Panos ziet brood in Aziatische expansie

Panos ziet brood in Aziatische expansie

Broodjesketen Panos krijgt de komende maanden een Taiwanees accent, zowel in België als in Taiwan. De Belgische onderneming wil in Taiwan immers 20 à 25 nieuwe vestigingen openen in de komende twee jaar.

Het hoeft niet altijd China te zijn

Panos, dat deel uitmaakt van de familiale bakkerijgroep La Lorraine, opende zijn eerste winkel in Taiwan in 2012. “Naast onze thuismarkt West-Europa en in Centraal- en Oost-Europa wilden we ook actief zijn in de opkomende markten in Azië. Iedereen kijkt dan naar China, maar wij hebben ervoor gekozen om te starten in kleinere Aziatische landen”, vertelt gedelegeerd bestuurder Anthony Vanherpe aan RetailDetail in een interview.

 

De broodjesketen werkt in Taiwan met een masterfranchise, die in handen is van een joint venture van Panos met een lokale investeerder, Nick Huang. De komende twee jaar moet die de groep leiden naar 20 à 25 verkooppunten.

 

Brood als luxeproduct

“Het basisaanbod in Taiwan is hetzelfde als wat we elders aanbieden. Alleen zal de mix anders zijn dan bij ons en verschilt de positionering er: bij ons is brood basisvoedsel, in Taiwan is het vrij duur. Het wordt daar meer gezien als een luxeproduct. Naast het basisassortiment biedt Panos er bovendien de luxueuze Panesco-patisserie aan”, aldus Vanthorpe.

 

De Taiwanese invloed gaat overigens in twee richtingen: Panos gaat de komende maanden in een vijftiental Belgische verkooppunten uittesten of de verkoop van een gekoelde vruchtensap op basis van mango en kiwi met ijsschilfers, die wordt gecommercialiseerd door de Taiwanese partner, aanslaat bij het publiek.

 

Ook Oost-Europa biedt potentieel

Daarnaast wil Panos ook in Oost-Europa nog meer winkels openen. Vandaag heeft de broodjesketen er al 21 vestigingen, maar nog voor het jaareinde wil de groep er nog zes extra winkels openen. De meest recente opening was een Panos City in de Tsjechische hoofdstad Praag.

 

 

Het volledige interview met Anthony Vanherpe kunt u lezen in de RetailDetail Zomerkrant, die op 1 augustus verschijnt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top