Online consument maakt accurate B2C-data een must

Online consument maakt accurate B2C-data een must

De moderne consument verwacht van leveranciers steeds meer productgegevens te krijgen. De herkomst van het product, allergie-informatie, recepttips en caloriegehalte: al die dingen komt de shopper vandaag met behulp van zijn smartphone en gratis applicaties in een handomdraai te weten. Daarbij rijst echter de vraag: is de verkregen informatie wel betrouwbaar?

Informatie is macht

Uit een rapport van Capgemini ‘Beyond the label: Providing digital information consumers can trust’ blijkt alvast dat dit niet altijd het geval is. Daarbovenop moet vanaf november 2014 iedereen die voedingswaar op afstand (bijvoorbeeld online of via mobiele applicaties) aanbiedt, de consument op voorhand kunnen voorzien van alle productinformatie, zoals allergenen, nutritionele data, ingrediënten en claims. Dat betekent dat merkeigenaars en retailers hun data digitaal in een centrale datapool zullen moeten aanleveren.


Het mag dus duidelijk zijn dat ook in B2C-data nog een flinke uitdaging ligt voor retailers en producenten. Het evenement FORUM 2012 van GS1 Belgium & Luxembourg wil daarom deze problematiek ten gronde aankaarten. Op het congres zullen eerst trendwatchers en B2C-experten als Jean-Jacques Vandenheede (AC Nielsen) en Nathalie Bekx (Trendhuis) de aanwezigen wegwijs maken in de wereld van de online consument. Daarna volgt dan een debat met bedrijfsleiders Michel Eeckhout (Delhaize), Luc Rogge (Colruyt), Vincent de Clippele (Nestlé), Bernard Deryckere (Alpro), Miguel Lopera (GS1 Global) en Chris Moris (Fevia).

 

FORUM 2012 gaat door op dinsdag 13 maart 2012 van 9 uur tot 14 uur 30 in de Event Lounge te Brussel. Deelname is gratis, mits registratie op de GS1-website.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top