Oxfam tevreden over engagement Coca-Cola tegen landroof

Oxfam tevreden over engagement Coca-Cola tegen landroof

Frisdrankreus Coca-Cola neemt maatregelen om landroof in zijn toeleveringsketen uit te roeien, zodat in arme landen geen grond meer wordt geroofd om er suiker op te verbouwen voor de producten van het bedrijf.

"Geen enkel bedrijf te groot om te luisteren naar zijn klanten"

"Deze belofte is het zoveelste bewijs dat geen enkel bedrijf te groot is om naar zijn klanten te luisteren. De grootste voedingsbedrijven veranderen hun aanpak omdat de consumenten daarop aandringen." Amper een maand nadat Oxfam zijn campagne tegen landroof aanzwengelde via sociale media - wereldwijd ondertekenden liefst 215.000 mensen de petitie - is Coca-Cola dus al overstag gegaan.

 

"De beloftes van Coca-Cola zijn opmerkelijk concreet en meetbaar en het bedrijf verbindt er ook deadlines aan. Oxfam toont zich tevreden, maar zal er ook nauwgezet op toezien dat Coca-Cola de daad bij het woord voegt", laat de organisatie weten. Als Coca-Cola zich aan zijn beloftes houdt, zal het bedrijf aanzienlijk bijdragen tot het vermijden van landconflicten waarbij boeren al te vaak van hun grond worden verdreven.

 

Wachten op PepsiCo en ABF

Coca-Cola eist van zijn bottelaars en franchisenemers dat zij het voorbeeld van de groep volgen. Het bedrijf zal volgens Oxfam ook grootschalige sociale en milieu-evaluaties uitvoeren in zijn volledige toeleveringsketen: eerst in Colombia, Guatemala en Brazilië en vervolgens in India, Zuid-Afrika en andere landen. De gigant uit Atlanta heeft er zich ook toe verbonden de lijst van zijn grootste leveranciers van rietsuiker te publiceren.

 

PepsiCo en Associated British Foods (ABF), de twee andere doelwitten van de campagne van Oxfam, hebben vooralsnog geen standpunt ingenomen rond de problematiek die door het rapport 'Nothing Sweet About It' wordt aangekaart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top