Okay en Colruyt verkopen geen bedreigde vis meer

Okay en Colruyt verkopen geen bedreigde vis meer

Colruyt en Okay kondigen vol trots aan dat er vanaf nu geen bedreigde vis meer verkocht wordt in hun winkels. Daarvoor schrapten ze enkele vissen uit het assortiment. Daarmee volgt Colruyt het voorbeeld van Delhaize, dat al sinds 2009 samenwerkt met het WWF om overbevissing tegen te gaan.

Onafhankelijk onderzoek

In september van 2012 ging de Colruyt Group een engagement aan, waarbij het bedrijf beloofde om alle bedreigde vissoorten te verwijderen uit zijn aanbod. Sindsdien werd het hele assortiment door het Instituut voor Landbouw en Visserijonderzoek geëvalueerd op basis van 4 duurzaamheidscriteria: visbestand, ecologische impact, visserijbeheer en dierenwelzijn.

 

Om betere scores te halen in dat onderzoek ging Colruyt samen met de leveranciers op zoek naar mogelijke alternatieven, zoals nieuwe vangstgebieden of duurzamere vangstmethodes. Voor zeebarbeel, zeewolf, Nieuw-Zeelandse dorie en Kaapse heek bleek dat onmogelijk en dus werden ze uit het aanbod geschrapt, laat Colruyt bij monde van directeur productpromotie Tony De Bock weten.

 

Om te garanderen dat er geen bedreigde vissoorten in de winkels terecht komen, zullen beide ketens jaarlijks hun assortiment wilde vis laten evalueren. Als er situaties veranderen, zal er ook dan gezocht worden naar de noodzakelijke alternatieven.

 

Ook voor de gekweekte vis worden er positieve initiatieven genomen: zo zal pangasius vanaf december het keurmerk ASC (Aquaculture Stewardship Council) krijgen, dat waarborgt dat de vis gekweekt wordt met zorg voor de natuur en in correcte werkomstandigheden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Back to top