RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Nog één keer per week vlees”, zegt nieuw rapport

icon
Food17 januari, 2019

Om onze gezondheid én de toekomst van onze planeet te vrijwaren, moet ons eetpatroon drastisch veranderen. Nieuw wetenschappelijk advies pleit opnieuw voor het beperken van de consumptie van dierlijke producten.

 

Een ‘win-win’ dieet

Als we de tien miljard bewoners die de aarde zullen bevolken tegen 2050, willen kunnen voeden op een gezonde en duurzame manier, is er een grote voedingstransformatie nodig. Dat zegt een nieuw rapport van de EAT-Lancet Commissie, een wereldwijd wetenschappelijk platform rond voeding, aangestuurd door de Noorse denktank EAT en het wetenschappelijk tijdschrift The Lancet. 

 

In grote lijnen stelt het rapport dat iedereen 50% minder rood vlees en suiker zou moeten eten dan wat vandaag het gemiddelde is in de Westerse wereld, en dubbel zoveel groenten, fruit, zaden en noten. Op die manier zouden jaarlijks 11 miljoen minder mensen sterven aan de gevolgen van een ongezond eetpatroon. Tegelijk zou zo’n dieet de aarde redden van opwarming, ontbossing en uitputting van grondstoffen. Een ‘win-win’ voor mens en planeet, dus. De commissie heeft daadwerkelijk een ‘planetair gezondheidsdieet’ opgesteld dat aan die vereisten voldoet.

 

Minder vlees, meer groente

Veganist hoeven we niet te worden, maar een hamburger mag nog slechts één keer per week op het bord verschijnen, een grote steak slechts één keer per maand. Wekelijks een stukje kip, een stukje vis en een eitje is oké en het zuivelrantsoen ligt op 250 gram per dag. Groenten en fruit moeten minstens de helft van ieder bord vullen. Verder adviseren de onderzoekers een sterke stijging van de consumptie van noten en peulvruchten zoals kikkererwten, linzen en bonen. 

 

De adviezen klinken radicaal, maar dat zijn ze eigenlijk enkel voor consumenten in de rijke Westerse wereld. Elders eten de meeste mensen immers lang niet zoveel vlees of andere dierlijke producten. Grotendeels volgt het rapport de krachtlijnen van eetpatronen die we vandaag al kennen als gezond, zoals het mediterrane dieet of het Okinawa-dieet. Ook adviezen als de gezonde voedingsdriehoek in Vlaanderen of de ‘schijf van vijf’ in Nederland moedigen consumenten aan om minder dierlijke producten, meer plantaardige en zo weinig mogelijk sterk bewerkte producten te consumeren. 

 

De opeenvolging van adviezen om de vleesconsumptie te reduceren, leidt echter tot wrevel bij consumenten en bij de vleesindustrie. In Nederland woeden heftige discussies nadat de krant De Telegraaf liet berekenen wat de impact van het recente klimaatakkoord zou zijn op de vleesconsumptie: nog twee keer per week zou het maximum worden volgens het Voedingsbureau. In België maakt voedingstechnoloog Frédéric Leroy (VUB) zich zorgen om wat hij het ‘antivleesdiscours’ noemt. Hij waarschuwt voor de gevolgen: wanneer mensen ondoordacht vlees van het menu schrappen, kunnen bepaalde tekorten ontstaan die de gezondheid schaden.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    [In Beeld] Colmar vernieuwt restaurantconcept

    Colmar Group investeert 7 miljoen euro in een verjongingsoperatie waarbij het volledige restaurantnetwerk van Colmar in België en Crocodile in Noord-Frankrijk een ingrijpende transformatie ondergaat.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN