordt in hun winkels. Daarvoor schrapten ze enkele vissen uit het assortiment. Daarmee volgt Colruyt het voorbeeld van Delhaize, dat al sinds 2009 samenwerkt met het WWF om overbevissing tegen te gaan.

Onafhankelijk onderzoek

In september van 2012 ging de Colruyt Group een engagement aan, waarbij het bedrijf beloofde om alle bedreigde vissoorten te verwijderen uit zijn aanbod. Sindsdien werd het hele assortiment door het Instituut voor Landbouw en Visserijonderzoek geëvalueerd op basis van 4 duurzaamheidscriteria: visbestand, ecologische impact, visserijbeheer en dierenwelzijn.

 

Om betere scores te halen in dat onderzoek ging Colruyt samen met de leveranciers op zoek naar mogelijke alternatieven, zoals nieuwe vangstgebieden of duurzamere vangstmethodes. Voor zeebarbeel, zeewolf, Nieuw-Zeelandse dorie en Kaapse heek bleek dat onmogelijk en dus werden ze uit het aanbod geschrapt, laat Colruyt bij monde van directeur productpromotie Tony De Bock weten.

 

Om te garanderen dat er geen bedreigde vissoorten in de winkels terecht komen, zullen beide ketens jaarlijks hun assortiment wilde vis laten evalueren. Als er situaties veranderen, zal er ook dan gezocht worden naar de noodzakelijke alternatieven.

 

Ook voor de gekweekte vis worden er positieve initiatieven genomen: zo zal pangasius vanaf december het keurmerk ASC (Aquaculture Stewardship Council) krijgen, dat waarborgt dat de vis gekweekt wordt met zorg voor de natuur en in correcte werkomstandigheden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.