Panos-moederbedrijf haalt vers kapitaal op | RetailDetail

Panos-moederbedrijf haalt vers kapitaal op

Panos-moederbedrijf haalt vers kapitaal op

La Lorraine, de bakkerijgroep boven onder meer broodjesketen Panos, wil minstens 40 miljoen euro ophalen om zijn verdere groei te financieren.

40 tot 75 miljoen euro

La Lorraine, het bedrijf van de familie Vanherpe, wil obligaties uitgeven voor een bedrag tussen de 40 en de 75 miljoen euro. Met dat geld wil de bakkerijgroep met hoofdzetel in het Oost-Vlaamse Ninove zijn schulden afbouwen en vooral verder groeien in Centraal-Europa, waar de groep nu al sterk vertegenwoordigd is.

 

De Onderneming van het Jaar 2012 geeft beleggers van 6 tot 13 december de kans om in te tekenen op obligaties met een looptijd van 7 jaar en een brutorente van 4% (2,7% netto). Een "verstandige beslissing van het bedrijf om op die manier goedkoop geld op te halen", maar wellicht "niet zo interessant voor de belegger" wegens het "magere rendement voor een lange periode" en het "weinig liquide karakter", klinkt het eensluidend in financiële kringen.

 

Internationale speler

La Lorraine Bakery Group is een Belgische familiale holding die actief is in de maalderij- en bakkerijsector. De omzet bedroeg 513 miljoen euro in 2012 en de groep telt ruim 2.700 medewerkers. Vanuit elf productiesites in België, Polen, Tsjechië en Roemenië exporteert La Lorraine naar meer dan 25 landen, grotendeels via eigen verkoopfilialen.

 

De retailpoot van La Lorraine, broodjesketen Panos, werd vorige week nog verkozen tot Beste winkelketen van België in de categorie "Food to go".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.