Philippe Haspeslagh wordt voorzitter van het 'nieuwe' Ardo | RetailDetail

Philippe Haspeslagh wordt voorzitter van het 'nieuwe' Ardo

Philippe Haspeslagh wordt voorzitter van het 'nieuwe' Ardo

Na de fusie van de West-Vlaamse diepvriesgroentebedrijven Ardo en Dujardin Foods zal het 'nieuwe' Ardo worden voorgezeten door Philippe Haspeslagh. De groep zal liefst 811.000 ton groenten, fruit en kruiden verwerken.

Europese marktleider

Dujardin Foods is het nummer vier in Europa, met een jaarlijkse productie van 200.000 ton en een omzet van 213 miljoen euro, maar Ardo is zelfs de Europese marktleider met een productie van 608.000 ton en een geconsolideerde omzet van 612 miljoen euro (in 2012). Voor Ardo werken 3.000 mensen, voor Dujardin zo'n 800.

 

De Roeselaarse groentebedrijven werden opgericht door twee broers, waarvan de zeven zonen die nu, na 40 jaar, de handen in elkaar slaan. Sinds Dujardin de financiële minderheidsaandeelhouder NPM Capital uitkocht, zijn meteen ook alle aandelen van de nieuwe diepvriesgroentereus in handen van de familie.

 

Nieuwe voorzitter al bekend

Tot de fusie een feit is (de concurrentiewaakhond moet zijn zegen nog geven), blijven beide bedrijven onafhankelijk van elkaar werken onder leiding van Jan Haspeslagh (Ardo) en Rik Jacob (Dujardin Foods). Wie daarna het 'nieuwe' Ardo operationeel zal leiden, is nog niet bekend.

 

Wel is al bekend wie de voorzitter wordt van de raad van bestuur: de zoon van de stichter van Dujardin Foods. De nu 62-jarige Philippe Haspeslagh stond mee aan de wieg van investeringsfondsen zoals Capricorn Venture Partners en Quest for Growth, bekleedde verscheidene mandaten bij familiebedrijven zoals Kinepolis en Sioen, en zetelt in de raad van bestuur van Vandemoortele. Sinds 2008 is Haspeslagh tevens decaan van de Vlerick Business School.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.