Panos-moederbedrijf haalt vers kapitaal op

Panos-moederbedrijf haalt vers kapitaal op

La Lorraine, de bakkerijgroep boven onder meer broodjesketen Panos, wil minstens 40 miljoen euro ophalen om zijn verdere groei te financieren.

40 tot 75 miljoen euro

La Lorraine, het bedrijf van de familie Vanherpe, wil obligaties uitgeven voor een bedrag tussen de 40 en de 75 miljoen euro. Met dat geld wil de bakkerijgroep met hoofdzetel in het Oost-Vlaamse Ninove zijn schulden afbouwen en vooral verder groeien in Centraal-Europa, waar de groep nu al sterk vertegenwoordigd is.

 

De Onderneming van het Jaar 2012 geeft beleggers van 6 tot 13 december de kans om in te tekenen op obligaties met een looptijd van 7 jaar en een brutorente van 4% (2,7% netto). Een "verstandige beslissing van het bedrijf om op die manier goedkoop geld op te halen", maar wellicht "niet zo interessant voor de belegger" wegens het "magere rendement voor een lange periode" en het "weinig liquide karakter", klinkt het eensluidend in financiële kringen.

 

Internationale speler

La Lorraine Bakery Group is een Belgische familiale holding die actief is in de maalderij- en bakkerijsector. De omzet bedroeg 513 miljoen euro in 2012 en de groep telt ruim 2.700 medewerkers. Vanuit elf productiesites in België, Polen, Tsjechië en Roemenië exporteert La Lorraine naar meer dan 25 landen, grotendeels via eigen verkoopfilialen.

 

De retailpoot van La Lorraine, broodjesketen Panos, werd vorige week nog verkozen tot Beste winkelketen van België in de categorie "Food to go".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top