Pepsico boert goed met chips en snacks

Pepsico boert goed met chips en snacks

PepsiCo heeft er een prima kwartaal opzitten: de omzet steeg 1% en de winst liefst 5% dankzij de chips en snacks. In de Verenigde Staten en Europa daalde de frisdrankverkoop, maar een opsplitsing van de groep niet aan de orde, laat CEO Indra Nooyi verstaan.

Beter dan verwachte resultaten

Pepsico zag de verkoop van zijn chips en snacks wereldwijd met 3% toenemen en die van zijn (fris)dranken met 1%. Daardoor klom de omzet met 1% naar 21,1 miljard dollar of ruim 15,4 miljard euro.


De winst nam met 5% toe tot 1,7 miljard dollar (of zo'n 1,25 miljard euro), wat in grote mate te danken is aan kostenbesparingen. De Amerikaanse snack- en frisdrankgigant is sinds 2012 bezig met een fiks besparingsprogramma dat de groep jaarlijks 1 miljard dollar moet opleveren. Met succes, want de winst kwam hoger uit dan de analisten hadden verwacht (zij gingen uit van 1,6 miljard dollar). Topvrouw Nooyi heeft dat programma, dat oorspronkelijk liep tot 2014, alvast verlengd tot 2019.

 

Geen afsplitsing frisdrankpoot

Analisten keken vooral uit naar een reactie op de oproep van investeringsactivist Nelson Peltz om de Noord-Amerikaanse frisdrankpoot af te stoten. Frisdranken liggen ermeer en meer onder vuur vanuit gezondheidsoogpunt, en Peltz vindt al langer dat Pepsico zich moet omvormen tot een snackgigant rondom de merken Lay's, Cheetos en Doritos. De kwartaalcijfers geven hem eens te meer munitie: in Noord-Amerika verkocht Pepsico 2% minder frisdranken en 3% meer snacks, in Europa 2% minder frisdrank en 2% meer snacks.

 

CEO Indra Nooyi liet echter duidelijk verstaan dat er van een afsplitsing geen sprake kan zijn: "Onze drank- en snackbusiness loskoppelen in Noord-Amerika zou ons een pak minder relevant maken voor onze consumenten", zegt ze. Volgens haar zou Pepsico op die manier haar rol als topleverancier voor de distributie verliezen en terugzakken tot een vierde plaats of lager; bij de consument zou zelfs een top-10 positie niet meer mogelijk zijn.

 

De aandeelhouders werden echter wel gepaaid met een 15% hoger dividend en de groep boven Pepsi, Gatorade, Tropicana, Lay's, Dorito's en Quaker Oats breidt tegelijk ook zijn aandeleninkoopprogramma uit tot circa 5 miljard dollar in 2014. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6 procent gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6 procent gedaald. Dat blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Daarnaast is het aantal drankenhandels met personeel wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Back to top