Oxfam tevreden over engagement Coca-Cola tegen landroof

Oxfam tevreden over engagement Coca-Cola tegen landroof

Frisdrankreus Coca-Cola neemt maatregelen om landroof in zijn toeleveringsketen uit te roeien, zodat in arme landen geen grond meer wordt geroofd om er suiker op te verbouwen voor de producten van het bedrijf.

"Geen enkel bedrijf te groot om te luisteren naar zijn klanten"

"Deze belofte is het zoveelste bewijs dat geen enkel bedrijf te groot is om naar zijn klanten te luisteren. De grootste voedingsbedrijven veranderen hun aanpak omdat de consumenten daarop aandringen." Amper een maand nadat Oxfam zijn campagne tegen landroof aanzwengelde via sociale media - wereldwijd ondertekenden liefst 215.000 mensen de petitie - is Coca-Cola dus al overstag gegaan.

 

"De beloftes van Coca-Cola zijn opmerkelijk concreet en meetbaar en het bedrijf verbindt er ook deadlines aan. Oxfam toont zich tevreden, maar zal er ook nauwgezet op toezien dat Coca-Cola de daad bij het woord voegt", laat de organisatie weten. Als Coca-Cola zich aan zijn beloftes houdt, zal het bedrijf aanzienlijk bijdragen tot het vermijden van landconflicten waarbij boeren al te vaak van hun grond worden verdreven.

 

Wachten op PepsiCo en ABF

Coca-Cola eist van zijn bottelaars en franchisenemers dat zij het voorbeeld van de groep volgen. Het bedrijf zal volgens Oxfam ook grootschalige sociale en milieu-evaluaties uitvoeren in zijn volledige toeleveringsketen: eerst in Colombia, Guatemala en Brazilië en vervolgens in India, Zuid-Afrika en andere landen. De gigant uit Atlanta heeft er zich ook toe verbonden de lijst van zijn grootste leveranciers van rietsuiker te publiceren.

 

PepsiCo en Associated British Foods (ABF), de twee andere doelwitten van de campagne van Oxfam, hebben vooralsnog geen standpunt ingenomen rond de problematiek die door het rapport 'Nothing Sweet About It' wordt aangekaart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top