Oxfam tevreden over engagement Coca-Cola tegen landroof | RetailDetail

Oxfam tevreden over engagement Coca-Cola tegen landroof

Oxfam tevreden over engagement Coca-Cola tegen landroof

Frisdrankreus Coca-Cola neemt maatregelen om landroof in zijn toeleveringsketen uit te roeien, zodat in arme landen geen grond meer wordt geroofd om er suiker op te verbouwen voor de producten van het bedrijf.

"Geen enkel bedrijf te groot om te luisteren naar zijn klanten"

"Deze belofte is het zoveelste bewijs dat geen enkel bedrijf te groot is om naar zijn klanten te luisteren. De grootste voedingsbedrijven veranderen hun aanpak omdat de consumenten daarop aandringen." Amper een maand nadat Oxfam zijn campagne tegen landroof aanzwengelde via sociale media - wereldwijd ondertekenden liefst 215.000 mensen de petitie - is Coca-Cola dus al overstag gegaan.

 

"De beloftes van Coca-Cola zijn opmerkelijk concreet en meetbaar en het bedrijf verbindt er ook deadlines aan. Oxfam toont zich tevreden, maar zal er ook nauwgezet op toezien dat Coca-Cola de daad bij het woord voegt", laat de organisatie weten. Als Coca-Cola zich aan zijn beloftes houdt, zal het bedrijf aanzienlijk bijdragen tot het vermijden van landconflicten waarbij boeren al te vaak van hun grond worden verdreven.

 

Wachten op PepsiCo en ABF

Coca-Cola eist van zijn bottelaars en franchisenemers dat zij het voorbeeld van de groep volgen. Het bedrijf zal volgens Oxfam ook grootschalige sociale en milieu-evaluaties uitvoeren in zijn volledige toeleveringsketen: eerst in Colombia, Guatemala en Brazilië en vervolgens in India, Zuid-Afrika en andere landen. De gigant uit Atlanta heeft er zich ook toe verbonden de lijst van zijn grootste leveranciers van rietsuiker te publiceren.

 

PepsiCo en Associated British Foods (ABF), de twee andere doelwitten van de campagne van Oxfam, hebben vooralsnog geen standpunt ingenomen rond de problematiek die door het rapport 'Nothing Sweet About It' wordt aangekaart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.