Palm slikt verliesjaar door

Palm slikt verliesjaar door

Palm Breweries heeft in 2012 een verlies van 2,85 miljoen euro geleden op zijn operationele activiteiten. De stijging van de grondstofprijzen en de investeringen voor de terugkeer naar flesjes voor het Palm-bier van 33cl naar 25cl wogen zwaar door. In 2011 boekte het bedrijf nog een bedrijfswinst van 740.166 euro.

"Terug aansluiting bij jongeren"

Volgens het bedrijf is er niettemin beterschap op komst. Palm Breweries zegt voor het Palm-bier, dat nog altijd de hoofdmoot uitmaakt in de omzet van de brouwerij, namelijk weer aansluiting te vinden bij de jongere generaties.

 

"Sinds het einde van de jaren 1990 hadden we drie generaties van jongeren gemist. Onze drinkers waren daardoor vooral 40- en 50-plussers geworden. Sinds 2011 is de trend opnieuw gekeerd: er wordt opnieuw meer van het amberbier gedronken bij de jongere generatie. We kunnen dat nu ook met cijfers bewijzen", zei CEO Jan Vandenwyngaerden van Palm Breweries eerder in een interview met RetailDetail.

 

Overschakeling naar 25cl loont

Om het bier weer aantrekkelijk te maken voor de jongere generatie werd vorig jaar in België onder meer overgeschakeld van 33cl-flesjes naar 25cl-flesjes. Daardoor kon de prijs van het product worden verlaagd, wat budgetvriendelijker is. Dit jaar werd in maart hetzelfde gedaan in Nederland.

 

De omschakeling had wel een negatief effect op het verkochte volume. Vorig jaar zag Palm het aantal verkochte hectoliter van zijn amberbier in België teruglopen. Nu maakt de brouwerij hetzelfde mee in Nederland. Het aantal verkochte kratten blijft echter wel op peil.

 

Vechten tegen reuzen

Dit neemt niet weg dat Palm moet toegeven dat de Belgische en Nederlandse biermarkt onder druk staan. De middelgrote brouwerij heeft het niet altijd makkelijk om tegen de grotere sectorgenoten op te tornen in het horecasegment. Bovendien speelt ook de strengere aanpak van alcohol mee.

 

De totale omzet van het bedrijf daalde in 2012 dan ook met 0,7% tot 56,1 miljoen euro. En ook de eerste helft van 2013 was, mede door het tegenvallende weer, geen hoogvlieger. Al zal de kentering in juli de brouwerij wel deugd hebben gedaan.

 

Rekenen op Italianen

Om het verkoopcijfer terug op te vijzelen, rekent Palm ook meer op de uitvoer. Tegen 2015 wil het bedrijf een kwart van zijn omzet buiten België en Nederland halen. Vorig jaar was dat nog maar 15%. Palm opende daartoe onder meer een verkoopkantoor in Italië.

 

Naast het amberbier Palm zet Palm Breweries ook de bieren Rodenbach, Steenbrugge, Brugse Tripel, Estaminet en Geuze Boon in de markt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top