Philippe Haspeslagh wordt voorzitter van het 'nieuwe' Ardo

Philippe Haspeslagh wordt voorzitter van het 'nieuwe' Ardo

Na de fusie van de West-Vlaamse diepvriesgroentebedrijven Ardo en Dujardin Foods zal het 'nieuwe' Ardo worden voorgezeten door Philippe Haspeslagh. De groep zal liefst 811.000 ton groenten, fruit en kruiden verwerken.

Europese marktleider

Dujardin Foods is het nummer vier in Europa, met een jaarlijkse productie van 200.000 ton en een omzet van 213 miljoen euro, maar Ardo is zelfs de Europese marktleider met een productie van 608.000 ton en een geconsolideerde omzet van 612 miljoen euro (in 2012). Voor Ardo werken 3.000 mensen, voor Dujardin zo'n 800.

 

De Roeselaarse groentebedrijven werden opgericht door twee broers, waarvan de zeven zonen die nu, na 40 jaar, de handen in elkaar slaan. Sinds Dujardin de financiële minderheidsaandeelhouder NPM Capital uitkocht, zijn meteen ook alle aandelen van de nieuwe diepvriesgroentereus in handen van de familie.

 

Nieuwe voorzitter al bekend

Tot de fusie een feit is (de concurrentiewaakhond moet zijn zegen nog geven), blijven beide bedrijven onafhankelijk van elkaar werken onder leiding van Jan Haspeslagh (Ardo) en Rik Jacob (Dujardin Foods). Wie daarna het 'nieuwe' Ardo operationeel zal leiden, is nog niet bekend.

 

Wel is al bekend wie de voorzitter wordt van de raad van bestuur: de zoon van de stichter van Dujardin Foods. De nu 62-jarige Philippe Haspeslagh stond mee aan de wieg van investeringsfondsen zoals Capricorn Venture Partners en Quest for Growth, bekleedde verscheidene mandaten bij familiebedrijven zoals Kinepolis en Sioen, en zetelt in de raad van bestuur van Vandemoortele. Sinds 2008 is Haspeslagh tevens decaan van de Vlerick Business School.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top