Pepsico boert goed met chips en snacks

Pepsico boert goed met chips en snacks

PepsiCo heeft er een prima kwartaal opzitten: de omzet steeg 1% en de winst liefst 5% dankzij de chips en snacks. In de Verenigde Staten en Europa daalde de frisdrankverkoop, maar een opsplitsing van de groep niet aan de orde, laat CEO Indra Nooyi verstaan.

Beter dan verwachte resultaten

Pepsico zag de verkoop van zijn chips en snacks wereldwijd met 3% toenemen en die van zijn (fris)dranken met 1%. Daardoor klom de omzet met 1% naar 21,1 miljard dollar of ruim 15,4 miljard euro.


De winst nam met 5% toe tot 1,7 miljard dollar (of zo'n 1,25 miljard euro), wat in grote mate te danken is aan kostenbesparingen. De Amerikaanse snack- en frisdrankgigant is sinds 2012 bezig met een fiks besparingsprogramma dat de groep jaarlijks 1 miljard dollar moet opleveren. Met succes, want de winst kwam hoger uit dan de analisten hadden verwacht (zij gingen uit van 1,6 miljard dollar). Topvrouw Nooyi heeft dat programma, dat oorspronkelijk liep tot 2014, alvast verlengd tot 2019.

 

Geen afsplitsing frisdrankpoot

Analisten keken vooral uit naar een reactie op de oproep van investeringsactivist Nelson Peltz om de Noord-Amerikaanse frisdrankpoot af te stoten. Frisdranken liggen ermeer en meer onder vuur vanuit gezondheidsoogpunt, en Peltz vindt al langer dat Pepsico zich moet omvormen tot een snackgigant rondom de merken Lay's, Cheetos en Doritos. De kwartaalcijfers geven hem eens te meer munitie: in Noord-Amerika verkocht Pepsico 2% minder frisdranken en 3% meer snacks, in Europa 2% minder frisdrank en 2% meer snacks.

 

CEO Indra Nooyi liet echter duidelijk verstaan dat er van een afsplitsing geen sprake kan zijn: "Onze drank- en snackbusiness loskoppelen in Noord-Amerika zou ons een pak minder relevant maken voor onze consumenten", zegt ze. Volgens haar zou Pepsico op die manier haar rol als topleverancier voor de distributie verliezen en terugzakken tot een vierde plaats of lager; bij de consument zou zelfs een top-10 positie niet meer mogelijk zijn.

 

De aandeelhouders werden echter wel gepaaid met een 15% hoger dividend en de groep boven Pepsi, Gatorade, Tropicana, Lay's, Dorito's en Quaker Oats breidt tegelijk ook zijn aandeleninkoopprogramma uit tot circa 5 miljard dollar in 2014. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top