PepsiCo voert strijd tegen landroof op | RetailDetail

PepsiCo voert strijd tegen landroof op

PepsiCo voert strijd tegen landroof op

PepsiCo is gezwicht voor de druk van consumenten en Oxfam en belooft zijn inkoopbeleid voor palmolie, soja en suikerriet duurzamer te maken en zo landroof tegen te gaan.

272.000 handtekeningen tegen landroof

De koerswijziging van PepsiCo is een opsteker voor Behind The Brands, de campagne waarmee Oxfam de tien grootste voedselmultinationals van de wereld wil aansporen om hun toeleverings- en productieketen duurzamer te maken en die al door ruim 272.000 mensen werd ondertekend.

 

PepsiCo belooft om een grondig onderzoek in te stellen naar zijn effecten van zijn handel in landen als Brazilië (waar PepsiCo de meeste suiker inkoopt), Mexico, Thailand en de Filippijnen. Het concern gaat ook bekendmaken in welke drie landen het de meeste grondstoffen koopt en belooft tevens de namen van haar grootste toeleveranciers van palmolie, soja en suikerriet bekend te maken.

 

Toeleveranciers stelen gronden van boeren

Palmolie, soja en suikerriet zijn drie van de belangrijkste grondstoffen die de wereldwijde strijd om land aanwakkeren. Sommige toeleveranciers van multinationals deinzen er niet voor terug om de gronden van lokale boeren in te palmen, zo blijkt uit een onderzoek van Oxfam.

 

"PepsiCo zegt toe een einde te gaan maken aan landroof in zijn leveringsketen. Toeleveranciers die hun ingrediënten willen verkopen voor de productie van Lays, Doritos en Pepsi zullen moeten aantonen dat zij hun grond op verantwoorde wijze verkregen hebben", zegt Bert Dhondt, hoofd campagnes bij Oxfam-Solidariteit.

 

"Dit zou nooit gebeurd zijn indien honderdduizenden mensen hun stem niet hadden laten horen om bedrijven op te roepen de landrechten van mensen in hun leveringsketen te respecteren. Geen bedrijf is te groot om niet naar zijn klanten te hoeven luisteren. De voedselindustrie kan wel degelijk verbeteren als consumenten dat eisen", aldus nog Bert Dhondt.

 

Coca-Cola en AB Foods

Met zijn aankondiging treedt PepsiCo in de voetsporen van grote concurrent Coca Cola, die in november 2013 al toezeggingen deed. Ook Associated British Foods (ABF) kondigde onlangs nieuw beleid af waarin zij het principe van geïnformeerde en in vrijheid gegeven toestemming (FPIC) onderschrijft. Hierdoor worden de landrechten van lokale gemeenschappen beter beschermd.

 

"We verwelkomen de stappen die PepsiCo nu heeft gezet. We gaan nauwlettend volgen hoe de toezeggingen van PepsiCo in praktijk worden gebracht. En wij blijven ons, samen met lokale partners, inzetten voor goede oplossingen voor de gemeenschappen in bijvoorbeeld Brazilië en Cambodja, die nog steeds vechten voor toegang tot hun land", besluit Bert Dhondt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Muyters zegt nee tegen herstructureringsplan Carrefour

11/07/2018

Deelstaatminister Philippe Muyters geeft een negatief advies voor het herstructureringsplan van supermarktketen Carrefour. Door dit plan zouden 600 werknemers recht hebben op het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), de opvolger van het brugpensioen. De definitieve uitspraak ligt in het kamp van federaal minister Kris Peeters.