Pepsico boert goed met chips en snacks

Pepsico boert goed met chips en snacks

PepsiCo heeft er een prima kwartaal opzitten: de omzet steeg 1% en de winst liefst 5% dankzij de chips en snacks. In de Verenigde Staten en Europa daalde de frisdrankverkoop, maar een opsplitsing van de groep niet aan de orde, laat CEO Indra Nooyi verstaan.

Beter dan verwachte resultaten

Pepsico zag de verkoop van zijn chips en snacks wereldwijd met 3% toenemen en die van zijn (fris)dranken met 1%. Daardoor klom de omzet met 1% naar 21,1 miljard dollar of ruim 15,4 miljard euro.


De winst nam met 5% toe tot 1,7 miljard dollar (of zo'n 1,25 miljard euro), wat in grote mate te danken is aan kostenbesparingen. De Amerikaanse snack- en frisdrankgigant is sinds 2012 bezig met een fiks besparingsprogramma dat de groep jaarlijks 1 miljard dollar moet opleveren. Met succes, want de winst kwam hoger uit dan de analisten hadden verwacht (zij gingen uit van 1,6 miljard dollar). Topvrouw Nooyi heeft dat programma, dat oorspronkelijk liep tot 2014, alvast verlengd tot 2019.

 

Geen afsplitsing frisdrankpoot

Analisten keken vooral uit naar een reactie op de oproep van investeringsactivist Nelson Peltz om de Noord-Amerikaanse frisdrankpoot af te stoten. Frisdranken liggen ermeer en meer onder vuur vanuit gezondheidsoogpunt, en Peltz vindt al langer dat Pepsico zich moet omvormen tot een snackgigant rondom de merken Lay's, Cheetos en Doritos. De kwartaalcijfers geven hem eens te meer munitie: in Noord-Amerika verkocht Pepsico 2% minder frisdranken en 3% meer snacks, in Europa 2% minder frisdrank en 2% meer snacks.

 

CEO Indra Nooyi liet echter duidelijk verstaan dat er van een afsplitsing geen sprake kan zijn: "Onze drank- en snackbusiness loskoppelen in Noord-Amerika zou ons een pak minder relevant maken voor onze consumenten", zegt ze. Volgens haar zou Pepsico op die manier haar rol als topleverancier voor de distributie verliezen en terugzakken tot een vierde plaats of lager; bij de consument zou zelfs een top-10 positie niet meer mogelijk zijn.

 

De aandeelhouders werden echter wel gepaaid met een 15% hoger dividend en de groep boven Pepsi, Gatorade, Tropicana, Lay's, Dorito's en Quaker Oats breidt tegelijk ook zijn aandeleninkoopprogramma uit tot circa 5 miljard dollar in 2014. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Back to top