Oxfam tevreden over engagement Coca-Cola tegen landroof | RetailDetail

Oxfam tevreden over engagement Coca-Cola tegen landroof

Oxfam tevreden over engagement Coca-Cola tegen landroof

Frisdrankreus Coca-Cola neemt maatregelen om landroof in zijn toeleveringsketen uit te roeien, zodat in arme landen geen grond meer wordt geroofd om er suiker op te verbouwen voor de producten van het bedrijf.

"Geen enkel bedrijf te groot om te luisteren naar zijn klanten"

"Deze belofte is het zoveelste bewijs dat geen enkel bedrijf te groot is om naar zijn klanten te luisteren. De grootste voedingsbedrijven veranderen hun aanpak omdat de consumenten daarop aandringen." Amper een maand nadat Oxfam zijn campagne tegen landroof aanzwengelde via sociale media - wereldwijd ondertekenden liefst 215.000 mensen de petitie - is Coca-Cola dus al overstag gegaan.

 

"De beloftes van Coca-Cola zijn opmerkelijk concreet en meetbaar en het bedrijf verbindt er ook deadlines aan. Oxfam toont zich tevreden, maar zal er ook nauwgezet op toezien dat Coca-Cola de daad bij het woord voegt", laat de organisatie weten. Als Coca-Cola zich aan zijn beloftes houdt, zal het bedrijf aanzienlijk bijdragen tot het vermijden van landconflicten waarbij boeren al te vaak van hun grond worden verdreven.

 

Wachten op PepsiCo en ABF

Coca-Cola eist van zijn bottelaars en franchisenemers dat zij het voorbeeld van de groep volgen. Het bedrijf zal volgens Oxfam ook grootschalige sociale en milieu-evaluaties uitvoeren in zijn volledige toeleveringsketen: eerst in Colombia, Guatemala en Brazilië en vervolgens in India, Zuid-Afrika en andere landen. De gigant uit Atlanta heeft er zich ook toe verbonden de lijst van zijn grootste leveranciers van rietsuiker te publiceren.

 

PepsiCo en Associated British Foods (ABF), de twee andere doelwitten van de campagne van Oxfam, hebben vooralsnog geen standpunt ingenomen rond de problematiek die door het rapport 'Nothing Sweet About It' wordt aangekaart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.