Palm slikt verliesjaar door | RetailDetail

Palm slikt verliesjaar door

Palm slikt verliesjaar door

Palm Breweries heeft in 2012 een verlies van 2,85 miljoen euro geleden op zijn operationele activiteiten. De stijging van de grondstofprijzen en de investeringen voor de terugkeer naar flesjes voor het Palm-bier van 33cl naar 25cl wogen zwaar door. In 2011 boekte het bedrijf nog een bedrijfswinst van 740.166 euro.

"Terug aansluiting bij jongeren"

Volgens het bedrijf is er niettemin beterschap op komst. Palm Breweries zegt voor het Palm-bier, dat nog altijd de hoofdmoot uitmaakt in de omzet van de brouwerij, namelijk weer aansluiting te vinden bij de jongere generaties.

 

"Sinds het einde van de jaren 1990 hadden we drie generaties van jongeren gemist. Onze drinkers waren daardoor vooral 40- en 50-plussers geworden. Sinds 2011 is de trend opnieuw gekeerd: er wordt opnieuw meer van het amberbier gedronken bij de jongere generatie. We kunnen dat nu ook met cijfers bewijzen", zei CEO Jan Vandenwyngaerden van Palm Breweries eerder in een interview met RetailDetail.

 

Overschakeling naar 25cl loont

Om het bier weer aantrekkelijk te maken voor de jongere generatie werd vorig jaar in België onder meer overgeschakeld van 33cl-flesjes naar 25cl-flesjes. Daardoor kon de prijs van het product worden verlaagd, wat budgetvriendelijker is. Dit jaar werd in maart hetzelfde gedaan in Nederland.

 

De omschakeling had wel een negatief effect op het verkochte volume. Vorig jaar zag Palm het aantal verkochte hectoliter van zijn amberbier in België teruglopen. Nu maakt de brouwerij hetzelfde mee in Nederland. Het aantal verkochte kratten blijft echter wel op peil.

 

Vechten tegen reuzen

Dit neemt niet weg dat Palm moet toegeven dat de Belgische en Nederlandse biermarkt onder druk staan. De middelgrote brouwerij heeft het niet altijd makkelijk om tegen de grotere sectorgenoten op te tornen in het horecasegment. Bovendien speelt ook de strengere aanpak van alcohol mee.

 

De totale omzet van het bedrijf daalde in 2012 dan ook met 0,7% tot 56,1 miljoen euro. En ook de eerste helft van 2013 was, mede door het tegenvallende weer, geen hoogvlieger. Al zal de kentering in juli de brouwerij wel deugd hebben gedaan.

 

Rekenen op Italianen

Om het verkoopcijfer terug op te vijzelen, rekent Palm ook meer op de uitvoer. Tegen 2015 wil het bedrijf een kwart van zijn omzet buiten België en Nederland halen. Vorig jaar was dat nog maar 15%. Palm opende daartoe onder meer een verkoopkantoor in Italië.

 

Naast het amberbier Palm zet Palm Breweries ook de bieren Rodenbach, Steenbrugge, Brugse Tripel, Estaminet en Geuze Boon in de markt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.