Panos ziet brood in Aziatische expansie

Panos ziet brood in Aziatische expansie

Broodjesketen Panos krijgt de komende maanden een Taiwanees accent, zowel in België als in Taiwan. De Belgische onderneming wil in Taiwan immers 20 à 25 nieuwe vestigingen openen in de komende twee jaar.

Het hoeft niet altijd China te zijn

Panos, dat deel uitmaakt van de familiale bakkerijgroep La Lorraine, opende zijn eerste winkel in Taiwan in 2012. “Naast onze thuismarkt West-Europa en in Centraal- en Oost-Europa wilden we ook actief zijn in de opkomende markten in Azië. Iedereen kijkt dan naar China, maar wij hebben ervoor gekozen om te starten in kleinere Aziatische landen”, vertelt gedelegeerd bestuurder Anthony Vanherpe aan RetailDetail in een interview.

 

De broodjesketen werkt in Taiwan met een masterfranchise, die in handen is van een joint venture van Panos met een lokale investeerder, Nick Huang. De komende twee jaar moet die de groep leiden naar 20 à 25 verkooppunten.

 

Brood als luxeproduct

“Het basisaanbod in Taiwan is hetzelfde als wat we elders aanbieden. Alleen zal de mix anders zijn dan bij ons en verschilt de positionering er: bij ons is brood basisvoedsel, in Taiwan is het vrij duur. Het wordt daar meer gezien als een luxeproduct. Naast het basisassortiment biedt Panos er bovendien de luxueuze Panesco-patisserie aan”, aldus Vanthorpe.

 

De Taiwanese invloed gaat overigens in twee richtingen: Panos gaat de komende maanden in een vijftiental Belgische verkooppunten uittesten of de verkoop van een gekoelde vruchtensap op basis van mango en kiwi met ijsschilfers, die wordt gecommercialiseerd door de Taiwanese partner, aanslaat bij het publiek.

 

Ook Oost-Europa biedt potentieel

Daarnaast wil Panos ook in Oost-Europa nog meer winkels openen. Vandaag heeft de broodjesketen er al 21 vestigingen, maar nog voor het jaareinde wil de groep er nog zes extra winkels openen. De meest recente opening was een Panos City in de Tsjechische hoofdstad Praag.

 

 

Het volledige interview met Anthony Vanherpe kunt u lezen in de RetailDetail Zomerkrant, die op 1 augustus verschijnt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top