Oxfam tevreden over engagement Coca-Cola tegen landroof

Oxfam tevreden over engagement Coca-Cola tegen landroof

Frisdrankreus Coca-Cola neemt maatregelen om landroof in zijn toeleveringsketen uit te roeien, zodat in arme landen geen grond meer wordt geroofd om er suiker op te verbouwen voor de producten van het bedrijf.

"Geen enkel bedrijf te groot om te luisteren naar zijn klanten"

"Deze belofte is het zoveelste bewijs dat geen enkel bedrijf te groot is om naar zijn klanten te luisteren. De grootste voedingsbedrijven veranderen hun aanpak omdat de consumenten daarop aandringen." Amper een maand nadat Oxfam zijn campagne tegen landroof aanzwengelde via sociale media - wereldwijd ondertekenden liefst 215.000 mensen de petitie - is Coca-Cola dus al overstag gegaan.

 

"De beloftes van Coca-Cola zijn opmerkelijk concreet en meetbaar en het bedrijf verbindt er ook deadlines aan. Oxfam toont zich tevreden, maar zal er ook nauwgezet op toezien dat Coca-Cola de daad bij het woord voegt", laat de organisatie weten. Als Coca-Cola zich aan zijn beloftes houdt, zal het bedrijf aanzienlijk bijdragen tot het vermijden van landconflicten waarbij boeren al te vaak van hun grond worden verdreven.

 

Wachten op PepsiCo en ABF

Coca-Cola eist van zijn bottelaars en franchisenemers dat zij het voorbeeld van de groep volgen. Het bedrijf zal volgens Oxfam ook grootschalige sociale en milieu-evaluaties uitvoeren in zijn volledige toeleveringsketen: eerst in Colombia, Guatemala en Brazilië en vervolgens in India, Zuid-Afrika en andere landen. De gigant uit Atlanta heeft er zich ook toe verbonden de lijst van zijn grootste leveranciers van rietsuiker te publiceren.

 

PepsiCo en Associated British Foods (ABF), de twee andere doelwitten van de campagne van Oxfam, hebben vooralsnog geen standpunt ingenomen rond de problematiek die door het rapport 'Nothing Sweet About It' wordt aangekaart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Back to top