Pelican Rouge komt weer thuis in Antwerpen

Pelican Rouge komt weer thuis in Antwerpen
Shutterstock

Het koffiebedrijf Pelican Rouge verhuist zijn Belgisch kantoor aan de Boomsesteenweg in Aartselaar naar het Kendall-gebouw aan de Brouwersvliet in Antwerpen. Daarmee komt het bedrijf weer thuis op de plaats waar het in 1863 allemaal begon.

 

Terug naar 1863

Meer dan 150 jaar geleden gingen de handelaar in koloniale waren Joseph van Leckwyck en zijn zonen aan het Eilandje in Antwerpen van start met de Continentale Maatschappij voor het Branden van Koffie. Als handelsmerk kozen ze voor ‘De Roode Pelikaan’. Het ging om de eerste professionele koffiebranderij in België.


Zowat hondertwintig jaar zou dat zo blijven. In de jaren tachtig van de twintigste eeuw kwam de Roode Pelikaan echter in Nederlandse handen. Bovendien verdween de industriële activiteit uit het stadscentrum, omdat het wegens milieuredenen niet langer evident was om op die plaats een dergelijk bedrijf in stand te houden. De productie zit sindsdien in het Nederlandse Dordrecht.


In 2014 zou de Roode Pelikaan ook zijn naam kwijtspelen. Voortaan werd het Pelican Rouge. Internationaal bekte de Nederlandse naam niet goed en bovendien vielen Nederlandstaligen over de oud-Nederlandse schrijfwijze met twee ‘o’s.

 

Eerst de shop, dan de administratie

In 2015 keerde het bedrijf niettemin terug naar zijn wortels met de opening van de Pelican Rouge Experience Shop, die de consument weer moet laten kennismaken met het merk. De shop moest ook de eerste worden in een netwerk van dergelijke zaken in de hoofdsteden van landen waar het bedrijf actief is.

 


Nu keert ook de Belgische administratieve en commerciële hoofdzetel vanuit Aartselaar terug naar Antwerpen, om zich naast de Experience Shop te vestigen. Door de groei van de voorbije jaren en de vooropgestelde verdere expansie was de huidige locatie te klein geworden.

 

Marktleider op bedrijvenmarkt

Het bedrijf telt 316 werknemers. Zij werkten vorig jaar een omzet van 54,5 miljoen euro bijeen. In totaal werden vorig jaar in België 217.605.072 kopjes Pelican Rouge-koffie gedronken.


Pelican Rouge is de voorbije jaren in België marktleider geworden op gebied van koffie in bedrijven, waar het liefst 14.900 automaten heeft staan. Daarnaast is het merk aan een opmars in de horeca bezig. De koffies van Pelican Rouge worden geschonken in 1.875 horecazaken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Back to top