Online consument maakt accurate B2C-data een must | RetailDetail

Online consument maakt accurate B2C-data een must

Online consument maakt accurate B2C-data een must

De moderne consument verwacht van leveranciers steeds meer productgegevens te krijgen. De herkomst van het product, allergie-informatie, recepttips en caloriegehalte: al die dingen komt de shopper vandaag met behulp van zijn smartphone en gratis applicaties in een handomdraai te weten. Daarbij rijst echter de vraag: is de verkregen informatie wel betrouwbaar?

Informatie is macht

Uit een rapport van Capgemini ‘Beyond the label: Providing digital information consumers can trust’ blijkt alvast dat dit niet altijd het geval is. Daarbovenop moet vanaf november 2014 iedereen die voedingswaar op afstand (bijvoorbeeld online of via mobiele applicaties) aanbiedt, de consument op voorhand kunnen voorzien van alle productinformatie, zoals allergenen, nutritionele data, ingrediënten en claims. Dat betekent dat merkeigenaars en retailers hun data digitaal in een centrale datapool zullen moeten aanleveren.


Het mag dus duidelijk zijn dat ook in B2C-data nog een flinke uitdaging ligt voor retailers en producenten. Het evenement FORUM 2012 van GS1 Belgium & Luxembourg wil daarom deze problematiek ten gronde aankaarten. Op het congres zullen eerst trendwatchers en B2C-experten als Jean-Jacques Vandenheede (AC Nielsen) en Nathalie Bekx (Trendhuis) de aanwezigen wegwijs maken in de wereld van de online consument. Daarna volgt dan een debat met bedrijfsleiders Michel Eeckhout (Delhaize), Luc Rogge (Colruyt), Vincent de Clippele (Nestlé), Bernard Deryckere (Alpro), Miguel Lopera (GS1 Global) en Chris Moris (Fevia).

 

FORUM 2012 gaat door op dinsdag 13 maart 2012 van 9 uur tot 14 uur 30 in de Event Lounge te Brussel. Deelname is gratis, mits registratie op de GS1-website.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.