Palm slikt verliesjaar door

Palm slikt verliesjaar door

Palm Breweries heeft in 2012 een verlies van 2,85 miljoen euro geleden op zijn operationele activiteiten. De stijging van de grondstofprijzen en de investeringen voor de terugkeer naar flesjes voor het Palm-bier van 33cl naar 25cl wogen zwaar door. In 2011 boekte het bedrijf nog een bedrijfswinst van 740.166 euro.

"Terug aansluiting bij jongeren"

Volgens het bedrijf is er niettemin beterschap op komst. Palm Breweries zegt voor het Palm-bier, dat nog altijd de hoofdmoot uitmaakt in de omzet van de brouwerij, namelijk weer aansluiting te vinden bij de jongere generaties.

 

"Sinds het einde van de jaren 1990 hadden we drie generaties van jongeren gemist. Onze drinkers waren daardoor vooral 40- en 50-plussers geworden. Sinds 2011 is de trend opnieuw gekeerd: er wordt opnieuw meer van het amberbier gedronken bij de jongere generatie. We kunnen dat nu ook met cijfers bewijzen", zei CEO Jan Vandenwyngaerden van Palm Breweries eerder in een interview met RetailDetail.

 

Overschakeling naar 25cl loont

Om het bier weer aantrekkelijk te maken voor de jongere generatie werd vorig jaar in België onder meer overgeschakeld van 33cl-flesjes naar 25cl-flesjes. Daardoor kon de prijs van het product worden verlaagd, wat budgetvriendelijker is. Dit jaar werd in maart hetzelfde gedaan in Nederland.

 

De omschakeling had wel een negatief effect op het verkochte volume. Vorig jaar zag Palm het aantal verkochte hectoliter van zijn amberbier in België teruglopen. Nu maakt de brouwerij hetzelfde mee in Nederland. Het aantal verkochte kratten blijft echter wel op peil.

 

Vechten tegen reuzen

Dit neemt niet weg dat Palm moet toegeven dat de Belgische en Nederlandse biermarkt onder druk staan. De middelgrote brouwerij heeft het niet altijd makkelijk om tegen de grotere sectorgenoten op te tornen in het horecasegment. Bovendien speelt ook de strengere aanpak van alcohol mee.

 

De totale omzet van het bedrijf daalde in 2012 dan ook met 0,7% tot 56,1 miljoen euro. En ook de eerste helft van 2013 was, mede door het tegenvallende weer, geen hoogvlieger. Al zal de kentering in juli de brouwerij wel deugd hebben gedaan.

 

Rekenen op Italianen

Om het verkoopcijfer terug op te vijzelen, rekent Palm ook meer op de uitvoer. Tegen 2015 wil het bedrijf een kwart van zijn omzet buiten België en Nederland halen. Vorig jaar was dat nog maar 15%. Palm opende daartoe onder meer een verkoopkantoor in Italië.

 

Naast het amberbier Palm zet Palm Breweries ook de bieren Rodenbach, Steenbrugge, Brugse Tripel, Estaminet en Geuze Boon in de markt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top