PepsiCo gaat elitewater 'Om' lanceren

PepsiCo gaat elitewater 'Om' lanceren

De Amerikaanse drankenproducent PepsiCo wil volgend jaar een nieuw merk van duurder flessenwater op de markt brengen om de concurrentie aan te gaan met het 'premium' Smartwater van eeuwige rivaal Coca-Cola. Het nieuwe product zal Om heten en PepsiCo vooral een hogere marge bezorgen.

Aantrekkelijke premiummarkt aanvallen

De Amerikaanse groep is vandaag reeds actief in de watermarkt met Aquafina, dat zich richt op de brede middenmoot van de markt, maar daar zijn de prijzen en de marges minder aantrekkelijk. Een premiummerk als Evian of Perrier heeft het echter niet in portefeuille.

 

De premiummarkt is nochtans zeer aantrekkelijk: volgens het Amerikaanse onderzoeksinstituut Symphony IRI groeit de VS-markt van de bruisende en niet-bruisende elitewaters met 8,6% in volume en 10,6% in omzet. Daarbij komt nog bij dat de druk op de klassieke gesuikerde frisdranken steeds groter wordt. De strijd tegen obesitas blijkt nu ook in de VS te worden opgevoerd en veel consumenten schakelen (deels) over op andere dranken.

 

Coca-Cola achterna

Ook Coca-Cola is trouwens al actief in de watermarkt met het goedkope Dasani-water en het duurdere Smartwater. In België bezit Coca-Cola ook Chaudfontaine.

 

Het rivaliserende Smartwater van Coca-Cola kende volgens Beverage Digest, dat het nieuws over de intrede van PepsiCo op de markt van de premiumwaters bracht, tijdens de eerste helft van 2013 een verkoopgroei van 16% in vergelijking met vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top