PepsiCo gaat elitewater 'Om' lanceren | RetailDetail

PepsiCo gaat elitewater 'Om' lanceren

PepsiCo gaat elitewater 'Om' lanceren

De Amerikaanse drankenproducent PepsiCo wil volgend jaar een nieuw merk van duurder flessenwater op de markt brengen om de concurrentie aan te gaan met het 'premium' Smartwater van eeuwige rivaal Coca-Cola. Het nieuwe product zal Om heten en PepsiCo vooral een hogere marge bezorgen.

Aantrekkelijke premiummarkt aanvallen

De Amerikaanse groep is vandaag reeds actief in de watermarkt met Aquafina, dat zich richt op de brede middenmoot van de markt, maar daar zijn de prijzen en de marges minder aantrekkelijk. Een premiummerk als Evian of Perrier heeft het echter niet in portefeuille.

 

De premiummarkt is nochtans zeer aantrekkelijk: volgens het Amerikaanse onderzoeksinstituut Symphony IRI groeit de VS-markt van de bruisende en niet-bruisende elitewaters met 8,6% in volume en 10,6% in omzet. Daarbij komt nog bij dat de druk op de klassieke gesuikerde frisdranken steeds groter wordt. De strijd tegen obesitas blijkt nu ook in de VS te worden opgevoerd en veel consumenten schakelen (deels) over op andere dranken.

 

Coca-Cola achterna

Ook Coca-Cola is trouwens al actief in de watermarkt met het goedkope Dasani-water en het duurdere Smartwater. In België bezit Coca-Cola ook Chaudfontaine.

 

Het rivaliserende Smartwater van Coca-Cola kende volgens Beverage Digest, dat het nieuws over de intrede van PepsiCo op de markt van de premiumwaters bracht, tijdens de eerste helft van 2013 een verkoopgroei van 16% in vergelijking met vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.