Okay en Colruyt verkopen geen bedreigde vis meer | RetailDetail

Okay en Colruyt verkopen geen bedreigde vis meer

Okay en Colruyt verkopen geen bedreigde vis meer

Colruyt en Okay kondigen vol trots aan dat er vanaf nu geen bedreigde vis meer verkocht wordt in hun winkels. Daarvoor schrapten ze enkele vissen uit het assortiment. Daarmee volgt Colruyt het voorbeeld van Delhaize, dat al sinds 2009 samenwerkt met het WWF om overbevissing tegen te gaan.

Onafhankelijk onderzoek

In september van 2012 ging de Colruyt Group een engagement aan, waarbij het bedrijf beloofde om alle bedreigde vissoorten te verwijderen uit zijn aanbod. Sindsdien werd het hele assortiment door het Instituut voor Landbouw en Visserijonderzoek geëvalueerd op basis van 4 duurzaamheidscriteria: visbestand, ecologische impact, visserijbeheer en dierenwelzijn.

 

Om betere scores te halen in dat onderzoek ging Colruyt samen met de leveranciers op zoek naar mogelijke alternatieven, zoals nieuwe vangstgebieden of duurzamere vangstmethodes. Voor zeebarbeel, zeewolf, Nieuw-Zeelandse dorie en Kaapse heek bleek dat onmogelijk en dus werden ze uit het aanbod geschrapt, laat Colruyt bij monde van directeur productpromotie Tony De Bock weten.

 

Om te garanderen dat er geen bedreigde vissoorten in de winkels terecht komen, zullen beide ketens jaarlijks hun assortiment wilde vis laten evalueren. Als er situaties veranderen, zal er ook dan gezocht worden naar de noodzakelijke alternatieven.

 

Ook voor de gekweekte vis worden er positieve initiatieven genomen: zo zal pangasius vanaf december het keurmerk ASC (Aquaculture Stewardship Council) krijgen, dat waarborgt dat de vis gekweekt wordt met zorg voor de natuur en in correcte werkomstandigheden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour België rondt kaap van 300 Express-winkels

24/04/2018

Morgenavond opent Carrefour zijn 300ste Express-winkel in België, nummer 92 alweer in de Brusselse regio. Dat is een belangrijke mijlpaal voor de winkelketen, die in de nieuwe Express ook zijn herwerkt winkelconcept voor doorgaande klanten lanceert.

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.