Palm slikt verliesjaar door

Palm slikt verliesjaar door

Palm Breweries heeft in 2012 een verlies van 2,85 miljoen euro geleden op zijn operationele activiteiten. De stijging van de grondstofprijzen en de investeringen voor de terugkeer naar flesjes voor het Palm-bier van 33cl naar 25cl wogen zwaar door. In 2011 boekte het bedrijf nog een bedrijfswinst van 740.166 euro.

"Terug aansluiting bij jongeren"

Volgens het bedrijf is er niettemin beterschap op komst. Palm Breweries zegt voor het Palm-bier, dat nog altijd de hoofdmoot uitmaakt in de omzet van de brouwerij, namelijk weer aansluiting te vinden bij de jongere generaties.

 

"Sinds het einde van de jaren 1990 hadden we drie generaties van jongeren gemist. Onze drinkers waren daardoor vooral 40- en 50-plussers geworden. Sinds 2011 is de trend opnieuw gekeerd: er wordt opnieuw meer van het amberbier gedronken bij de jongere generatie. We kunnen dat nu ook met cijfers bewijzen", zei CEO Jan Vandenwyngaerden van Palm Breweries eerder in een interview met RetailDetail.

 

Overschakeling naar 25cl loont

Om het bier weer aantrekkelijk te maken voor de jongere generatie werd vorig jaar in België onder meer overgeschakeld van 33cl-flesjes naar 25cl-flesjes. Daardoor kon de prijs van het product worden verlaagd, wat budgetvriendelijker is. Dit jaar werd in maart hetzelfde gedaan in Nederland.

 

De omschakeling had wel een negatief effect op het verkochte volume. Vorig jaar zag Palm het aantal verkochte hectoliter van zijn amberbier in België teruglopen. Nu maakt de brouwerij hetzelfde mee in Nederland. Het aantal verkochte kratten blijft echter wel op peil.

 

Vechten tegen reuzen

Dit neemt niet weg dat Palm moet toegeven dat de Belgische en Nederlandse biermarkt onder druk staan. De middelgrote brouwerij heeft het niet altijd makkelijk om tegen de grotere sectorgenoten op te tornen in het horecasegment. Bovendien speelt ook de strengere aanpak van alcohol mee.

 

De totale omzet van het bedrijf daalde in 2012 dan ook met 0,7% tot 56,1 miljoen euro. En ook de eerste helft van 2013 was, mede door het tegenvallende weer, geen hoogvlieger. Al zal de kentering in juli de brouwerij wel deugd hebben gedaan.

 

Rekenen op Italianen

Om het verkoopcijfer terug op te vijzelen, rekent Palm ook meer op de uitvoer. Tegen 2015 wil het bedrijf een kwart van zijn omzet buiten België en Nederland halen. Vorig jaar was dat nog maar 15%. Palm opende daartoe onder meer een verkoopkantoor in Italië.

 

Naast het amberbier Palm zet Palm Breweries ook de bieren Rodenbach, Steenbrugge, Brugse Tripel, Estaminet en Geuze Boon in de markt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top