Panos ziet brood in Aziatische expansie | RetailDetail

Panos ziet brood in Aziatische expansie

Panos ziet brood in Aziatische expansie

Broodjesketen Panos krijgt de komende maanden een Taiwanees accent, zowel in België als in Taiwan. De Belgische onderneming wil in Taiwan immers 20 à 25 nieuwe vestigingen openen in de komende twee jaar.

Het hoeft niet altijd China te zijn

Panos, dat deel uitmaakt van de familiale bakkerijgroep La Lorraine, opende zijn eerste winkel in Taiwan in 2012. “Naast onze thuismarkt West-Europa en in Centraal- en Oost-Europa wilden we ook actief zijn in de opkomende markten in Azië. Iedereen kijkt dan naar China, maar wij hebben ervoor gekozen om te starten in kleinere Aziatische landen”, vertelt gedelegeerd bestuurder Anthony Vanherpe aan RetailDetail in een interview.

 

De broodjesketen werkt in Taiwan met een masterfranchise, die in handen is van een joint venture van Panos met een lokale investeerder, Nick Huang. De komende twee jaar moet die de groep leiden naar 20 à 25 verkooppunten.

 

Brood als luxeproduct

“Het basisaanbod in Taiwan is hetzelfde als wat we elders aanbieden. Alleen zal de mix anders zijn dan bij ons en verschilt de positionering er: bij ons is brood basisvoedsel, in Taiwan is het vrij duur. Het wordt daar meer gezien als een luxeproduct. Naast het basisassortiment biedt Panos er bovendien de luxueuze Panesco-patisserie aan”, aldus Vanthorpe.

 

De Taiwanese invloed gaat overigens in twee richtingen: Panos gaat de komende maanden in een vijftiental Belgische verkooppunten uittesten of de verkoop van een gekoelde vruchtensap op basis van mango en kiwi met ijsschilfers, die wordt gecommercialiseerd door de Taiwanese partner, aanslaat bij het publiek.

 

Ook Oost-Europa biedt potentieel

Daarnaast wil Panos ook in Oost-Europa nog meer winkels openen. Vandaag heeft de broodjesketen er al 21 vestigingen, maar nog voor het jaareinde wil de groep er nog zes extra winkels openen. De meest recente opening was een Panos City in de Tsjechische hoofdstad Praag.

 

 

Het volledige interview met Anthony Vanherpe kunt u lezen in de RetailDetail Zomerkrant, die op 1 augustus verschijnt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.