Pelican Rouge komt weer thuis in Antwerpen

Pelican Rouge komt weer thuis in Antwerpen
Shutterstock

Het koffiebedrijf Pelican Rouge verhuist zijn Belgisch kantoor aan de Boomsesteenweg in Aartselaar naar het Kendall-gebouw aan de Brouwersvliet in Antwerpen. Daarmee komt het bedrijf weer thuis op de plaats waar het in 1863 allemaal begon.

 

Terug naar 1863

Meer dan 150 jaar geleden gingen de handelaar in koloniale waren Joseph van Leckwyck en zijn zonen aan het Eilandje in Antwerpen van start met de Continentale Maatschappij voor het Branden van Koffie. Als handelsmerk kozen ze voor ‘De Roode Pelikaan’. Het ging om de eerste professionele koffiebranderij in België.


Zowat hondertwintig jaar zou dat zo blijven. In de jaren tachtig van de twintigste eeuw kwam de Roode Pelikaan echter in Nederlandse handen. Bovendien verdween de industriële activiteit uit het stadscentrum, omdat het wegens milieuredenen niet langer evident was om op die plaats een dergelijk bedrijf in stand te houden. De productie zit sindsdien in het Nederlandse Dordrecht.


In 2014 zou de Roode Pelikaan ook zijn naam kwijtspelen. Voortaan werd het Pelican Rouge. Internationaal bekte de Nederlandse naam niet goed en bovendien vielen Nederlandstaligen over de oud-Nederlandse schrijfwijze met twee ‘o’s.

 

Eerst de shop, dan de administratie

In 2015 keerde het bedrijf niettemin terug naar zijn wortels met de opening van de Pelican Rouge Experience Shop, die de consument weer moet laten kennismaken met het merk. De shop moest ook de eerste worden in een netwerk van dergelijke zaken in de hoofdsteden van landen waar het bedrijf actief is.

 


Nu keert ook de Belgische administratieve en commerciële hoofdzetel vanuit Aartselaar terug naar Antwerpen, om zich naast de Experience Shop te vestigen. Door de groei van de voorbije jaren en de vooropgestelde verdere expansie was de huidige locatie te klein geworden.

 

Marktleider op bedrijvenmarkt

Het bedrijf telt 316 werknemers. Zij werkten vorig jaar een omzet van 54,5 miljoen euro bijeen. In totaal werden vorig jaar in België 217.605.072 kopjes Pelican Rouge-koffie gedronken.


Pelican Rouge is de voorbije jaren in België marktleider geworden op gebied van koffie in bedrijven, waar het liefst 14.900 automaten heeft staan. Daarnaast is het merk aan een opmars in de horeca bezig. De koffies van Pelican Rouge worden geschonken in 1.875 horecazaken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een succesvolle test in de hypermarkt van Bièrges aanvaardt Carrefour nu bij alle hypermarkten en bij Carrefour Markets in eigen beheer herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen. Zo wil de groep de afvalberg helpen reduceren.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top