Online consument maakt accurate B2C-data een must

Online consument maakt accurate B2C-data een must

De moderne consument verwacht van leveranciers steeds meer productgegevens te krijgen. De herkomst van het product, allergie-informatie, recepttips en caloriegehalte: al die dingen komt de shopper vandaag met behulp van zijn smartphone en gratis applicaties in een handomdraai te weten. Daarbij rijst echter de vraag: is de verkregen informatie wel betrouwbaar?

Informatie is macht

Uit een rapport van Capgemini ‘Beyond the label: Providing digital information consumers can trust’ blijkt alvast dat dit niet altijd het geval is. Daarbovenop moet vanaf november 2014 iedereen die voedingswaar op afstand (bijvoorbeeld online of via mobiele applicaties) aanbiedt, de consument op voorhand kunnen voorzien van alle productinformatie, zoals allergenen, nutritionele data, ingrediënten en claims. Dat betekent dat merkeigenaars en retailers hun data digitaal in een centrale datapool zullen moeten aanleveren.


Het mag dus duidelijk zijn dat ook in B2C-data nog een flinke uitdaging ligt voor retailers en producenten. Het evenement FORUM 2012 van GS1 Belgium & Luxembourg wil daarom deze problematiek ten gronde aankaarten. Op het congres zullen eerst trendwatchers en B2C-experten als Jean-Jacques Vandenheede (AC Nielsen) en Nathalie Bekx (Trendhuis) de aanwezigen wegwijs maken in de wereld van de online consument. Daarna volgt dan een debat met bedrijfsleiders Michel Eeckhout (Delhaize), Luc Rogge (Colruyt), Vincent de Clippele (Nestlé), Bernard Deryckere (Alpro), Miguel Lopera (GS1 Global) en Chris Moris (Fevia).

 

FORUM 2012 gaat door op dinsdag 13 maart 2012 van 9 uur tot 14 uur 30 in de Event Lounge te Brussel. Deelname is gratis, mits registratie op de GS1-website.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Back to top