Panos ziet brood in Aziatische expansie | RetailDetail

Panos ziet brood in Aziatische expansie

Panos ziet brood in Aziatische expansie

Broodjesketen Panos krijgt de komende maanden een Taiwanees accent, zowel in België als in Taiwan. De Belgische onderneming wil in Taiwan immers 20 à 25 nieuwe vestigingen openen in de komende twee jaar.

Het hoeft niet altijd China te zijn

Panos, dat deel uitmaakt van de familiale bakkerijgroep La Lorraine, opende zijn eerste winkel in Taiwan in 2012. “Naast onze thuismarkt West-Europa en in Centraal- en Oost-Europa wilden we ook actief zijn in de opkomende markten in Azië. Iedereen kijkt dan naar China, maar wij hebben ervoor gekozen om te starten in kleinere Aziatische landen”, vertelt gedelegeerd bestuurder Anthony Vanherpe aan RetailDetail in een interview.

 

De broodjesketen werkt in Taiwan met een masterfranchise, die in handen is van een joint venture van Panos met een lokale investeerder, Nick Huang. De komende twee jaar moet die de groep leiden naar 20 à 25 verkooppunten.

 

Brood als luxeproduct

“Het basisaanbod in Taiwan is hetzelfde als wat we elders aanbieden. Alleen zal de mix anders zijn dan bij ons en verschilt de positionering er: bij ons is brood basisvoedsel, in Taiwan is het vrij duur. Het wordt daar meer gezien als een luxeproduct. Naast het basisassortiment biedt Panos er bovendien de luxueuze Panesco-patisserie aan”, aldus Vanthorpe.

 

De Taiwanese invloed gaat overigens in twee richtingen: Panos gaat de komende maanden in een vijftiental Belgische verkooppunten uittesten of de verkoop van een gekoelde vruchtensap op basis van mango en kiwi met ijsschilfers, die wordt gecommercialiseerd door de Taiwanese partner, aanslaat bij het publiek.

 

Ook Oost-Europa biedt potentieel

Daarnaast wil Panos ook in Oost-Europa nog meer winkels openen. Vandaag heeft de broodjesketen er al 21 vestigingen, maar nog voor het jaareinde wil de groep er nog zes extra winkels openen. De meest recente opening was een Panos City in de Tsjechische hoofdstad Praag.

 

 

Het volledige interview met Anthony Vanherpe kunt u lezen in de RetailDetail Zomerkrant, die op 1 augustus verschijnt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.